2016-11-27, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvagn3n
Vad är det som gör att människor inte kan hålla sig fokuserade under de få timmar som HP är satt? Raster mellan varje och en lång lunch borde ju hjälpa. Skrivit två gånger nu och har inte känt av av fokus eller tidsbrist har varit något större problem någon gång.

Förstår självklart att några kan få svårare besked under rasterna men merparten borde ju inget påverka direkt eller är det bara att psyket inte tål pressen?

Diagnos? ADHD eller något

Kan inte hantera stress.

Sovit dåligt pga nervositet inför provet.

Vissa är dåliga på att hålla fokus jämfört med andra.

Är bara några saker som påverkar. Så svårt är de inte att tänka efter.
Citera
2016-11-27, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Razornaggaa
Det viktigaste är att du lägger ner tid och förbättrar dig. Om det sker när du tar tid eller inte spelar inte så stor roll. Båda har fördelar och nackdelar, beror på vad och hur du pluggar. Just på kvantitativa delen är det viktigt att du förstår vad du sysslar med, så det är ingen idé att köra exempelvis svåra geometri-uppgifter om du inte har någon aning om hur formlerna fungerar eller struntar i reflektion efteråt och förstår vad du gjorde fel. Nu när det är så långt kvar till provet se till på kvantitativa och verbala delen att verkligen förstå hur de är uppbyggda och lär dig språken som behövs. Förbättra dig på svenska, (ordförståelse, läsförståelse och läshastighet) samma på engelska (ordförståelse, läsförståelse och läshastighet) samt på matematik (lär dig formlerna, träna fram och tillbaka så du kan dem från flera olika vinklar och gör så många som möjligt så kommer farten efter hand) så kan du träna på tid sedan. Eller så tränar du bara på tid, det är nyttigt för du måste kunna fokusera en arbetsdag utan problem. VÄLDIGT många av de som skriver HP kan inte fokusera en hel dag.

För att summera så jag inte fortsätter skriva hur mycket som helst:
Det viktigaste är att du lägger ner tid och gör det på ett smart sätt. Hamna inte i illusionen att du ansträngt dig när du kanske bara pluggat effektivt 17 timmar eller så mellan proven som många gör.

Grymt bra svar!

Håller med dig, gäller väl att hitta en balans mellan att lära sig koncept och frågespråket som att kunna hantera stressen! Gör nästa test imon Söndag, kör nog den utan tid för och tränar på diagram under veckan då jag har svårast för det. Så prover jag en gång på tid nästa veckan!
Citera
2016-11-27, 01:38
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aloeverasmiskareN
Tack för bra svar!

Vore det inte bäst och köra de 3 första proven utan tid (men inte såsa igenom) för att förstå hur det fungerar? Så kan man analysera lite mer hur det är uppbyggt och hur man kan arbeta för att lösa uppgifterna bäst själv?

Och sedan börja köra stenhårt på tid?

Självklart så bör du känna till hur provet är upplagt, men eftersom du redan hade gjort provet en gång (även om det var hemma) så antog jag att du hade upplägget klart för dig. Med tanke på att du tänker öva på en mängd prov kan du självklart ta några av dem som rena övningsprov innan du försöker efterlikna provsituationen fullt ut. Kanske kan det hjälpa motivationen också, eftersom du då antagligen får bättre resultat på proven än du skulle fått om du ger järnet direkt och kanske blir besviken och tappar sugen.

Min erfarenhet är också att man glömmer bort gamla prov rätt fort, så du kan absolut gå tillbaka och göra om proven i ett senare skede, och då på tid. Det viktigaste är att du övar, och att du börjar i tid. Du gör helt rätt i att redan nu börja förbereda dig för nästa prov, men ta det lite lugnt så att du inte bränner ut dig. Jag rekommenderar att du repeterar lite då och då, och så trappar du upp de sista 2-3 veckorna så att kunskaperna är fräscha till provet. Själv var jag rejält besviken efter ett prov häromåret och pluggade en massa veckan EFTER provet, men sedan blev det inget mer förrän ett par dagar före nästa prov, och då hade jag glömt bort det mesta ... Det gick hyfsat ändå, men kunde ha gått bättre. Och som sagt, låt övningsproven utgöra ett test för hur du ligger till kunskapsmässigt, och se till att öva extra på de områden där du märker att du har problem.
Citera
2016-11-27, 19:40
Medlem
Citat:
Vad är det som gör att människor inte kan hålla sig fokuserade under de få timmar som HP är satt? Raster mellan varje och en lång lunch borde ju hjälpa. Skrivit två gånger nu och har inte känt av av fokus eller tidsbrist har varit något större problem någon gång.

Förstår självklart att några kan få svårare besked under rasterna men merparten borde ju inget påverka direkt eller är det bara att psyket inte tål pressen?

Jag tror det är personer som är otränade i att fokusera. De kanske har ett jobb där de inte beöver så mycket mental fokus?
Citera
2016-11-27, 21:17
Medlem
När kommer resultatet upp? Tid alltså.
Citera
2016-11-27, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolatorsken97
När kommer resultatet upp? Tid alltså.

När UHR känner för att lägga upp det, troligen någon gång på förmiddagen
Citera
2016-11-27, 21:22
Medlem
Jag kan inte komma in på hogskoleprov.nu det står: "INTERNAL SERVER ERROR 500".

Varför? Någon som får upp samma?
Citera
2016-11-27, 21:26
Medlem
Citat:

Många har total avsaknad av studierutiner enligt min erfarenhet. Har man slackat sig igenom gymnasiet har många inte tränat hjärnan i att fokusera under längre perioder och blir snabbt trötta. Lite som att träna kondition, är du aldrig ute och springer har du svårt att springa milen under 1 timme.
Citera
2016-11-27, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aalson
När UHR känner för att lägga upp det, troligen någon gång på förmiddagen

Värdelöst att de inte sätter en fast tid att lägga upp det utan man får gå o vänta...
Citera
2016-11-27, 21:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolatorsken97
Värdelöst att de inte sätter en fast tid att lägga upp det utan man får gå o vänta...

Gå in och kika imorgon efter kl 12-ish så kan jag lova dig att du kommer att kunna se ditt resultat.
Citera
2016-11-27, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joakim-bausser
Jag kan inte komma in på hogskoleprov.nu det står: "INTERNAL SERVER ERROR 500".

Varför? Någon som får upp samma?

Samma här
Citera
2016-11-27, 22:33
Medlem
Jag kommer in på sidan men kan som vanligt dagarna innan resultatet släppt inte se tidigare resultat. Kanske var något tillfälligt error för er.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in