2016-11-25, 15:47
Medlem
Ja, ingetbranick hann före och dessutom lite till - 'tänk om' tankarna är verkligen inget att leka med. När det gäller mig fick jag 1,25 -> 1,2 -> 1,25, så att 'gissningar' gick rätt till är troligen inte anledningen till att du fick 1,4 första gången.. kör hårt så toppar du snart även det resultatet!
Citera
2016-11-25, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mregge
Tack! Det var verkligen fint skrivet. Jag vet att det är besvikelsen som talar. Jag fick 48p på Verb och 37p på Kvant...
Men ska testa igen till våren.

Säkert att du inte skrev fel på kontrollpappret?
Citera
2016-11-25, 18:07
Medlem
Har själv också fått sämre resultat än mitt första prov två gånger men höjde mitt resultat rejält nu senast. Hade tur på mitt första prov och hade egentligen mycket bättre kunskaper när jag skrev det senare, men tur och dagsform kan göra ganska stor skillnad. Mitt resultat var dock 0,15 och 0,1 sämre så inte lika extremt.

För att få till en bra provdag rekommenderar jag att man "sparar" några av de nyare proven inför sista veckan innan provet så att du kan öva på tid så likt som provdagen som möjligt.
Citera
2016-11-26, 00:14
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fire1067
Säkert att du inte skrev fel på kontrollpappret?

Eller rättade efter fel facit - i år fanns det väl fyra olika att tillgå för Stockholm, Malmö och Göteborg?

(visst vore det härligt ...?)
Citera
2016-11-26, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Eller rättade efter fel facit - i år fanns det väl fyra olika att tillgå för Stockholm, Malmö och Göteborg?

(visst vore det härligt ...?)

Det är korrekt! Fyra olika versioner på sista delprovet finns (vilket var kvant), kvant var ju det han/hon fick dåligt på, så man kan ju alltid hoppas!
Citera
2016-11-26, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mregge
Tack! Det var verkligen fint skrivet. Jag vet att det är besvikelsen som talar. Jag fick 48p på Verb och 37p på Kvant...
Men ska testa igen till våren.
Kolla upp så du rätt facit.
Citera
2016-11-26, 12:14
Medlem
Kattpajs avatar
Nå, ska bli kul o se om Flashback i vanlig ordning har Sveriges högsta koncentration av högpresterande
Har skrivit provet förr men minns fan inte, när brukar resultatet bli synligt på hogskoleprov.nu? Normeringen kommer ju oftast under förmiddagen men har för mig att de brukar vara lite kvickare med beskedet. Någon som är gammal i gamet?
Citera
2016-11-26, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattpaj
Nå, ska bli kul o se om Flashback i vanlig ordning har Sveriges högsta koncentration av högpresterande
Har skrivit provet förr men minns fan inte, när brukar resultatet bli synligt på hogskoleprov.nu? Normeringen kommer ju oftast under förmiddagen men har för mig att de brukar vara lite kvickare med beskedet. Någon som är gammal i gamet?
Runt klockan nio på morgonen brukar det vara har jag för mig.
Citera
2016-11-26, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Razornaggaa
Beror helt på dig. Kan ge en ökning med flera poäng med kan ge en sänkning till och med.
Skulle säga
E - för lite information för att avgöra
Det är stor skillnad på att göra ett prov hemma i lugn och ro, och göra det på plats på tid på riktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Sant, och för att få ut mesta möjliga av att öva på 19-20 prov så gäller att göra det så likt provsituationen som möjligt. Är du riktigt seriös så offrar du en heldag för att skriva fem delprov. Klarar du att hålla skärpan då så klarar du det också på provdagen. Håll provtiden exakt för att lära dig att lösa uppgifterna under tidspress, undvik "bara en halv minut till" eller "äsch, det där var ju bara ett slarvfel så det räknar jag inte", utan var ärlig mot dig själv. På studera.nu finns också ett antal interaktiva prov med tidtagning och som rättas automatiskt.

Notera om det är något särskilt område som du har svårt för, t.ex. ett visst matematikområde (vinklar, grafer, volymer etc.) och öva extra på detta. Det finns mängder av hjälp att få på nätet numera, bl.a. på Youtube. I mitt tycke så är detta ett bättre alternativ än att lägga tusentals kronor på någon av de lärarledda kurser som ges ("lärarledda" är en sanning med modifikation, det brukar vara folk som själva har presterat bra på provet som leder dem och som kanske inte alltid är superbra pedagoger).

Tack för bra svar!

Vore det inte bäst och köra de 3 första proven utan tid (men inte såsa igenom) för att förstå hur det fungerar? Så kan man analysera lite mer hur det är uppbyggt och hur man kan arbeta för att lösa uppgifterna bäst själv?

Och sedan börja köra stenhårt på tid?
Citera
2016-11-26, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aloeverasmiskareN
Tack för bra svar!

Vore det inte bäst och köra de 3 första proven utan tid (men inte såsa igenom) för att förstå hur det fungerar? Så kan man analysera lite mer hur det är uppbyggt och hur man kan arbeta för att lösa uppgifterna bäst själv?

Tycker personligen att du ska göra massvis med testuppgfiter på det du vill förbättra dig på, samt förstå logiken bakom dessa (om det nu är matte det handlar om). Sedan klocka dig själv på diverse delprov.
Citera
2016-11-26, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aloeverasmiskareN
Tack för bra svar!

Det viktigaste är att du lägger ner tid och förbättrar dig. Om det sker när du tar tid eller inte spelar inte så stor roll. Båda har fördelar och nackdelar, beror på vad och hur du pluggar. Just på kvantitativa delen är det viktigt att du förstår vad du sysslar med, så det är ingen idé att köra exempelvis svåra geometri-uppgifter om du inte har någon aning om hur formlerna fungerar eller struntar i reflektion efteråt och förstår vad du gjorde fel. Nu när det är så långt kvar till provet se till på kvantitativa och verbala delen att verkligen förstå hur de är uppbyggda och lär dig språken som behövs. Förbättra dig på svenska, (ordförståelse, läsförståelse och läshastighet) samma på engelska (ordförståelse, läsförståelse och läshastighet) samt på matematik (lär dig formlerna, träna fram och tillbaka så du kan dem från flera olika vinklar och gör så många som möjligt så kommer farten efter hand) så kan du träna på tid sedan. Eller så tränar du bara på tid, det är nyttigt för du måste kunna fokusera en arbetsdag utan problem. VÄLDIGT många av de som skriver HP kan inte fokusera en hel dag.

För att summera så jag inte fortsätter skriva hur mycket som helst:
Det viktigaste är att du lägger ner tid och gör det på ett smart sätt. Hamna inte i illusionen att du ansträngt dig när du kanske bara pluggat effektivt 17 timmar eller så mellan proven som många gör.
Citera
2016-11-27, 00:23
Medlem
Pansarvagn3ns avatar
Vad är det som gör att människor inte kan hålla sig fokuserade under de få timmar som HP är satt? Raster mellan varje och en lång lunch borde ju hjälpa. Skrivit två gånger nu och har inte känt av av fokus eller tidsbrist har varit något större problem någon gång.

Förstår självklart att några kan få svårare besked under rasterna men merparten borde ju inget påverka direkt eller är det bara att psyket inte tål pressen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in