Citat:
Ursprungligen postat av
aloeverasmiskareN
Tack för bra svar!
Vore det inte bäst och köra de 3 första proven utan tid (men inte såsa igenom) för att förstå hur det fungerar? Så kan man analysera lite mer hur det är uppbyggt och hur man kan arbeta för att lösa uppgifterna bäst själv?
Och sedan börja köra stenhårt på tid?
Självklart så bör du känna till hur provet är upplagt, men eftersom du redan hade gjort provet en gång (även om det var hemma) så antog jag att du hade upplägget klart för dig. Med tanke på att du tänker öva på en mängd prov kan du självklart ta några av dem som rena övningsprov innan du försöker efterlikna provsituationen fullt ut. Kanske kan det hjälpa motivationen också, eftersom du då antagligen får bättre resultat på proven än du skulle fått om du ger järnet direkt och kanske blir besviken och tappar sugen.
Min erfarenhet är också att man glömmer bort gamla prov rätt fort, så du kan absolut gå tillbaka och göra om proven i ett senare skede, och då på tid. Det viktigaste är att du övar, och att du börjar i tid. Du gör helt rätt i att redan nu börja förbereda dig för nästa prov, men ta det lite lugnt så att du inte bränner ut dig. Jag rekommenderar att du repeterar lite då och då, och så trappar du upp de sista 2-3 veckorna så att kunskaperna är fräscha till provet. Själv var jag rejält besviken efter ett prov häromåret och pluggade en massa veckan EFTER provet, men sedan blev det inget mer förrän ett par dagar före nästa prov, och då hade jag glömt bort det mesta ... Det gick hyfsat ändå, men kunde ha gått bättre. Och som sagt, låt övningsproven utgöra ett test för hur du ligger till kunskapsmässigt, och se till att öva extra på de områden där du märker att du har problem.