2016-11-27, 08:26
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Dvs, DU behöver guden men alla behöver inte guden, framförallt finns inte den gud som behöver DIG eller öht kallar. Din VILJA är däremot predominant och skapar planer

Så har storhetsvansinnet danat fram oerhört maktfulla och krävande sentenser, som byggt upp rigida hierarkier, som vissa (jagsvaga) folk lever under ännu. Storhetstider.. inkl. nazism en i mängden, följer samma mentala koncept, för att öht kunna gro fast.

myten, som bildande....
Citera
2016-11-27, 08:30
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Förstår du inte att gudsbygget är detsamma som imperiebygge, då är du enbart hopplöst i behov av mer kunskapsinhämtning, framförallt historia sett i det bl.a etnologiska perspektivet. Där tro hör hemma, i hur olika folk ur olika historiska betingelser kan härbärgera helt förskräckliga föreställningar och är beredda att gå långt, som fotsoldater... i fullständigt mytbildande men tungt prisutsatta! klotsar som utgör grundbultar, och därför så svårt för vissa att skärskåda. De ligger för djupt inbäddat i myllan, om vi säger så.
Citera
2016-11-27, 08:34
Medlem
Memnoths avatar
[quote=Honey.B.Blue|59143670]
Citat:
Ursprungligen postat av Memnoth
Du talar om känslor, emotionell kapitalansamling, det är en inget mindre än mänsklig begränsning, att som du gör här! konkurrensutsätta mänskliga KÄNSLOR, och mycket mer magiskt el storartat el intellektuellt bärkraftigt än så, kommer inte din lovprisning över gud.

Det är in till dags dato, ej bevisat att guds existens är en konsistent existens däremot går det att hävda tanken som fri! vilket ej är att förväxlas med påståendens bakomliggande sanningshalter, av dessa halter är gudshävdandet i sig, ännu tomhänt på konsistent tyngd/innehåll/saknas densitet (dvs inte motbevisat.. eftersom det inte finns något att motbevisas!)

Kontentan ; allt du har är en hermeneutiskt intern iDÉ som drivits fram tack vare denna livsformen som kan vara odräglig... i detta får man en hint om hur fenomenet önsketänkandet och dess motiv uppstår, men ACKUMULERATS , kognitivt legitimerat en gång i tiden... :

dvs URSPRUNGLIGEN alstrat inommänskligt av särskilda skäl (människan är utsatt, naket men fortfarande förvildat tillstånd, ännu ej utnyttjad mental kapacitet men utsatt och sökande skydd/förklaring.. som människan SJÄLV!! fått finna sig i och konstruera, för mental uthållighet/evolutionen påvisar detta - därför mänskligt förståeligt (vi kan forska bakåt gällande etnologiska spörsnmål och se förbindelser i historiska artefakters symbolism, gällande gudskallet... och just därför fortlevande... ärvs...och... projiceras kraftigt, vilket är hard facts, än så länge.

Skulle du säga att evolution har förändrat hjärnan sedan, säg, före neolitikumtiden? För att anpassas till dagens teknologiska samhälle? Finns inga empiriska bevis på det.

För att då främja välmåendet i samhället, skulle du anse att det vore värt att offra vissa delar av vad man själv anser vara sant?

Vi säger att Robert går till doktorn, han har fruktansvärd torgskräck, alla dessa människor, helt outhärdligt säger han. Darwinianska spår verkar ha satt sig där amygdalan är insatt på att fly från rovdjur, orsakat på något sätt av dagens normer i det moderna samhället.

Är det resonligt att forma ett samhälle snarare efter känslor än ovis kunskap? Kanske är det detta som är heligt?
Citera
2016-11-27, 08:55
Medlem
Memnoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Dvs, DU behöver guden men alla behöver inte guden, framförallt finns inte den gud som behöver DIG eller öht kallar. Din VILJA är däremot predominant och skapar planer

Jag är buddhist, jag varken behöver eller har Gud. Vilja är exakt vad buddhister tror på. Tanke formas till ord, ord formas till rutin, rutin till karaktärsdrag. Också kallat karma.

Hur skulle du ställa dig inför påståendet att tanken själv genom kollektiv karma kan uppfattas som Gud? Vad är det som upplever tid om inte en form av Gud?

Det finns en aspekt av vetenskapens värld som är totalt blank: Varför och hur finns universum? Vad är det ens för något?

Vetenskap: Att mäta vad som var före big bang vore som att mäta vad är söder om sydpolen. Materia är bunden energi som utlöstes från intet ut till ett intet.

Vedas: Ren medvetande-energi upptäckte och utforskade sig själv genom olika tankemanifestationer, något man kan uppleva i Samadhi. En verklighet kan inte existera utan den medvetna upplevelsen av tid. Om allt var ett medvetande, skulle då inte fabrikationer naturligt uppstå ur dess ignorans? Formationer av fabrikationerna, medvetna kopplingar till formationerna där känslor uppstår, därför kan vi bygga universum som vi vill nu, medvetna kopplingar som skapar formationer med känslor.
Citera
2016-11-27, 09:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag är buddhist, jag varken behöver eller har Gud. Vilja är exakt vad buddhister tror på. Tanke formas till ord, ord formas till rutin, rutin till karaktärsdrag. Också kallat karma.

Hur skulle du ställa dig inför påståendet att tanken själv genom kollektiv karma kan uppfattas som Gud? Vad är det som upplever tid om inte en form av Gud?

Det finns en aspekt av vetenskapens värld som är totalt blank: Varför och hur finns universum? Vad är det ens för något?

Vetenskap: Att mäta vad som var före big bang vore som att mäta vad är söder om sydpolen. Materia är bunden energi som utlöstes från intet ut till ett intet.

Citat:
Vedas: Ren medvetande-energi upptäckte och utforskade sig själv genom olika tankemanifestationer, något man kan uppleva i Samadhi.

Japp, det finns ingen brist på (vad jag kallar) "inre andliga kompasser". Problemet är dock att dessa är för diffusa vad angår konklusioner och för subjektiva till att kunne leda till objektiv bevisföring.
Citera
2016-11-27, 09:57
Medlem
Memnoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Japp, det finns ingen brist på (vad jag kallar) "inre andliga kompasser". Problemet är dock att dessa är för diffusa vad angår konklusioner och för subjektiva till att kunne leda till objektiv bevisföring.

Jag tror inte på en objektiv verklighet.
Citera
2016-11-27, 10:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag tror inte på en objektiv verklighet.

Jaså, är du solipsist?
Citera
2016-11-27, 10:14
Medlem
Memnoths avatar
Citat:
Jaså, är du solipsist?

Verkligen inte, jag har hållpunkten att det krävs ett tankefoster beroende av varelsers betingade uppfattningar för att en verklighet ska kunna existera.
Citera
2016-11-27, 10:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Verkligen inte, jag har hållpunkten att det krävs ett tankefoster beroende av varelsers betingade uppfattningar för att en verklighet ska kunna existera.

Hur skiljar det sig i sista hand från solipsism?
Citera
2016-11-27, 10:31
Medlem
Memnoths avatar
Citat:
Hur skiljar det sig i sista hand från solipsism?

Genom meditativ utveckling förstår man att det faktiskt inte är någon skillnad på Du, Vi eller Jag. Det är därför mantrat Ohm har utvecklats, det symboliserar alltet i ett. "Oneness mantra"
Citera
2016-11-27, 10:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Genom meditativ utveckling förstår man att det faktiskt inte är någon skillnad på Du, Vi eller Jag. Det är därför mantrat Ohm har utvecklats, det symboliserar alltet i ett. "Oneness mantra"

Vem är "man", som förstår detta?
Citera
2016-11-27, 10:42
Medlem
Memnoths avatar
Citat:
Vem är "man", som förstår detta?

Gud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera