Citat:
Ursprungligen postat av
Mregge
Nej, vet inte. Pluggade dessutom ca 2 månader till detta prov från boken "Högskoleprovsboken : den lilla fenomenala boken om högskoleprovet"
Min gissning är att jag i grunden inte är så intelligent och hade mer tur på tidigare prov (gissningar gick hem osv) men att det nu på detta prov så blev inga gissningar rätt.
Högskolan/Universitet är nog inget för mig, så måste lära mig att vara nöjd med det jag har och inte ha orealistiska drömmar.
Vet inte om du är allvarlig, men ... Ingen skriver ett så pass bra resultat som 1,4 p.g.a. gissningar som "gick hem". Sänkningen från 1,4 till 0,85 beror så klart inte heller på gissningar som "gick fel". Det måste ha berott på något annat, dagsform, inställning, dålig sömn, svårt att fokusera för att tankarna fanns på annat håll etc.
Att dra slutsatsen att högre studier inte är något för dig är helt fel, snarare visar väl det på ambition att du skriver provet flera gånger och dessutom har förmågan (med eller utan gissningar) att skriva klart över medel. Däremot låter det som att ditt självförtroende är sisådär. Med tanke på att det t.ex. finns lärarstudenter som kommit in med resultat på 0,1 och liknande (alltså sämre än om de svarat A på alla frågor) och ändå anser sig vara både lämpade att studera och att jobba som lärare så tycker jag inte att du ska vara så hård mot dig själv. Gör ett ärligt försök, så får du se hur det går och vad du tycker om livet som akademiker. Hellre det än att gå och grubbla om tjugo år om vad som kunde ha varit, om bara ...