2016-11-26, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Psykiatri, till skillnad från somatik, har oftast inga tydliga verifierbara tecken. Dvs inga blodprover, EKG eller röntgen kan visa på sjukdom - endast hur patienten själv beskriver sina besvär.

Om man uppger att man gråter varje dag, knappt kommer ur sägen, ligger o stirrar i taket samt inte orkar något - kommer detta att tas för sanning om inget motbevisar det. Vederbörande erbjöds tidigare då sjukskrivning.

Efter en viss tids sjukskrivning vanligen ngr månader -1/2 år kommer försäkringskassan att vilja ha en större utredning av patientens livssituation. Om Lotta hade kommit dithän hade - kanske - en utredning visat att hennes sjukskrivning skulle ogillats pga att hon orkade så mycket annat.

Numera, bara för några veckor sedan - har Socialstyrelsen gått ut med nya direktiv ang sjukskrivning vid depressioner där man avråder från sjukskrivning utan tvärt om förordar fortsatt arbete. Eller omplacering till annat tillfälligt arbete, sjukskrivning anses vara fel. I dagläget hade sannolikt Lotta inte blivit sjukskriven om man följt nya direktiv.

Du pratar som du har förstånd till.

Nonsens.

Tillbaka till den livstidsdömde Martin. Hur försörjde han sig? Hur bodde han och hur länge fick han bo kvar?
Citera
2016-11-26, 22:03
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du pratar som du har förstånd till.

Nonsens.

Tillbaka till den livstidsdömde Martin. Hur försörjde han sig? Hur bodde han och hur länge fick han bo kvar?

Sätt dig ner o läs din Fup. Tänker inte svara eller serva dig med det.
Du har svårt att argumentera för dina åsikter om Martin/Lotta antagligen för att argumenten tryter.
Du skriver "Berätta mera" o sedan svarar du oförskämt.

Mot dumhet kämpar även Gudarna förgäves.
Ha' en bra kväll!
Citera
2016-11-26, 22:09
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ingen aning hur Martin finansierade sitt missbruk
(-sålde?)
Han uppgav att han bosde inneboende. Han var tydligen väldigt generös bjöd vänner och delade med sig.

Han hade diagnosticerats med ADHD som uppgavs förvärrats efter fängelsevistelsen o han hade svårt att känna sig instängd. Vem som sjukskrev honom vet jag ej, men dessa skäl anges i FUPen.

Som jag tidigare skrivit tycker jag inte att man borde släppt Martin vind för våg utan ngn sysselsättning - sjukskrivning i hans fall var nog kontraproduktivt. Han borde kunnat jobba med ngt flyttkarl, på fartyg - vad som helst hellre än att drälla omkring o börja missbruka igen.

ADHD grov och antisocial personlighetsstörning, så nära psykopat man kan komma. Missbruk, aggressionsproblem osv. Nej, sjukskriven är väl inte tanken att han skulle vara med dom nya direktiven. Han som orkade partaja, sms:a och köpa möbler. Samt att han orkade ha olika förhållanden misshandla och leva runt. Så någon sjukskrivning för honom ser ju inte ut som den vore berättigad.
Man kan inte sysselsätta missbrukare på ett normalt sätt utan det krävs vilja vilket Martin inte hade.
Han har återgått till sitt missbruk och sitt våld och mord i hela sitt vuxna liv. Men sjukskriven det ska han då inte vara.
Citera
2016-11-26, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
ADHD grov och antisocial personlighetsstörning, så nära psykopat man kan komma. Missbruk, aggressionsproblem osv. Nej, sjukskriven är väl inte tanken att han skulle vara med dom nya direktiven. Han som orkade partaja, sms:a och köpa möbler. Samt att han orkade ha olika förhållanden misshandla och leva runt. Så någon sjukskrivning för honom ser ju inte ut som den vore berättigad.
Man kan inte sysselsätta missbrukare på ett normalt sätt utan det krävs vilja vilket Martin inte hade.
Han har återgått till sitt missbruk och sitt våld och mord i hela sitt vuxna liv. Men sjukskriven det ska han då inte vara.

Ja, Martin borde inte släppts ut alls. Sjukskriven kvalificerar han sig inte för, däremot fängelsemurar. I evighet. Amen.
Citera
2016-11-26, 22:36
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Du kan verkligen inte låta bli att försöka diskutera mig som person istället för att argumentera för din sak!

Ska vi tolka det som att argumenten tagit slut? Du kanske äntligen håller med om att Lotta var naiv o dum o kunde ha avslutat - eftersom du inte säger emot i det avseendet?

Då ber jag att få gratulera att vi äntligen är överens i sak. Och får hoppas att ev utredningar, inrikesminister etc kommer fram till samma sak:

bättre kontroll på villkorligt frisläppta våldsmän, fånga upp när det börjar gå utför och ett almänt råd till kvinnliga "våldsmängriupies" att det inte är ofarligt.
Och till alla våldsutsatta i relationer - det är inte normalt att bli skadad - det är onormalt och relationen måste upphöra.

Nu börjar du landa rätt cyberdoktor. Nej, det är inte normalt att bli skadad i en relation. Det gör inte offret till "onormal" per default. Sen håller inte din argumentation för hur kvinnor ska undvika att bli skadade. Våldsamma män finns i alla samhällsklasser, även din, vilken du nu än befinner dig i. Stigmatisering har aldrig hjälpt någon. Kan du hålla med om detta och att din argumenation befunnit sig på fel sida av vägen under långa tider i denna tråd?

Dessutom blir inte patienten återbördad till sitt vanliga liv, utan den våldsamme, bara för att du har sagt så och stängt dörren. Så lätt är det inte. Skadorna är inte enbart synliga, det där måste du ta dig en funderare på innan du kör vidare i denna diskussion. Våldsamma individer fortsätter tjatet även när du lämnat rummet. Hjärntvätten pågår och en sådan var Lotta definitivt offer för, också.
Citera
2016-11-26, 22:38
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ja detta håller jag helt med dig om. Varför lät man honom - utan kontroller, drogtest etc knalla omkring o fortsätta vräka i sig sju sorters anabola, kokain mm?

Till o med när han dagarna före dödsmisshandeln, under fem dagar sökte olika psyk.inrättningar tillsammans med Lotta, för att han började bli psykotisk o själv var rädd för vad han kunde göra - lät man honom gå därifrån.

Varför hade man intre bättre koll på denna vandrande krutdurk??

Det är gärningsmannen som är ovanlig i detta fall - för han var så förutsägbart livsfarlig. Inte Lotta för hon var ytterligare en av alla dessa "våldsmängriupies" till kvinnor som inte förstår. Dock tycker just jag att det är intressant att ta reda på varför vissa kvinnor beter sig så märkligt.

Lex Martin ja , inte Lex Lotta.

Därför att man gör som du säger? Ber offret lämna och sen är det löst...
Citera
2016-11-26, 22:41
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Men det är ju precis det här några av oss hävdat så många gånger!

Förr och fortfarande i en del länder sitter kvinnor fast i en våldsam hemsk relation. De har ingen rättssäkerhet, de har inga pengar, inget eget boende, de har barn de kanske inte får vårdnaden om - därför kommer de inte ur relationen.

Inget av detta var Lotta drabbad av - ändå valde hon Martin - om o om igen.

Låt oss erkänna att hennes val var dumt, naivt och fel. Och hon hade inga av de kättingar som forna tiders svenska kvinnor var låsta av.

Lågutbildade och arbetslösa har så låga inkomster att de tvingas samleva med olämpliga partners. Det kan du nog inte förstå, eftersom din faktagrund är lite… eftersatt… En halvtidsjobbande ekonomiassistent har med all säkerhet inte någon större inkomst att sätta sprätt på, men hur det än förhöll sig, ditt jagande av skam och skuld är evig… du kommer aldrig att bidra till någon samhällsutveckling, tvärtom.
Citera
2016-11-26, 22:44
Medlem
Citat:
Psykiatri, till skillnad från somatik, har oftast inga tydliga verifierbara tecken. Dvs inga blodprover, EKG eller röntgen kan visa på sjukdom - endast hur patienten själv beskriver sina besvär.

Om man uppger att man gråter varje dag, knappt kommer ur sägen, ligger o stirrar i taket samt inte orkar något - kommer detta att tas för sanning om inget motbevisar det. Vederbörande erbjöds tidigare då sjukskrivning.

Efter en viss tids sjukskrivning vanligen ngr månader -1/2 år kommer försäkringskassan att vilja ha en större utredning av patientens livssituation. Om Lotta hade kommit dithän hade - kanske - en utredning visat att hennes sjukskrivning skulle ogillats pga att hon orkade så mycket annat.
Det är ju inte så säkert att hon verkligen berättade om sin träning, sitt solande o festande o hur "sjukt målmedveten hon var" för den som sjukskrev henne....

Numera, bara för några veckor sedan - har Socialstyrelsen gått ut med nya direktiv ang sjukskrivning vid depressioner där man avråder från sjukskrivning utan tvärt om förordar fortsatt arbete. Eller omplacering till annat tillfälligt arbete, sjukskrivning anses vara fel. I dagläget hade sannolikt Lotta inte blivit sjukskriven om man följt nya direktiv.

De nya direktiven gällde ju som sagt inte när Lotta sjukskrevs. Och nu är hon ju död. När de gamla reglerna gällde verkade det gå utmärkt att träna och leva sitt liv. Rent av påbjudet. De jag känner som varit sjukskrivna för depression, kris eller utbrändhet har alla rekommenderats motion. De har sysslat med allt från gym till stavgång. Ingen har såvitt jag vet blivit tillsagd att sitta hemma och göra så lite som möjligt.
Citera
2016-11-26, 23:18
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekornavallen
De nya direktiven gällde ju som sagt inte när Lotta sjukskrevs. Och nu är hon ju död. När de gamla reglerna gällde verkade det gå utmärkt att träna och leva sitt liv. Rent av påbjudet. De jag känner som varit sjukskrivna för depression, kris eller utbrändhet har alla rekommenderats motion. De har sysslat med allt från gym till stavgång. Ingen har såvitt jag vet blivit tillsagd att sitta hemma och göra så lite som möjligt.

Nu handlar ju sjukskrivning inte i första hand om vad man ska göra för att inte må dåligt, utan vad man kan och klarar av att göra för att försörja sig.

Om man klarar av att träna, sola, festa, resa, ha enastående sex, fixa med sitt utseende o träffa vänner, söka lägenhet och tom nytt jobb - kanske man sannolikt också klarar av att försörja sig.

Varför ska vi andra betala någon = Lotta för ett sådant liv? Har de ekonomi av arv eller annat är det helt ok, men inte för våra pengar.
Detsamma gäller även Martin.

Men inte ska andra som sliter o släpar med jobb, övertid, kanske nattpass, långa resor till o från jobb i regn o rusk, stressar till o från dagis - allt för att få sitt livspussel o sin ekonomi att gå ihop - med sina skattepengar betala för att någon "bara" orkar med sin träning, solning, kroppsfixering, festande etc - men inte sitt jobb? Ens på halv- eller deltid?
Senast redigerad av Solglittret 2016-11-26 kl. 23:23.
Citera
2016-11-27, 00:09
Medlem
Citat:
Nu handlar ju sjukskrivning inte i första hand om vad man ska göra för att inte må dåligt, utan vad man kan och klarar av att göra för att försörja sig.

Om man klarar av att träna, sola, festa, resa, ha enastående sex, fixa med sitt utseende o träffa vänner, söka lägenhet och tom nytt jobb - kanske man sannolikt också klarar av att försörja sig.

Varför ska vi andra betala någon = Lotta för ett sådant liv? Har de ekonomi av arv eller annat är det helt ok, men inte för våra pengar.
Detsamma gäller även Martin.

Men inte ska andra som sliter o släpar med jobb, övertid, kanske nattpass, långa resor till o från jobb i regn o rusk, stressar till o från dagis - allt för att få sitt livspussel o sin ekonomi att gå ihop - med sina skattepengar betala för att någon "bara" orkar med sin träning, solning, kroppsfixering, festande etc - men inte sitt jobb? Ens på halv- eller deltid?

Jag för min del tycker det är bra om man kan bli sjukskriven för psykisk sjukdom. Såvitt jag minns var dessutom Lotta sjukskriven på just halvtid periodvis. Vi kommer kanske inte längre i den diskussionen.

Jag tycker rent allmänt att det svindlar lite när man läser inlägg av dem som är kritiska mot Lotta. Det kommer hela tiden nya sätt att komma vidare med samma grundargument: hon var en Dålig Människa. Det finns tre teman som återkommit: 1. Det var hennes eget fel att hon blev Martins offer, 2. Hon var ingen bra syster, flickvän osv., 3. Hon var sjukskriven och det anser vissa att hon inte borde ha fått vara.

På dessa tre teman vill jag invända följande: 1. Det var Martins fel att hon blev Martins offer, han har begått våldsbrott, inte hon, 2. Hon verkar ha haft en rimligt god relation med såväl en syster som minst en väninna, och varit omtyckt på jobbet, så även om det inte var ett mycket lyckat och stort umgänge så hade hon relationer som upprätthölls, 3. Reglerna för sjukskrivning bestäms i hög grad politiskt, inte medicinskt. Nya direktiv om att minska sjukskrivningar har kommit stötvis i något decennium nu. Vad som är bäst behandling eller åtgärd för en enskild patient bestäms lämpligast av ansvarig läkare - som absolut kan göra fel, vid allvarligare fel kan man läsa om det i tidningen, men generellt är läkarna i Sverige ganska bra på sina jobb.

Nu hoppas jag att jag inte behöver läsa en störtskur av svar som handlar om hur hemsk hon var. Hon hade sina fel och brister men det är INTE hon som begått grovt våldsbrott.
Citera
2016-11-27, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekornavallen
Jag för min del tycker det är bra om man kan bli sjukskriven för psykisk sjukdom. Såvitt jag minns var dessutom Lotta sjukskriven på just halvtid periodvis. Vi kommer kanske inte längre i den diskussionen.

Jag tycker rent allmänt att det svindlar lite när man läser inlägg av dem som är kritiska mot Lotta. Det kommer hela tiden nya sätt att komma vidare med samma grundargument: hon var en Dålig Människa. Det finns tre teman som återkommit: 1. Det var hennes eget fel att hon blev Martins offer, 2. Hon var ingen bra syster, flickvän osv., 3. Hon var sjukskriven och det anser vissa att hon inte borde ha fått vara.

På dessa tre teman vill jag invända följande: 1. Det var Martins fel att hon blev Martins offer, han har begått våldsbrott, inte hon, 2. Hon verkar ha haft en rimligt god relation med såväl en syster som minst en väninna, och varit omtyckt på jobbet, så även om det inte var ett mycket lyckat och stort umgänge så hade hon relationer som upprätthölls, 3. Reglerna för sjukskrivning bestäms i hög grad politiskt, inte medicinskt. Nya direktiv om att minska sjukskrivningar har kommit stötvis i något decennium nu. Vad som är bäst behandling eller åtgärd för en enskild patient bestäms lämpligast av ansvarig läkare - som absolut kan göra fel, vid allvarligare fel kan man läsa om det i tidningen, men generellt är läkarna i Sverige ganska bra på sina jobb.

Nu hoppas jag att jag inte behöver läsa en störtskur av svar som handlar om hur hemsk hon var. Hon hade sina fel och brister men det är INTE hon som begått grovt våldsbrott.

Camilla själv konstaterade I tidningsintervjun att Lotta inte kunde vara ihop med Martin, eftersom Lotta INTE skulle inleda en relation utan att berätta detta för sina närmaste..

Så himla nära var de trots allt inte oavsett att Camilla tycks ha trott det.

Det är väldigt svårt för jourläkare göra en adekvat bedömning av en människa som gråter hejdlöst eftersom hon “nyligen” har drabbats av en kris pga svek från pojkvännen.

Lotta berättade inte för den sjukskrivande läkaren att hon redan var I en ny relation plus att sveket från tidigare pojkvännen hade skett för flera månader sedan.

Hon låtsades vara “orkeslös” och sakna aptit - samtidigt som hon tränade för fullt och festade med Martin.

Jag anser inte att hennes sjukskrivningar låg på rätt grund.
Citera
2016-11-27, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Lågutbildade och arbetslösa har så låga inkomster att de tvingas samleva med olämpliga partners. Det kan du nog inte förstå, eftersom din faktagrund är lite… eftersatt… En halvtidsjobbande ekonomiassistent har med all säkerhet inte någon större inkomst att sätta sprätt på, men hur det än förhöll sig, ditt jagande av skam och skuld är evig… du kommer aldrig att bidra till någon samhällsutveckling, tvärtom.

Fast Lotta hade ju inte varit sambo sen hon separerade från per - 8 år sedan.

Hade hon ont om pengar då borde hon framför allt ha dragit ner på festande, kokain, cigaretterna, hårförlängningen, lösnaglarna, solariet, alkoholen.

Den som har ont om pengar har inte RÅD med ovanstående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in