2016-11-25, 10:27
Medlem
Internhumors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Ni är väldigt många som glömmer bort att pensionsfonder (m fl) behöver tillgångar att spara i.

Väldigt förenklat kan man säga att den unge som lånar till bostad med åren och genom pensionsinbetalningar mer och mer hamnar på båda sidor av lånet. Iom att lånet på äldre dar amorteras och till slut löses finns pensionsinbetalningarna fria och kan betalas ut som pension.

Tittar jag på mig själv har jag några miljoner sparade i olika pensionsfonder. För att balansera detta borde jag ha några miljoner i lån så att fonderna kan placera mina besparingar. (Nu får just dessa då lånas ut till andra).

Det är tvärtom så att vi skulle få problem för pensionsfonderna om det inte fanns tillräckligt med skulder.

Stigande priser är inte värdeskapande tillgångar. Tvärtom.

Vi behöver arbeta längre och längre pga de låga eller negativa räntorna som urholkar sparandet i pensionsfonderna.

Det är ingen hemlighet att tillgångsprisspekulation förstör sparande.
Senast redigerad av Internhumor 2016-11-25 kl. 10:30.
2016-11-25, 11:59
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internhumor
Stigande priser är inte värdeskapande tillgångar. Tvärtom.

Vi behöver arbeta längre och längre pga de låga eller negativa räntorna som urholkar sparandet i pensionsfonderna.

Det är ingen hemlighet att tillgångsprisspekulation förstör sparande.
Pensionssystemet är dimensionerat utifrån att vi bara lever x antal år. Huvudskälet till att systemet är underfinansierat är att vi lever längre.
2016-11-25, 12:29
Medlem
Internhumors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Pensionssystemet är dimensionerat utifrån att vi bara lever x antal år. Huvudskälet till att systemet är underfinansierat är att vi lever längre.

Då är det väl egentligen fel att skuldsätta sig för en hel livstid och det i förhållandevis passiva tillgångar likt hus som förfaller helt naturligt och blir omoderna?
2016-11-25, 13:06
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Då är det väl egentligen fel att skuldsätta sig för en hel livstid och det i förhållandevis passiva tillgångar likt hus som förfaller helt naturligt och blir omoderna?
Man skuldsätter sig för att ha någonstans att bo. Jag ser inget fel med det valet.
2016-11-25, 13:51
Medlem
Internhumors avatar
Citat:
Man skuldsätter sig för att ha någonstans att bo. Jag ser inget fel med det valet.

Traditionellt sett har man lånat pengar för att investera i något som genererar tillräckligt med avkastning (och mer) för att betala skulden plus ränta. Att bara bo betalar inga lån.
2016-11-25, 14:09
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Traditionellt sett har man lånat pengar för att investera i något som genererar tillräckligt med avkastning (och mer) för att betala skulden plus ränta. Att bara bo betalar inga lån.
Det du beskriver är ett företagslån.
Privatpersoner har i alla tider tagit lån av alla möjliga syften.
2016-11-25, 14:35
Medlem
Internhumors avatar
Citat:
Det du beskriver är ett företagslån.
Privatpersoner har i alla tider tagit lån av alla möjliga syften.

Ja, men alla lån måste betalas tillbaka.
2016-11-25, 14:54
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ja, men alla lån måste betalas tillbaka.
Nix.
Kan du nämna ett enda fall där en nation betalat av sin statsskuld?

Det finns inga måsten. Det är ett avtal mellan två parter. En kreditgivare och en låntagare. Det kan komma överens om vilka villkor det vill.
2016-11-25, 15:02
Medlem
Internhumors avatar
Citat:
Nix.
Kan du nämna ett enda fall där en nation betalat av sin statsskuld?

Det finns inga måsten. Det är ett avtal mellan två parter. En kreditgivare och en låntagare. Det kan komma överens om vilka villkor det vill.

Nu vet jag ju att bland annat EU-länderna inte får skapa sina egna underskott utan måste låna på finansmarknaden av privata banker. Det står i EU-fördraget. Så jag är övertygad om att de som lånar ut pengar till EU-stater vill ha sina pengar med ränta tillbaka i framtiden.
2016-11-25, 15:22
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Nu vet jag ju att bland annat EU-länderna inte får skapa sina egna underskott utan måste låna på finansmarknaden av privata banker. Det står i EU-fördraget. Så jag är övertygad om att de som lånar ut pengar till EU-stater vill ha sina pengar med ränta tillbaka i framtiden.
Det är rätt så långt att staterna inte får låna av sina centralbanker.

Jag vet inte riktigt var din övertygelse kommer ifrån men det stämmer inte. Långivarna är i de flesta fall nöjda med att låntagaren betalar räntan.

Om du ser det från långivaren synvinkel. De har en massa pengar som de inte tänker konsumera NÅGONSIN. Vad det däremot vill är att få en avkastning. Därför lånar de ut pengarna till någon som betalar denna avkastning. Det innebär en kalkylerad avvägning mellan avkastning och risken att låntagaren ställer in betalningarna. Därför kommer pengarna hela tiden lånas ut till någon. En långsiktig (evig) parkering av kapitalet med trygg avkastning är mycket värt i deras ögon.
2016-11-25, 15:31
Medlem
simmarn_2004s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
BNP kan i huvudsak ökas på 3 olika sätt:

a) Genom att vi arbetar mer. Antingen fler arbetstimmar eller att fler personer arbetar.

b) genom införande innovationer som gör att värdet på utfört arbete ökar.

c) genom att rationalisera/effektivisera arbetet så att värdet av det utförda arbetet ökar.

Sedan finns en variant på a) som innebär att du byter jobb och börjar göra något där du levererar mer värde.

Om du nu anser att "det massinvandringsindustriella komplexet" utför något av a-c ovan så är svaret ja.
För mig är det inte riktigt uppenbart att svaret skulle vara ja.

När staten spenderar pengar driver det också BNP. Dessutom är det såklart svårt att veta om "värdena" på de produkter som produceras ett särskilt år är inflaterade eller inte, annat än i efterhand.

Sedan är som sagt BNP-tillväxt irrelevant om BNP/capita står still eller sjunker.
2016-11-25, 19:44
Medlem
Citat:
Kalla det vad du vill. Du menar ändå att lönerna skall sänkas.
Nej jag har inte talat om några lönesänkningar. Jag har pekat på problemet att facket utpressar till sig löneökningar, som skapar arbetslöshet.

De som då blir arbetslösa, som konsekvens, levererar uppenbarligen inte tillräckligt mycket värde för dig och andra så att ni vill betala fackets lönekrav, för det arbete dessa personer kan utföra.

Citat:
De sänker även valutan vilket driver ner lönerna i internationell jämförelse. När detta sker så delar även kapitalet smällen eftersom värden sjunker i internationell jämförelse.
När facket utpressar till sig löneökningar, som skapar arbetslöshet, sänker de levnadsstandarden i landet. Detta pga att det utförs färre arbetstimmar.

Denna sänkning av levnadsstandard drabbar såväl arbetstagare som de som står för kapitalet.

Citat:
Det handlar knappast om vilja utan att de tvingas.
De har optionen att gå på bidrag.
Eftersom de väljer att arbeta till löner under fackets stipulerade nivåer, handlar det uppenbarligen inte om att de tvingas, utan väljer att arbeta.

Citat:
RB styr ändå expansionen genom styrräntan. När RB lånar och köper obligationer så expanderar valutan. Vad jag kan se finns ingen gräns för potentiella tillgångsköp.
Jag har listat hur M3 ändras vid olika räntenivåer, tidigare i tråden. Det finns ingen uppenbar skillnad. Det är ingen större kreditexpansion som syns i M3 nu, än t ex på 80-talet, när räntan var mycket högre.

Som sagt, när RB köper obligationer har RB inga pengar att betala för, utan måste tvångslåna av banksystemet. Tvångslånen är inte betalmedel och därmed inte pengar.

Citat:
Problemet med fri lönesättning är att det inte går att leva på en lägstalön. Finns det gott om arbetskraft i detta segment så saknar ena parten förhandlingsutrymme och tvingas acceptera vadsomhelst.
Uppenbarligen har det fungerat i Schweiz och andra länder som haft det så.

Du glömmer åter att det är konkurrens om arbetskraften. Så det är inte så att man måste acceptera vad som helst.
Arbetsgivarna kommer att betala upp lönerna för att få arbetskraft så långt som deras ekonomi tillåter.

Citat:
Delar ett företag ut vinst till aktieägarna så finns ett utrymme att höja lönerna. Det är som sagt inte ett arbete som folk tycker är viktigt utan en maximerad inkomst.
Nej, det där har du helt missförstått.
Du borde ha kunnat notera att om lönsamheten sviktar så drar näringslivet ned på verksamheten, för att kunna upprätthålla en lönsamhet.

Vidare vill inte du och andra ha stående förluster i ert pensionssparande. Ni vill ha en avkastning på investeringar som går bra, så att ni har råd att ta förluster på det som inte går bra.

Utan vinst finns inget motiv till att bekosta riskfylld teknik/produktutveckling. Du får ett Nordkorea.

Citat:
Jag tycker inte det verkar som fri lönesättning påverkar centralbankernas behov av att trixa ett dyft.
De påverkas i andra hand när deras handelspartners startar valutamanipulation, i stället för att lösa sina grundläggande problemen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in