Citat:
Ursprungligen postat av
Bortamatchen
Kalla det vad du vill. Du menar ändå att lönerna skall sänkas.
Nej jag har inte talat om några lönesänkningar. Jag har pekat på problemet att facket utpressar till sig löneökningar, som skapar arbetslöshet.
De som då blir arbetslösa, som konsekvens, levererar uppenbarligen inte tillräckligt mycket värde för dig och andra så att ni vill betala fackets lönekrav, för det arbete dessa personer kan utföra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bortamatchen
De sänker även valutan vilket driver ner lönerna i internationell jämförelse. När detta sker så delar även kapitalet smällen eftersom värden sjunker i internationell jämförelse.
När facket utpressar till sig löneökningar, som skapar arbetslöshet, sänker de levnadsstandarden i landet. Detta pga att det utförs färre arbetstimmar.
Denna sänkning av levnadsstandard drabbar såväl arbetstagare som de som står för kapitalet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bortamatchen
Det handlar knappast om vilja utan att de tvingas.
De har optionen att gå på bidrag.
Eftersom de
väljer att arbeta till löner under fackets stipulerade nivåer, handlar det uppenbarligen inte om att de
tvingas, utan
väljer att arbeta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bortamatchen
RB styr ändå expansionen genom styrräntan. När RB lånar och köper obligationer så expanderar valutan. Vad jag kan se finns ingen gräns för potentiella tillgångsköp.
Jag har listat hur M3 ändras vid olika räntenivåer, tidigare i tråden. Det finns ingen uppenbar skillnad. Det är ingen större kreditexpansion som syns i M3 nu, än t ex på 80-talet, när räntan var mycket högre.
Som sagt, när RB köper obligationer har RB inga pengar att betala för, utan måste tvångslåna av banksystemet. Tvångslånen är inte betalmedel och därmed inte pengar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bortamatchen
Problemet med fri lönesättning är att det inte går att leva på en lägstalön. Finns det gott om arbetskraft i detta segment så saknar ena parten förhandlingsutrymme och tvingas acceptera vadsomhelst.
Uppenbarligen har det fungerat i Schweiz och andra länder som haft det så.
Du glömmer åter att det är konkurrens om arbetskraften. Så det är inte så att man måste acceptera vad som helst.
Arbetsgivarna kommer att betala upp lönerna för att få arbetskraft så långt som deras ekonomi tillåter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bortamatchen
Delar ett företag ut vinst till aktieägarna så finns ett utrymme att höja lönerna. Det är som sagt inte ett arbete som folk tycker är viktigt utan en maximerad inkomst.
Nej, det där har du helt missförstått.
Du borde ha kunnat notera att om lönsamheten sviktar så drar näringslivet ned på verksamheten, för att kunna upprätthålla en lönsamhet.
Vidare vill inte du och andra ha stående förluster i ert pensionssparande. Ni vill ha en avkastning på investeringar som går bra, så att ni har råd att ta förluster på det som inte går bra.
Utan vinst finns inget motiv till att bekosta riskfylld teknik/produktutveckling. Du får ett Nordkorea.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bortamatchen
Jag tycker inte det verkar som fri lönesättning påverkar centralbankernas behov av att trixa ett dyft.
De påverkas i andra hand när deras handelspartners startar valutamanipulation, i stället för att lösa sina grundläggande problemen.