Citat:
Ursprungligen postat av
Etil
Hej Flashback,
Jag håller på med Maclaurins och Taylors formler just nu och skulle behöva lite hjälp..
Uppgiften:
Visa att |(e^x)-1-x-(x²/2)-(x³/6)-(x⁴/24)| ≤ |x|⁵/40
om |x|≤1/2.
Okej, så jag ser såklart att de subtraherar standardutvecklingen av grad 4 från e^x inom absolutbeloppet.
|x|≤1/2 säger mig att -1/2≤x≤1/2....Dessvärre är det i princip där det säger stop.
Tack på förhand,
Etil
Ja, det är rätt så långt. Sedan ska du utnyttja det vanliga sambandet för hur stort felet kan bli med ett visst givet Taylorpolynom. Detta kan du hitta exempelvis
här (botten av fjärde sidan i den sexsidiga PDF:en, dvs sidan som har sidnumret 19 i övre högra hörnet).
Det framgår alltså att du ska derivera en gång till efter den sista termen du har med i utvecklingen och sedan undersöka vilka värden den derivatan kan anta i intervallet du är intresserad av.
Observera då att det inte nödvändigtvis blir exakt |x|⁵/40 som du får som gräns, utan det kan vara något mindre. Skulle du exempelvis få fram |x|⁵/42 som gräns så är ju det något som är mindre än |x|⁵/40 och då är alltså olikheten definitivt uppfylld även för |x|⁵/40.