2016-11-24, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Okey, om vi lägger oss på den nivån: Hur tror du den felaktiga kurvan (som ett resultat av en fallerande satellit) i denna graf skulle se ut justerat mot tidigare år?:

https://www.wunderground.com/blog/JeffMasters/crazy-cryosphere-record-low-sea-ice-an-overheated-arctic-and-a-snow

Och du inser väl att artikeln från SMHI inte på något vis motsäger min teori att den påstådda havissmältningen bygger på felaktiga data.

Hur skulle en artikel om norra Europas (möjliga) vinterväder vara stöd till din teori menar du då? Detta kan dock vara relevant, http://ocean.dmi.dk/arctic/meant80n.uk.php
Citera
2016-11-24, 07:30
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elorin
Hur skulle en artikel om norra Europas (möjliga) vinterväder vara stöd till din teori menar du då? Detta kan dock vara relevant, http://ocean.dmi.dk/arctic/meant80n.uk.php
Nu pratar vi om havsisar, inte sant? En satellit är trasig och visar på en kraftig minskning. Andra här inne påstår att man har andra satelliter som visar en kraftig minskning. Vad säger det om dessa satelliter?
Citera
2016-11-24, 09:26
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Okey, om vi lägger oss på den nivån: Hur tror du den felaktiga kurvan (som ett resultat av en fallerande satellit) i denna graf skulle se ut justerat mot tidigare år?:

https://www.wunderground.com/blog/JeffMasters/crazy-cryosphere-record-low-sea-ice-an-overheated-arctic-and-a-snow

Och du inser väl att artikeln från SMHI inte på något vis motsäger min teori att den påstådda havissmältningen bygger på felaktiga data.
.
Den kommande kalla vintern har sin förklaring enligt den artikel du länkade till. En förklaring du missade trots att det var din länk. Typiskt dagens Facebookgeneration för övrigt. Satelliterna har du fått svar på redan.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2016-11-24 kl. 09:30.
Citera
2016-11-24, 09:57
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
.
Den kommande kalla vintern har sin förklaring enligt den artikel du länkade till. En förklaring du missade trots att det var din länk. Typiskt dagens Facebookgeneration för övrigt. Satelliterna har du fått svar på redan.
Och vad jag än kommer med så har ni svar på det också. Idag, imorgon, om ett år och om tio år.
Citera
2016-11-24, 10:36
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Och vad jag än kommer med så har ni svar på det också. Idag, imorgon, om ett år och om tio år.
Jag har ingenting med detta svar att göra. Länken var inte till min blogg. Den var till SMHI. Den postade du faktiskt själv, utan att se det.
Citera
2016-11-24, 10:57
Medlem
Citat:
Nu pratar vi om havsisar, inte sant? En satellit är trasig och visar på en kraftig minskning. Andra här inne påstår att man har andra satelliter som visar en kraftig minskning. Vad säger det om dessa satelliter?

Jag vet inte riktigt, det var du som länkade om väder så vad du ville med den vet inte jag. Att den uppmätta medeltemperaturen för det arktiska området skulle kunna anses ha en viss korrelation till havsisens utbredning i sammanhanget och att det är mer relevant än osäkra prognoser för en begränsad del av den norra hemisfären håller du inte med om?

Gällande satelliterna säger det väl att dessa kan få problem och att problemen kan ge felaktiga värden åt vilket håll som helst, tur då att vi har andra satelliter.
Citera
2016-11-24, 10:57
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Jag har ingenting med detta svar att göra. Länken var inte till min blogg. Den var till SMHI. Den postade du faktiskt själv, utan att se det.
Vad jag skulle vilja ha reda på är vad som gäller idag. Sker temperaturökningen stegvis eller är den linjär? Lite svårt att hålla reda på vad som är på modet faktiskt.
Citera
2016-11-24, 10:58
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elorin
Jag vet inte riktigt, det var du som länkade om väder så vad du ville med den vet inte jag. Att den uppmätta medeltemperaturen för det arktiska området skulle kunna anses ha en viss korrelation till havsisens utbredning i sammanhanget och att det är mer relevant än osäkra prognoser för en begränsad del av den norra hemisfären håller du inte med om?

Gällande satelliterna säger det väl att dessa kan få problem och att problemen kan ge felaktiga värden åt vilket håll som helst, tur då att vi har andra satelliter.
Om man då påstår att havsisen har minskat och refererar till dessa andra satelliter?
Citera
2016-11-24, 11:25
Medlem
Citat:
Där trodde jag att du redan erkänt att du hade fel, men det var tydligen en för optimistisk förhoppning. Den där grafen baseras inte på några felaktiga data från en fallerande satellit. Du bara tog sats och återkom dan efter med samma felaktiga anklagelse.
Citera
2016-11-24, 11:30
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Där trodde jag att du redan erkänt att du hade fel, men det var tydligen en för optimistisk förhoppning. Den där grafen baseras inte på några felaktiga data från en fallerande satellit. Du bara tog sats och återkom dan efter med samma felaktiga anklagelse.
Jag ger mig! Talar ni om för mig vad det blir för väder nästa midsommar i Stockholm, och det stämmer, så lovar jag att tro på era prognoser om hur klimatet blir om femtio år.
Citera
2016-11-24, 11:35
Medlem
Citat:
Jag ger mig! Talar ni om för mig vad det blir för väder nästa midsommar i Stockholm, och det stämmer, så lovar jag att tro på era prognoser om hur klimatet blir om femtio år.
Det är dags att börja ignorera dig som det troll du uppenbarligen är.
Citera
2016-11-24, 12:15
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Vad jag skulle vilja ha reda på är vad som gäller idag. Sker temperaturökningen stegvis eller är den linjär? Lite svårt att hålla reda på vad som är på modet faktiskt.

Mode?
Det har inte med mode att göra. Din fråga kan inte besvaras utan att vi reder ut och skiljer på några olika begrepp. Temperaturen ökar nästan varje dag mellan klockan 06.00 och 12.00. Temperaturen sjunker nästan varje dag från solnedgången och några timmar framåt. En kall dag kan temperaturen vara lägre än dagen innan, om den var varm.
Många går in i diskussioner om klimat utan att alls vara insatta i skillnaden mellan väder och klimat. Temperaturen är en viktig parameter både när vi följer vädret och klimatet.

Temperatur
Kan mätas i varje ögonblick på varje punkt. Utomhus speglar temperaturen bl.a. vädret och solståndet. Om man i stället följer hur medeltemperaturen ändras över en längre tidsperiod och över ett område så kan vi, om tidsperioden är tillräckligt lång, tala om klimat.

Väder
Varierar mycket, från tid till annan. En kall vinterdag någonstans i Sverige kan temperaturen vara långt under -20°C. En varm dag kan vara, som häromdagen (22/11) +11 – +12°C i Oskarshamn. Det kan vara vindstilla och storm. Den kan vara soligt, molnigt eller nederbörd. Allt detta är helt normala variationer i vädret.

Klimat
I den här tråden, som handlar om den globala uppvärmningen, följer vi kanske främst hur det globala klimatet förändras. Med en medeltemperatur på jorden på ca 15°C och en temperaturökning, som följd av CO2-utsläpp på ca 0,15° per årtionde så är det förståeligt att många tycker att det är förvirrande när man kan se att lågtryck, högtryck, havsströmmar och väderfenomen som t.ex. El niño/La niña/PDO som förändrar temperaturen mycket snabbare än vad som sker som en följd av CO2-utsläpp.
Klimatet i allmänhet och temperaturen i synnerhet är en följd av en balans av flöde av energi från solen till jorden och från jorden och ut mot världsrymden. Det är när utflödet bromsas upp av mer CO2 i atmosfären som medeltemperaturen på jorden stiger.
För att kunna skilja på temperaturen som följd av väder och klimat så studerar vi medeltemperatur över relativt långa tidsintervall. Enstaka månader eller till och med enstaka år är för korta tidsperioder för att vi ska kunna göra säkra uttalanden om hur klimatet förändras. Genom att studera globala medeltemperaturen och dess medelvärde över flera år, helst upp emot 15 år och gärna 30 år så "filtrerar vi bort" det mesta av störningar, som oftast är cykliska, och som olika väderfenomen orsakar.

Här kan du t.ex. se ett diagram som visar den globala medeltemperaturen som 96-månaders löpande medelvärde. Den kommer nära att spegla hur klimatet förändras som en följd av att CO2-halten förstärker växthuseffekten.

https://s11.postimg.org/5jooglsmb/160826_96_month_average.png

Här kan du se hur diagrammet tagits fram.
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Vilka konsekvenser får klimatförändringen?
Vi vet en del, men saknar fortfarande mycket kunskap. Några möjliga eller kanske troliga områden som kan påverkas.
– Koraller kan dö ut.
– Stora delar av världens granskogar kan dö.
– Fiskbestånden kan minska.
– Tillväxt av giftiga alger ökar.
– Stora delar av t.ex. Grekland, Italien och Spanien kan bli öken.
– Ögrupper och kustområden kan bli obeboeliga.
– Artiska isen kan försvinna vilket förändrar albedo och därmed klimatet.
– Glaciärer på t.ex. Grönland, i Himalaya, Alperna och Anderna minskar så bl.a. vattenförsörjning störs.
– Permafrost försvinner och frigör stora mängder metan och CO2.

Det finns många fler exempel.

Seriöst?
Jag har försökt att seriöst belysa hur du bör formulera din fråga om du vill ha den besvarad.
Tyvärr måste jag nog ge Xenonen rätt i att det mesta du skriver tyder på att du bara vill trolla utan att vilja diskutera klimatförändring.
Du har ju chansen att visa att jag har fel genom att visa prov på att du vet att den här tråden finns under rubriken vetenskap och vad det rimligtvis innebär.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in