2016-11-23, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Jo du kommer ju sällan upp över den typen av retorik.
Pratar man om frivillig sex mellan vuxna individer är det din nästa fråga om barnsex är ok.

Här pratar jag om att man inte skall moralisera över andra människors sätt att leva och genast handlar det om någon som vill slakta 10 pers per dag...

Vem kan ta dig på allvar?
Du förminskar dig själv helt frivilligt utan någon hjälp från det så kallade patriarkatet...
Så skyll inte på oss män nu att vi inte lyssnar på sådan retorik.
Den suger oavsett om den kommer från en man eller kvinna.

Varför skulle det vara fel att låta barn ha sex mot betalning? Det är ju som att säga att sex är något onormalt och dåligt som man inte ska hålla på med.
Citera
2016-11-23, 22:43
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Fast det här är en falsk föresats. Vi har lagen för att motverka den ofrivilliga delen av verksamheten, eftersom vi vet att både frivillig och ofrivillig prostitution ökar i omfattning i länder där det är lagligt.

En ren lögn. Sverige har, som jag bevisat i flera trådar, mer än 4 ggr högre förekomst av människohandel per capita sexarbetare än Tyskland, exempelvis. Det finns inga som helst belägg för vad du påstår.

Om det nu är köp av minderåriga och tvingade personer man vill åt, så är det just detta som ska kriminaliseras. Inte handlingar mellan samtyckande vuxna.
Citera
2016-11-23, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
En ren lögn. Sverige har, som jag bevisat i flera trådar, mer än 4 ggr högre förekomst av människohandel per capita sexarbetare än Tyskland, exempelvis. Det finns inga som helst belägg för vad du påstår.

Om det nu är köp av minderåriga och tvingade personer man vill åt, så är det just detta som ska kriminaliseras. Inte handlingar mellan samtyckande vuxna.

Vad ska hororna leva av då när ingen längre vill köpa sex av dem?
Citera
2016-11-23, 22:48
Medlem
Citat:
Fast det här är en falsk föresats. Vi har lagen för att motverka den ofrivilliga delen av verksamheten, eftersom vi vet att både frivillig och ofrivillig prostitution ökar i omfattning i länder där det är lagligt.
Det råder delade meningar om detta.
Ofta helt beroende på hur landets lagar utformats
I vilket fall som helst AI har nog tänkt igenom detta och sett till en generell lösning som skyddar sexarbetarna bäst, uppenbarlige inte den Svenska modellen som uppenbarligen inte funkar.

Har det ökat i NZ menar du, för det är väl den modellen AI syftar på är bäst.
Citera
2016-11-23, 22:50
Medlem
WordWarriors avatar
Totalitärt sinnade personer som feministerna, Merapi, Disciplina med flera, framstår som fullständigt idiotiska när de inbillar sig att just deras moraliska tolkningar om samtyckande och vuxnas sexualliv har företräde.

Då kan lika gärna homosexmotståndare och abortmotståndare ha rätt. Just därför ska man inte ha utpräglade morallagar i ett samhälle. De är direkt skadliga och frihetsberövande. Lagar ska vara baserade på evidens, och rikta sig mot brott som drabbar person, frihet och egendom.

Ni insåg kanske inte varför sosseregeringen började backa om kriminalisering av sexköp utomlands? Jo, Polen förberedde en lag som skulle kriminalisera polskor som utförde abort utomlands. Begränsningar i aborträtten är en sak, men totalförbud en annan.

Det privata är inte politiskt!
Senast redigerad av WordWarrior 2016-11-23 kl. 22:55.
Citera
2016-11-23, 22:55
Medlem
Citat:
Totalitärt sinnade personer som feministerna, Merapi, Disciplina med flera, framstår som fullständigt idiotiska när de inbillar sig att just deras moraliska tolkningar om samtyckande och vuxnas sexualliv har företräde.

Då kan lika gärna homosexmotståndare och abortmotståndare ha rätt. Just därför ska man inte ha utpräglade morallagar i ett samhälle. De är direkt skadliga och frihetsberövande. Lagar ska vara baserade på evidens, och rikta sig mot brott som drabbar person, frihet och egendom.

Ni insåg kanske inte varför sosseregeringen började backa om kriminalisering av sexköp utomlands? Jo, Polen förberedde en lag som skulle kriminalisera polskor som utförde abort utomlands. Begränsningar i aborträtten är en sak, men totalförbud en annan.

Men lagar ÄR ju brott som drabbar personer och deras frihet.
Citera
2016-11-23, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roy666
Det råder delade meningar om detta.
Ofta helt beroende på hur landets lagar utformats
I vilket fall som helst AI har nog tänkt igenom detta och sett till en generell lösning som skyddar sexarbetarna bäst, uppenbarlige inte den Svenska modellen som uppenbarligen inte funkar.

Har det ökat i NZ menar du, för det är väl den modellen AI syftar på är bäst.
Och när Röda Korset motsätter sig den nya asyllagen, godtar du också då att de har tänkt igenom sitt ställningstagande och att det därför måste vara korrekt?

Allvarligt, tyckande från en välgörenhetsorganisation kan knappast anses väga särskilt tungt mot det flertal vetenskapliga utredningar som vi har sett på ämnet.

Just nya Zeeland har jag inte sett några mer detaljerade analyser av. En detaljanalys av Tyskland, som om jag inte misstar mig har en liknande (men inte identisk) lagstiftning, har däremot visat att Trafficking ökat i omfattning.
Citera
2016-11-23, 23:02
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Men lagar ÄR ju brott som drabbar personer och deras frihet.

Läs för helvete vad jag skriver. Lagar är alltid en inskränkning i den personliga friheten och måste därför motiveras noga. För det första ska de vara evidensbaserade. För det andra ska lagen rikta sig mot inskränkningar i frihet (tvångsprostitution, människorov), personlig säkerhet (mord, misshandel) och i äganderätten (stöld, bedrägeri).

Sexköpslagen uppfyller inte ett enda av dessa kriterier. Det är ett offerlöst brott! Lagen inskränker den personliga friheten, och gör livet farligare för sexarbetarna, vilket konstaterades även av Amnesty.
Senast redigerad av WordWarrior 2016-11-23 kl. 23:15.
Citera
2016-11-23, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Tycker du inte gör annat sida upp och sida ner än att tala om hur folk skall tycka i denna fråga, har jag missat något? Jag tror inte det.

Vad är det för skillnad menar du, mellan mitt önskemål/ åsikt att vi bibehåller sexköpslagen och jobbar på en moral där att ligga med folk som man kan misstänka inte är kåta på en ska vara "omoraliskt".
Mot inläggare X:s åsikter att sexköpslagen ska skrotas och det ska vara moraliskt att köpa sex?
Varför skulle mina åsikter hävidlag plötsligt vara sämre eller mindre värda än X?

Kan du förklara den?

Citat:
Vet du vilka faktorer som driver en person att köpa sex eller sälja det, om vi håller oss till den frivilliga delen av verksamheten och om dessa är av ytlig eller mer djuplodande?

Varför ska vi plötsligt begräna det till den "frivilliga" delen enbart?
Sexköp världen över görs bevisligen från mycket ofrivilliga människor också… dessa två går hand i hand, och de tär pga den ofrivilliga delen vi har sexköpslagen, så varför ska dessa plötsligt inte räknas då vi talar om sexköpslagen?

Citat:
Nej människor ligger sexuellt mitt i mellan vad du kallar oempatiskt sexutövande och monogamt sådant. Hos i princip alla primater och hos nästan alla andra djur där hannen är mycket större och starkare än honan hittar du polygama förhållanden där skillnader saknas i större bemärkelse är det monogama förhållanden som är klart dominerande. Människor hamnar evolutionärt mitt i mellan. Du kan säkert hitta någon evolutions/beteendebiolog typ Robert Sapolsky som förklarar det mer utförligt på tuben om du har frågor om det. Så det är inget inlärt beteende utan något som är till viss del genetiskt betingat. Vissa av oss är mer monogama och söker främst hållbara parrelationer medans andra är mer promiskuösa och söker lösare sexuella relationer.

??? med "oempatisk sexutövande" syftar jag på att ta för sig av andra sexuellt utan att respektera den andres sexuella vilja, har inte ett skit att göra med monogami/ polygami.

Citat:
Hur folk lever ut detta färgas givetvis av vilken kultur folk kommer ifrån här i Sverige behöver du bara gå in på valfri anstalt för sexbrottslingar så ser du att folk som kommer från kulturer där kvinnan knappt är vatten värd är klart överrepresenterade. Men de underliggande orsakerna hittar du enligt beteendebiologer i generna med.

Precis, huvudet på spiken, hur folk beter sig sexuellt mot andra har med kultur att göra. Kultur där man skiter i kvinnors sexualitet eller ens lägger ett egenvärde i deras liv, så köper och säljer man kvinnor.

I väst ser du efterlämningar av detta synsätt hos sexköpare. Vissa män anser sig helt enkelt ha rätt köra kuken i andra människor utan att försäkra sig om att där finns en gemensam sexuell lust till detta. Antigen via att med våld ta kvinnan i fråga eller via att just köpa denna "rätt".
För visst den kvinna som kommer upp till ditt hotellrum som du nyss beställt någonstans ifrån som säger att hon är med på noterna, hur VET mannen i fråga detta för säkert?

Citat:
Det vet du inget om kan jag säga på rak arm.
Du vet inte vilka mekanismer som ligger bakom önskan att köpa sex och hur djupt de går, du gissar bara inget annat.

Du tror alltså att köpa sex är en biologisk drift hos just män?

Citat:
Sedan blir ju det bara en halmgubbe av alltihopa när du tar fram retorik som att "köra över en partners sexuella vilja". Tror du jag förespråkar våldtäkter? Du med din moraliserande syn ger du ju uttryck om att så skulle vara fallet i sida upp och sida ner och nu tar du in esset i leken, sex med barn med...
Vart du så trängd av ett inlägg som mest handlar om att du borde fundera lite över dina argument för de funkar inte att du måste lyfta fram de värsta halmgubbar du kan hitta?

Råkar du som sexköpare köpa ett sextraffickingoffer som är så utsatt så hon inte klarar värja sig så vad är skillnaden mellan det knullet och våldtäkt för henne tror du?

Och om vi bara tittar på detta utifrån sexköparens perspektiv, själva poängen med sexköp är att man köper sig förbi den sexuella viljan hos någon…det man gör när man våldtar är att man tvingar sig förbi den sexuella viljan hos någon…vad är egentligen skillnaden här utifrån köparens perspektiv?
I båda fallen så ignorerar man den andres sexuella vilja.

Och obs! sexuell vilja är alltså kroppslig och mental kåthet …inte att någon står och säger ja men egentligen är totalt ointresserad.

Citat:
Nu ser ju inte de flesta frivilligt utbyte av sex mellan två vuxna personer som en våldtäkt även om det föregåtts av att den ena betalat för hela restaurangnotan, den ena gift sig rikt eller om det föregås av en direkt kontant betalning. Det är väl bara de mest extrema feministerna som skulle komma på något sådant.

nej de flesta ser "frivillighet" inom sex som att båda har lust till just sex med just den parten, dvs deras kroppar är med på noterna och VILL ha sex. En förutsättning för detta är att där råder lika villkor, dvs båda kan ångra sig ex. ingen får "betalt" för det, ingen "äger" den andre, dvs kan straffa personen i fråga om hen vägrar sex.

Citat:
Sex med barn sedan...
Tycker du det är relevant att ta upp utnyttjandet av en grupp vars hjärna inte är fullt utvecklad att förstå allt de gör i en diskussion som detta?
Samhället har i alla fall fattat det bl.a genom att straffpåföljderna för unga blir väldigt låga och unga nog uteblir det helt pga att de saknar överblick av sina handlingar. Det räcker så tror jag.

Jepp jag kan tycka det är absolut relevant ja…Finns gott om prostituerade barn där ute för övrigt.
barn är ofta i beroende ställning till vuxna, de kan inte skydda sig själva etc. Detta kan även gälla många kvinnor i världen tyvärr. Inte beroende på att kvinnor saknar hjärnmognad utan på att deras miljö och livssituation och kön gett dem omöjliga roller. Ex extremt många fattiga änkor i ex. Afghanistan vars enda möjlighet i livet försörja sig och sina barn är prostitution…men antar att du även här tycker det ska vara moraliskt ok för män att shopa på trots att de BORDE hela sitt intellekt fatta kvinnans sits? Ska vara moraliskt korrekt beteende eller?

Citat:
När köpte någon dig senast då?

Ingen har köpt mig och jag har heller inte köpt någon, skulle överhuvudtaget aldrig falla mig in för NEJ jag anser inte mig ha denna moraliska/ sexuella rätt över en annan människas sexualitet.
Om jag inte är mycket säker på att en man vill vara med mig, så låter jag vederbörande vara ifred.

tar resten annan tidpunkt.
Senast redigerad av Merapi 2016-11-23 kl. 23:19.
Citera
2016-11-23, 23:05
Medlem
Citat:
Läs för helvete vad jag skriver. Lagar är alltid en inskränkning i den personliga friheten och måste därför motiveras noga. För det första ska de vara evidensbaserade. För det andra ska lagen rikta sig mot inskränkningar i frihet (tvångsprostitution, människorov), personlig säkerhet (mord, misshandel) och i äganderätten (stöld, bedrägeri).

Sexköpslagen uppfyller inte ett enda av dessa kriterier. Tvärtom, lagen inskränker den personliga friheten, och gör livet farligare för sexarbetarna, vilket konstaterades även av Amnesty.

Men alla lagar är ju inskränkningar i den personliga friheten.
Citera
2016-11-23, 23:07
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Just nya Zeeland har jag inte sett några mer detaljerade analyser av. En detaljanalys av Tyskland, som om jag inte misstar mig har en liknande (men inte identisk) lagstiftning, har däremot visat att Trafficking ökat i omfattning.

Sluta upp med ditt ljugande nu!

Det här har redan avhandlats i tråden, och jag länkade källor från själva Bundesrat och tyska polisen om att människohandel minskat i Tyskland sedan legaliseringen. Här är en annan tråd som visar att trenden är fallande, samt att antalet fall är ungefär en fjärdedel av Sveriges räknat per capita sexarbetare.

(FB) Minskat antal traffickingoffer i Tyskland sedan legaliseringen

Vad gäller nya Zealand har tidigare länkats källor om NOLL offer för sexuell människohandel sedan avkriminaliseringen, samt att sexarbetarna är nöjda med lagstiftningen och har bättre legalt skydd nu än tidigare.
Senast redigerad av WordWarrior 2016-11-23 kl. 23:12.
Citera
2016-11-23, 23:08
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:

Fast det här är inget annat än en fantasi, kriminologerna upprepar samma faktum till leda - Längre straff leder inte till minskad brottslighet. Ändå fortsätter ni insistera på att ni vet bättre än de som forskar på ämnet.

Vill vi minska omfattningen av trafficking gäller det just att ge polisen resurser för att utreda det. Så länge som riskerna att åka fast är så låga som de är i dagsläget förblir ofrivillig prostitution ett fortsatt problem.
Det gäller främst brott som sker i affekt.
Tror du på fullt allvar att någon internationell liga väljer att jobba mot ett land där straffen är stenhårda om de kan tjäna samma pengar i ett annat land där straffen är minimala?
De funkar som vilket annat företag som helst som behöver göra riskvärderingar.
Skyhög risk i ett land nästan inga i ett annat, vinsten den samma.
Hur tror du de resonerar?

För någon lokal förmåga som tvingar ut en syster eller någon annan i prostitution spelar det ingen roll men vem fasiken vill ha en sådan person med ett sådant stört psyke ute i samhället efter något år?

Vill du?

Tror vi är rätt överens ändå var den typen av psykopater hör hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in