2016-11-23, 20:34
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Då är det väl ingen större skillnad ifall man legaliserar eller inte. Den svarta marknaden skulle ändå finnas kvar liksom torskar som köper sex.

Men det är jag som ska känna skuld för det naturligtvis. Inte det som dinglar mellan mäns ben.

Ville svenska kvinnor sälja sig själva till okända män skulle de ju rösta för att kunna göra det. Men nu vill de inte det. Liksom majoriteten av kvinnor i världen.

????
Är du inte riktigt frisk? Skillnaden skulle naturligtvis bli att möjligheterna till en kontroll skulle öka. Och nej, du behöver inte känna skuld över vad som dinglar mellan mäns ben. Det uppstod för många miljoner år sedan när vi slutade föröka oss genom celldelning. Inget du kunde påverka Du behöver inte heller känna skuld över att du framstår som lika intelligent som en amöba, det är förmodligen dina föräldrars fel. Att de ansåg att syskongifte var en bra idé kan knappast du lastas för.
Citera
2016-11-23, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
????
Är du inte riktigt frisk? Skillnaden skulle naturligtvis bli att möjligheterna till en kontroll skulle öka. Och nej, du behöver inte känna skuld över vad som dinglar mellan mäns ben. Det uppstod för många miljoner år sedan när vi slutade föröka oss genom celldelning. Inget du kunde påverka Du behöver inte heller känna skuld över att du framstår som lika intelligent som en amöba, det är förmodligen dina föräldrars fel. Att de ansåg att syskongifte var en bra idé kan knappast du lastas för.

Det suger med demokrati. Jag vet.

Men vet du vad, åk till Thailand och låt ett thailuder suga av dig mot betalning så behöver inte du heller bidra till den svarta marknaden.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2016-11-23 kl. 20:42.
Citera
2016-11-23, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Väldigt bra uttryckt. Jag har också försökt få fram att moraliserande aldrig kommer fungera, inte ens i de mest auktoritära religiösa samhällena. Dessutom, är det en sådan värld vi vill leva i?
Nu finns det ju många som är övertygade om att den egna moralen är den mest överlägsna, och därför kan dessa inte nås med dina argument. Vare sig det gäller religiösa tokstollar eller ideologiska fundamentalister.

Legalisera prostitution, beskatta den och använd skattemedlen för att sakföra och bestraffa de som ägnar sig åt människohandel och slaveri. Även skapa trygga miljöer för sexsäljarna. Jag har själv råkat ut för moraliserande, tävlade i thaiboxning i mina yngre år och det var inte ovanligt att man fick höra hur förkastligt det var med våldssporter.
- Det är frivilligt
- Hur kan man frivilligt utsätta sig för något sådant?
- Jag tycker det är kul.
- Tycker du det är roligt att slå folk på käften?
- Ja.
- Du är sjuk i huvudet. Dessutom bör det förbjudas med tanke på alla skador. Jag har inte lust att lägga skattemedel på dårar som dig.
- Jaha, då bör vi väl även förbjuda ridsport, ishockey, alla alpin sport men sist och inte minst förbjuda människor att i sällskap inmundiga alkohol eftersom det i sådana sammanhang sker betydligt fler skador.

Till sist kokar allt ner i att vissa har otroligt svårt för att acceptera att andra människor lever efter andra principer och moralvärderingar än de själva. Live and let live är för mig ett betydligt angenämare motto än moralpredikningar

Varför denna oerhörda skräck för ordet moral?
Moral är kort och gott ett samhälles syn på vad som är rätt och vad om är fel. Och något som vi i stort alla kan bestämma kring och ombearbeta, och som är vitalt för att samhällen ska kunna fungera.

Förr i världen var det "omoraliskt" ha sex för njutningens skull, det var bara moraliskt att ha sex för fortplantningens skull…sen var det omoraliskt ha sex före äktenskapet, sen för kvinnor och nu är vi i ett läge där det närmast är "omoraliskt" att inte ha sex.

Sen björnen fatta nu detta en gång för alla….prostitution ÄR legaliserat i vårt land. Du har all rätt att ge dig ut och sälja dina ädlare björndelar till högstbjudande allright?
Vad som är förbjudet är att köpa.

Så? ska vi lägga moms på alla som köper sex för att hindra andra från att kunna sälja detta till dessa?
Låter det som ett vettigt handelsavtal?
Legaliserad sexköp har INTE lett till mindre trafficking i de länder där det är legalt att köpa sex, tvärtom det har ökat denna del av handeln…ska vi då se till att öka den även här i Sverige?

Och om du nu värnar så om sexsäljares villkor, varför inte ombesörja deras trygghet via allas skattsedel redan nu?
Senast redigerad av Merapi 2016-11-23 kl. 21:16.
Citera
2016-11-23, 20:50
Medlem
De som vill ha en mer lättläst artikel kring länken jag gav Mean

https://www.washingtonpost.com/news/speaking-of-science/wp/2016/11/22/sexist-men-have-psychological-problems/?tid=sm_fb
Citera
2016-11-23, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Tack för det.

Jo man bör nog undvika att försöka tvinga på andra sin moral.
Det brukar inte fungera speciellt bra.
Och samhället bör definitivt avhålla sig från moraliserande lagar då moral är ju inget annat än hur en person uppfattar vad som är ok eller inte. Det blir ju en viss skillnad på vad som ses som rätt och fel beroende på om det är t.ex Stalin eller Jesus som författar moralkoden.

Jag tycker själv prostitution är jävligt underlig både från köpare och säljarens sida men det är mina preferenser det. Och på samma sätt som med mycket annat som jag tycker är underligt eller bara tycker ser ut som ren idioti som bungy jump, fallskärmshoppning, grottforskning, free climbing, hålla giftormar och giftspindlar som husdjur mm, mm, så låter jag helt enkelt bli detta.

Men jag inser att andra tycker olika och lägger inga moraliska aspekter i det. Man ska passa sig för att hamna på moralismens planhalva för väldigt snabbt spelar du med folk som du inte vill ha några beröringspunkter med över huvud taget. Så man får bestämma sig för om folk skall få sköta sig själva och ta ansvar för sitt sätt att leva eller om man tycker att bara för att många just nu tycker att andra skall leva si och så, så ska vi passa på att köra ner vår moral i halsen på de andra och tvinga vår moral på dem.

Finns väl ingen totalitär ideologi eller religion som agerat på något annat sätt och är det så vi vill att samhället skall fungera, en typ av majoritetens diktatur där minoriteters åsikter och rättigheter till sin egen personliga integritet sätts åt sidan pga en moralhysteri?

Jag betackar mig i alla fall och accepterar att folk lever sina liv på ett sätt jag aldrig kommer förstå eller vill ta del av. Men så länge de gör det av egen fri vilja så bryr jag mig inte. Jag väljer att leva mitt stilla familjeliv med tillhörande fredagsmys som kanske formligen skulle tråka ihjäl andra men det är mitt val och på samma sätt jag förväntar mig att andra respekterar mitt val så tror jag nog de vill att jag respekterar deras med och ger fan i att moralisera över det.

Så enligt din egen logik ovan….så mörda andra bör ju andra få lov pyssla med lite som de vill, ska ju inte vi eller samhället moralisera över överhuvudtaget. Låt folk hålla på, och leva sina liv som de vill. Om grannen vill slakta 10 pers per dag, vad ska jag göra åt den saken? who cares?

Citera
2016-11-23, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Så enligt din egen logik ovan….så mörda andra bör ju andra få lov pyssla med lite som de vill, ska ju inte vi eller samhället moralisera över överhuvudtaget. Låt folk hålla på, och leva sina liv som de vill. Om grannen vill slakta 10 pers per dag, vad ska jag göra åt den saken? who cares?

Ja, eller varför inte sälja sina barns stjärtar på blocket. Finns nog en svart marknad för det också som måste stävjas.
Citera
2016-11-23, 22:03
Medlem
Citat:

Tror du missuppfattar, då skadar man andra människor.
Om jag frivilligt vill sälja sex till andra som frivilligt vill köpa skadar jag ingen.
Det är kanske inte frivilligt att bli mördad, även om jag anser att om jag på gamla dagar lider så mycket att jag vill dö så borde jag kunna få dödshjälp, men att kräva att någon skall göra det anser jag inte vara rätt, endast om de av egen fri vilja gör det.

På en gång det inte är av egen fri vilja och någon tvingar en att göra saker men någon form av hot så är det varken lagligt eller moraliskt.
Sex är heller inte beroende framkallande som droger.
Låt sexarbetarna själva bestämma hur de vill utforma lagar runt det hela, det är väl det mest demokratiska att låta minoritetsgrupperna själva få bestämma, sluta förtryck dem, låt dem komma till tals och bestämma själva, hur svårt kan det vara att fatta…. Annars ömkar ni för utsatta minoriteter i samhället och låter dem komma till tals.
Lyssna o lär av AI, de vet
Citera
2016-11-23, 22:16
Medlem
Att legalisera droger och prostitution i samma veva låter som ett framgångsrecept.
Citera
2016-11-23, 22:22
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
[text... (då inlägget blir för långt skippar jag citaten) Dubbla NL får funka som citatmarkör för dina inlägg]
Tycker du inte gör annat sida upp och sida ner än att tala om hur folk skall tycka i denna fråga, har jag missat något? Jag tror inte det.

Vet du vilka faktorer som driver en person att köpa sex eller sälja det, om vi håller oss till den frivilliga delen av verksamheten och om dessa är av ytlig eller mer djuplodande?

Nej människor ligger sexuellt mitt i mellan vad du kallar oempatiskt sexutövande och monogamt sådant. Hos i princip alla primater och hos nästan alla andra djur där hannen är mycket större och starkare än honan hittar du polygama förhållanden där skillnader saknas i större bemärkelse är det monogama förhållanden som är klart dominerande. Människor hamnar evolutionärt mitt i mellan. Du kan säkert hitta någon evolutions/beteendebiolog typ Robert Sapolsky som förklarar det mer utförligt på tuben om du har frågor om det. Så det är inget inlärt beteende utan något som är till viss del genetiskt betingat. Vissa av oss är mer monogama och söker främst hållbara parrelationer medans andra är mer promiskuösa och söker lösare sexuella relationer.

Hur folk lever ut detta färgas givetvis av vilken kultur folk kommer ifrån här i Sverige behöver du bara gå in på valfri anstalt för sexbrottslingar så ser du att folk som kommer från kulturer där kvinnan knappt är vatten värd är klart överrepresenterade. Men de underliggande orsakerna hittar du enligt beteendebiologer i generna med.

Det vet du inget om kan jag säga på rak arm.
Du vet inte vilka mekanismer som ligger bakom önskan att köpa sex och hur djupt de går, du gissar bara inget annat.

Sedan blir ju det bara en halmgubbe av alltihopa när du tar fram retorik som att "köra över en partners sexuella vilja". Tror du jag förespråkar våldtäkter? Du med din moraliserande syn ger du ju uttryck om att så skulle vara fallet i sida upp och sida ner och nu tar du in esset i leken, sex med barn med...
Vart du så trängd av ett inlägg som mest handlar om att du borde fundera lite över dina argument för de funkar inte att du måste lyfta fram de värsta halmgubbar du kan hitta?

Nu ser ju inte de flesta frivilligt utbyte av sex mellan två vuxna personer som en våldtäkt även om det föregåtts av att den ena betalat för hela restaurangnotan, den ena gift sig rikt eller om det föregås av en direkt kontant betalning. Det är väl bara de mest extrema feministerna som skulle komma på något sådant.

Sex med barn sedan...
Tycker du det är relevant att ta upp utnyttjandet av en grupp vars hjärna inte är fullt utvecklad att förstå allt de gör i en diskussion som detta?
Samhället har i alla fall fattat det bl.a genom att straffpåföljderna för unga blir väldigt låga och unga nog uteblir det helt pga att de saknar överblick av sina handlingar. Det räcker så tror jag.

När köpte någon dig senast då?

Nej det är mycket du inte vet ett skvatt om men du uttalar dig ändå när det passar dig när dina argument haltar är det ju bra att gömma sig bakom ursäkten att vi inget kan veta hur deras "deal" ser ut.

Men det lustiga blir ju att det samma gäller ju för varenda en av alla sexuella "dealar" med. Men här tvekar du inte en sekund kring att du inget vet, utan låter din moralpanik få fritt utlopp.

Funkar inte retoriskt för fem öre fattar du väl?

Som sagt du visste ju inte hur Anna Nicoles "deal" såg ut och lika lite vet du om några andras. Ingen pratar om något annat än frivillig sex här mer än du som vill att andra hela tiden skall försvara våldtäkter. Möjligt din moral får det till det men det är inte min att frivillig sex är det.

Nej du har uppenbart svårt att ta till dig att din syn på köp av sexuella tjänster inte är något annat än subjektivt tyckande på samma sätt som tokbaptisternas tyckande i USA som tycker homosexuella skall brännas på bål är det samma. Men ni spelar på samma planhalva då ni vill köra ner er moral i halsen på alla andra.

Det finns mycket saker som det finns efterfrågan efter som man valt att kriminalisera och straffa hårt och som funkar rätt bra i att förhindra detta beteende. Så det är trams.

Sedan är det fel att göra något man inte vill för att få extrapengar?
Fan så mycket jobb jag gjort enbart för pengarnas skull i mina dar för att försörja mig och familjen och det gäller nog många med mig. Det enda som är fel där är att du valt att moralisera över detta för att det stör din dockhemsbild av hur samhället och människor skall fungera och uppträda.

Lite "The Truman Show" i skräckupplaga över det hela.
Stympade du och brände upp alla dockor som inte passade in i din idealbild med?
För igen, lika lite du menar köparen känner till situationen vid ett köp gör du det.
Du har valt att få moralpanik och agerar efter det, mer än så är det inte.

Och när män faller för en persons sexuella utstrålning som vill utnyttja den för att få betalt så ska de straffas om de inte gifter sig med henne upprättar ett äktenskapsförord och knullar henne men betalar genom att ge henne kost och logi för då är det helt ok.

Märklig moral du har.

Vart du tvångsgift?
Har du inte fått en utbildning?
Kan inte du försörja dig själv och i så fall varför?

Är du i en situation att du måste sälja sex för att betala för mat och tak över huvudet?
Tror inte någon som bor i Sverige behöver det heller.
De sociala trygghetssystemen funkade något så när innan våra politiker fick för sig att importera 160.000 invandrare var en toppenidé...

Nej men då så, att bura in en person som mest i 4 år för koppleri ute efter som längst ~2,5 år efter vistelse på en rätt hygglig anstalt är väl bra då. Där tycker du uppenbart att det inte spelar någon roll. Nu funkar ju inte folk på det sättet dock.

Är straffet tillräckligt högt och handlingen inte sker i affekt brukar organiserad brottslighet söka sig till mindre farliga områden. Varför skulle folk bedriva en internationell verksamhet mot Sverige om vi hade stenhårda straff här när de kan välja ett annat med mycket lägre straff?

Burar man in hallickar och folk som sysslar med trafficking på livstid utan benådning hade de försvunnit ur landet "ögona böj" och sökt sig till andra länder som har mildare straff. Brottslingar även om de valt en tvivelaktig bana är inte fullkomligt dumma i huvudet även om de i filmer framställs som så för att hjälten skall hinna lösa mysteriet inom 1 timme inkl reklam pauser. Många är väldigt rationella och ser sin verksamhet ur ett strikt ekonomiskt perspektiv när du kommer till internationella ligor som de som sysslar med trafficking per se är.

Så visst kan du straffa ut en viss del av brottsligheten.
Men samhället vill inte för det är för dyrt.
Citera
2016-11-23, 22:31
Medlem
Citat:
Varför denna oerhörda skräck för ordet moral?
Moral är kort och gott ett samhälles syn på vad som är rätt och vad om är fel. Och något som vi i stort alla kan bestämma kring och ombearbeta, och som är vitalt för att samhällen ska kunna fungera.

Förr i världen var det "omoraliskt" ha sex för njutningens skull, det var bara moraliskt att ha sex för fortplantningens skull…sen var det omoraliskt ha sex före äktenskapet, sen för kvinnor och nu är vi i ett läge där det närmast är "omoraliskt" att inte ha sex.

Sen björnen fatta nu detta en gång för alla….prostitution ÄR legaliserat i vårt land. Du har all rätt att ge dig ut och sälja dina ädlare björndelar till högstbjudande allright?
Vad som är förbjudet är att köpa.

Så? ska vi lägga moms på alla som köper sex för att hindra andra från att kunna sälja detta till dessa?
Låter det som ett vettigt handelsavtal?
Legaliserad sexköp har INTE lett till mindre trafficking i de länder där det är legalt att köpa sex, tvärtom det har ökat denna del av handeln…ska vi då se till att öka den även här i Sverige?

Och om du nu värnar så om sexsäljares villkor, varför inte ombesörja deras trygghet via allas skattsedel redan nu?

Samhället har många olika moralsystem och värderingar.

Du låter som SD eller Folkpartiet (numera Liberalerna) som menar att alla ska omfatta en samling så kallade svenska värderingar. Oftast skitdåliga värderingar.

Sedan är det inte helt lagligt att sälja sex eftersom man måste deklarera inkomsten, samtidigt som det i praktiken är omöjligt att deklarera sådan inkomst hos Skatteverket. Så gott som samtliga sexsäljare i Sverige begår alltså någon form av ekonomisk brottslighet.
Finns dessutom massa andra negativa konsekvenser för den sexsäljande parten. Som att de inte kan organisera sig och svårigheten att driva verksamheten från fast lokal.
Senast redigerad av hardstart 2016-11-23 kl. 22:34.
Citera
2016-11-23, 22:37
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:

Jo du kommer ju sällan upp över den typen av retorik.
Pratar man om frivillig sex mellan vuxna individer är det din nästa fråga om barnsex är ok.

Här pratar jag om att man inte skall moralisera över andra människors sätt att leva och genast handlar det om någon som vill slakta 10 pers per dag...

Vem kan ta dig på allvar?
Du förminskar dig själv helt frivilligt utan någon hjälp från det så kallade patriarkatet...
Så skyll inte på oss män nu att vi inte lyssnar på sådan retorik.
Den suger oavsett om den kommer från en man eller kvinna.
Citera
2016-11-23, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
om vi håller oss till den frivilliga delen av verksamheten
Fast det här är en falsk föresats. Vi har lagen för att motverka den ofrivilliga delen av verksamheten, eftersom vi vet att både frivillig och ofrivillig prostitution ökar i omfattning i länder där det är lagligt.

Citat:
Är straffet tillräckligt högt och handlingen inte sker i affekt brukar organiserad brottslighet söka sig till mindre farliga områden. Varför skulle folk bedriva en internationell verksamhet mot Sverige om vi hade stenhårda straff här när de kan välja ett annat med mycket lägre straff?
Fast det här är inget annat än en fantasi, kriminologerna upprepar samma faktum till leda - Längre straff leder inte till minskad brottslighet. Ändå fortsätter ni insistera på att ni vet bättre än de som forskar på ämnet.

Vill vi minska omfattningen av trafficking gäller det just att ge polisen resurser för att utreda det. Så länge som riskerna att åka fast är så låga som de är i dagsläget förblir ofrivillig prostitution ett fortsatt problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in