Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
[text... (då inlägget blir för långt skippar jag citaten) Dubbla NL får funka som citatmarkör för dina inlägg]
Tycker du inte gör annat sida upp och sida ner än att tala om hur folk skall tycka i denna fråga, har jag missat något? Jag tror inte det.
Vet du vilka faktorer som driver en person att köpa sex eller sälja det, om vi håller oss till den frivilliga delen av verksamheten och om dessa är av ytlig eller mer djuplodande?
Nej människor ligger sexuellt mitt i mellan vad du kallar oempatiskt sexutövande och monogamt sådant. Hos i princip alla primater och hos nästan alla andra djur där hannen är mycket större och starkare än honan hittar du polygama förhållanden där skillnader saknas i större bemärkelse är det monogama förhållanden som är klart dominerande. Människor hamnar evolutionärt mitt i mellan. Du kan säkert hitta någon evolutions/beteendebiolog typ Robert Sapolsky som förklarar det mer utförligt på tuben om du har frågor om det. Så det är inget inlärt beteende utan något som är till viss del genetiskt betingat. Vissa av oss är mer monogama och söker främst hållbara parrelationer medans andra är mer promiskuösa och söker lösare sexuella relationer.
Hur folk lever ut detta färgas givetvis av vilken kultur folk kommer ifrån här i Sverige behöver du bara gå in på valfri anstalt för sexbrottslingar så ser du att folk som kommer från kulturer där kvinnan knappt är vatten värd är klart överrepresenterade. Men de underliggande orsakerna hittar du enligt beteendebiologer i generna med.
Det vet du inget om kan jag säga på rak arm.
Du vet inte vilka mekanismer som ligger bakom önskan att köpa sex och hur djupt de går, du gissar bara inget annat.
Sedan blir ju det bara en halmgubbe av alltihopa när du tar fram retorik som att "köra över en partners sexuella vilja". Tror du jag förespråkar våldtäkter? Du med din moraliserande syn ger du ju uttryck om att så skulle vara fallet i sida upp och sida ner och nu tar du in esset i leken, sex med barn med...
Vart du så trängd av ett inlägg som mest handlar om att du borde fundera lite över dina argument för de funkar inte att du måste lyfta fram de värsta halmgubbar du kan hitta?
Nu ser ju inte de flesta frivilligt utbyte av sex mellan två vuxna personer som en våldtäkt även om det föregåtts av att den ena betalat för hela restaurangnotan, den ena gift sig rikt eller om det föregås av en direkt kontant betalning. Det är väl bara de mest extrema feministerna som skulle komma på något sådant.
Sex med barn sedan...
Tycker du det är relevant att ta upp utnyttjandet av en grupp vars hjärna inte är fullt utvecklad att förstå allt de gör i en diskussion som detta?
Samhället har i alla fall fattat det bl.a genom att straffpåföljderna för unga blir väldigt låga och unga nog uteblir det helt pga att de saknar överblick av sina handlingar. Det räcker så tror jag.
När köpte någon dig senast då?
Nej det är mycket du inte vet ett skvatt om men du uttalar dig ändå när det passar dig när dina argument haltar är det ju bra att gömma sig bakom ursäkten att vi inget kan veta hur deras "deal" ser ut.
Men det lustiga blir ju att det samma gäller ju för varenda en av alla sexuella "dealar" med. Men här tvekar du inte en sekund kring att du inget vet, utan låter din moralpanik få fritt utlopp.
Funkar inte retoriskt för fem öre fattar du väl?
Som sagt du visste ju inte hur Anna Nicoles "deal" såg ut och lika lite vet du om några andras. Ingen pratar om något annat än frivillig sex här mer än du som vill att andra hela tiden skall försvara våldtäkter. Möjligt din moral får det till det men det är inte min att frivillig sex är det.
Nej du har uppenbart svårt att ta till dig att din syn på köp av sexuella tjänster inte är något annat än subjektivt tyckande på samma sätt som tokbaptisternas tyckande i USA som tycker homosexuella skall brännas på bål är det samma. Men ni spelar på samma planhalva då ni vill köra ner er moral i halsen på alla andra.
Det finns mycket saker som det finns efterfrågan efter som man valt att kriminalisera och straffa hårt och som funkar rätt bra i att förhindra detta beteende. Så det är trams.
Sedan är det fel att göra något man inte vill för att få extrapengar?
Fan så mycket jobb jag gjort enbart för pengarnas skull i mina dar för att försörja mig och familjen och det gäller nog många med mig. Det enda som är fel där är att du valt att moralisera över detta för att det stör din dockhemsbild av hur samhället och människor skall fungera och uppträda.
Lite "The Truman Show" i skräckupplaga över det hela.
Stympade du och brände upp alla dockor som inte passade in i din idealbild med?
För igen, lika lite du menar köparen känner till situationen vid ett köp gör du det.
Du har valt att få moralpanik och agerar efter det, mer än så är det inte.
Och när män faller för en persons sexuella utstrålning som vill utnyttja den för att få betalt så ska de straffas om de inte gifter sig med henne upprättar ett äktenskapsförord och knullar henne men betalar genom att ge henne kost och logi för då är det helt ok.
Märklig moral du har.
Vart du tvångsgift?
Har du inte fått en utbildning?
Kan inte du försörja dig själv och i så fall varför?
Är du i en situation att du måste sälja sex för att betala för mat och tak över huvudet?
Tror inte någon som bor i Sverige behöver det heller.
De sociala trygghetssystemen funkade något så när innan våra politiker fick för sig att importera 160.000 invandrare var en toppenidé...
Nej men då så, att bura in en person som mest i 4 år för koppleri ute efter som längst ~2,5 år efter vistelse på en rätt hygglig anstalt är väl bra då. Där tycker du uppenbart att det inte spelar någon roll. Nu funkar ju inte folk på det sättet dock.
Är straffet tillräckligt högt och handlingen inte sker i affekt brukar organiserad brottslighet söka sig till mindre farliga områden. Varför skulle folk bedriva en internationell verksamhet mot Sverige om vi hade stenhårda straff här när de kan välja ett annat med mycket lägre straff?
Burar man in hallickar och folk som sysslar med trafficking på livstid utan benådning hade de försvunnit ur landet "ögona böj" och sökt sig till andra länder som har mildare straff. Brottslingar även om de valt en tvivelaktig bana är inte fullkomligt dumma i huvudet även om de i filmer framställs som så för att hjälten skall hinna lösa mysteriet inom 1 timme inkl reklam pauser. Många är väldigt rationella och ser sin verksamhet ur ett strikt ekonomiskt perspektiv när du kommer till internationella ligor som de som sysslar med trafficking per se är.
Så visst kan du straffa ut en viss del av brottsligheten.
Men samhället vill inte för det är för dyrt.