2016-11-23, 00:32
Medlem
Yodude-357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenYeah
132 fuskare har blivit polisanmälda efter höstens prov.
Hur vet du detta?
Har fuskarna meddelats om detta? det känns som att du bara slänger ut random siffror
Citera
2016-11-23, 07:12
Medlem
dunn0mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenYeah
132 fuskare har blivit polisanmälda efter höstens prov.
Källa på detta tack.
Citera
2016-11-23, 16:55
Medlem
Inte någon massiv nyhet, men, DN: Fusk konstaterat under högskoleprov. Mer information kommer under nästa vecka.

Ljuv musik för mina öron .
Citera
2016-11-23, 18:16
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qzapa
Inte någon massiv nyhet, men, DN: Fusk konstaterat under högskoleprov. Mer information kommer under nästa vecka.

Ljuv musik för mina öron .

Ja, inte konstigt att fusk tillslut konstaterats av UHR.

Fusk förekommer och fuskarna som åkt dit återkommer - exempelvis var det en av fuskarna från höstprovet 2015 som lyckades få ett högt resultat igen under vårprovet 2016, och kom därefter in på Läkarprogrammet i Linköping
Senast redigerad av lighten-up 2016-11-23 kl. 18:36.
Citera
2016-11-23, 18:37
Medlem
Enokus avatar
Hej
Detta kommer troligtvis anses som OT då min fråga inte riktigt hör till ämnet. Hur noga var det att fylla i sitt svarsnummer i provhäftet, om man misslyckades med detta anses man då vara en fuskare enligt UHR?

ONT: Tror ni att de som anklagas för fusk får en chans att skriva provet igen som några fick göra sist gång?
Citera
2016-11-23, 18:40
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoku
Hej
Detta kommer troligtvis anses som OT då min fråga inte riktigt hör till ämnet. Hur noga var det att fylla i sitt svarsnummer i provhäftet, om man misslyckades med detta anses man då vara en fuskare enligt UHR?

ONT: Tror ni att de som anklagas för fusk får en chans att skriva provet igen som några fick göra sist gång?

Nej, jag tror inte att HR har börjat tolka felaktigt ifyllda svarshäften som fusk
Citera
2016-11-23, 18:50
Medlem
Enokus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Nej, jag tror inte att HR har börjat tolka felaktigt ifyllda svarshäften som fusk

Tyvärr var jag lite otydlig där. Anledning till att jag ställde frågan var att i en annan tråd där man diskuterade fusk så sa vissa att man har inget att oroa sig över om man fyllde i sitt svarsnummer i provhäftet. UHR kan bara ta en titt i provhäftet och se om man har gjort anteckningar eller inte och därefter avgöra om fusk har skett.

Personligen så skrev jag inte i mitt svarsnummer i provhäftet då jag antog att man bara gör det om man vill ha ut sitt provhäftet vid ett senare tillfälle.
Citera
2016-11-23, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoku
Tyvärr var jag lite otydlig där. Anledning till att jag ställde frågan var att i en annan tråd där man diskuterade fusk så sa vissa att man har inget att oroa sig över om man fyllde i sitt svarsnummer i provhäftet. UHR kan bara ta en titt i provhäftet och se om man har gjort anteckningar eller inte och därefter avgöra om fusk har skett.

Personligen så skrev jag inte i mitt svarsnummer i provhäftet då jag antog att man bara gör det om man vill ha ut sitt provhäftet vid ett senare tillfälle.

Att inte skriva numret är jämförbart med att ha en spökskrivare eller öronsnäcka. Vore jag du skulle jag lämna landet innan måndag då UHR kommer till din dörr.
Citera
2016-11-23, 20:07
Medlem
Enokus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aalson
Att inte skriva numret är jämförbart med att ha en spökskrivare eller öronsnäcka. Vore jag du skulle jag lämna landet innan måndag då UHR kommer till din dörr.

Inte så uppmuntrande precis, men jag tackar för försöket.
Citera
2016-11-23, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enantiomer
Hur kommer det sig att flertalet fuskare från högskoleprovet HT15 lyckats fuska igen VT16?

Legendariska Ebrahimi Emdadullah, Abboud Gülenay och Amina Alimi som blev avstängda från läkarprogrammet har gjort det igen!

Amina Alimi (1.85)
Abboud Gülenay (1.80)
Ebrahimi Emdadullah (1.80)

Plus ytterligare fuskare från HT15:

Behesta Soltanhamid (1.80)
Alhasan Al-Hameedawi (1.95)

Med så höga poäng så måste de ju ha fuskat igen. Men de har säkerligen bytt metod för att fuska.

Jag hittar det inte nu, men tror forskningen visat att vi är usla på att identifiera personer från en annan folkgrupp. En asiat har svårt skilja två hyffsat lika färgade åt, en färgad har svårt skilja två hyffsat lika asiater åt osv. Men en färgad kan skilja två hyffsat lika färgade åt och en asiat kan skilja två hyffsat lika asiater åt.

Så att skicka någon annan att skriva provet som är hyffsat lik den på id-handlingen kanske kan gå vägen. Givet att inte oturen att kontrollanten kommer från samma grupp.
Citera
2016-11-23, 21:53
Medlem
Gliese581Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motkraft
Med så höga poäng så måste de ju ha fuskat igen. Men de har säkerligen bytt metod för att fuska.

Jag hittar det inte nu, men tror forskningen visat att vi är usla på att identifiera personer från en annan folkgrupp. En asiat har svårt skilja två hyffsat lika färgade åt, en färgad har svårt skilja två hyffsat lika asiater åt osv. Men en färgad kan skilja två hyffsat lika färgade åt och en asiat kan skilja två hyffsat lika asiater åt.

Så att skicka någon annan att skriva provet som är hyffsat lik den på id-handlingen kanske kan gå vägen. Givet att inte oturen att kontrollanten kommer från samma grupp.

Min gissning är att leverantören erbjöd fuskarna önskat resultat vid nästa tillfälle då de åkte fast. Denna gång såg de naturligtvis till att lämna olika felsvar. Att så många personer skulle byta till falskleg-metoden håller jag för osannolikt. Eller "dubbelgångare som råkar vara grym på hp"-metoden för den delen.

Jag hade önskat att UHR hade bättre koll på tidigare fuskare och satte in extra försiktighetsåtgärder där dessa skulle skriva, tex en snabb titt i örat efter en öronsnäcka. Borde väl inte vara allt för integritetskränkande även om det hade kunnat bli ett problem om personen i fråga bar religiös huvudbonad.
Citera
2016-11-23, 22:27
Medlem
Vad var det jag sa?

Mina källor levererar

http://www.corren.se/nyheter/fusk-ko...om4393454.aspx
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem