2016-12-01, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Vet jag inte men där sveper de efter sändare och sådant med sökutrustning. Tror de har störsändare med.

Det hände inte mig 2012 när jag tog körkort. Då vart det ganska slappt, jag hjälpte t.om en kompis som satt bredvid mig med några frågor.
Klarade även det på första försöket, fick tre fel. Hade studerat en del innan men det var ganska lätt tyckte jag.

Ont:
Dom borde vara hårdare med fusk för alla sorters test av värde. Har man en gång fuskat på högskoleprovet så tycker jag att man aldrig ska få skriva det igen.
Citera
2016-12-01, 21:41
Medlem
416.5hps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antiqoole
Det är bara att överklaga eventuellt nekande till förvaltningsrätten. Uhr behöver visa hur det strider mot PUL att lämna ut uppgifterna i just ditt fall och kan inte hänvisa till att någon tidigare har publicerat namnen på internet. Det meddelande som postades tidigare är en typisk skenmanöver från myndigheten i syfte att avskräcka enskilda från att begära ut uppgifterna så att de ska slippa avslå utlämningsförfrågningar som sedan kan överklagas.

Med risk för att gå utanför ämnet: Hur överklagar man? Jag fick det här svaret när jag ville ha ut namnen:

Citat:
Universitets- och högskolerådet har beslutat att inte lämna ut begärda uppgifter om de 51 provdeltagare som inte fick ett resultat på grund av fusk. Skälet är att myndigheten gör bedömningen att det kan antas att utlämnandet skulle medföra att personuppgifter behandlas i strid med personuppgiftslagen (1998:204). Handlingarna kan därför inte lämnas ut med hänvisning till bestämmelsen i 21 kap. 7 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).

Om du önskar ett skriftligt beslut som du kan överklaga till Kammarrätten vänligen återkom.
Citera
2016-12-01, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 416.5hp
Med risk för att gå utanför ämnet: Hur överklagar man? Jag fick det här svaret när jag ville ha ut namnen:

Ingen som sitter på press-leg? UHR kommer då att lämna ut listan.
Citera
2016-12-02, 16:38
Medlem
lighten-ups avatar
Jag har en idé hur man kanske kan få ut namnen på fuskarna

Senast redigerad av lighten-up 2016-12-02 kl. 16:43.
Citera
2016-12-02, 17:45
Medlem
deffinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Jag har en idé hur man kanske kan få ut namnen på fuskarna

De läser ju uppenbarligen denna tråd...
så du outade precis din plan
Citera
2016-12-02, 17:51
Medlem
Zaedrewss avatar
Så alla som nu upptäcktes polisanmälda. 52 stycken. Återstår att se om det nu blir något dom också för någon. Men annars väl helt nödvändig signal att detta inte kan accepteras. Plugga liksom halvdant i några år på gymnasiet och sedan köpa dig till en typ läkareutbildning...

Men som nu med det mesta olagligt så kommer väl nu dessa som tjänar pengar fortsätta och hitta på bättre sätt att dölja men förhoppningsvis sjunker väl andelen som nu är villiga att fuska för att köpa till sig en bättre framtid något lägre om det kan innebära en notering i brottsregistret.
Citera
2016-12-02, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Så alla som nu upptäcktes polisanmälda. 52 stycken. Återstår att se om det nu blir något dom också för någon. Men annars väl helt nödvändig signal att detta inte kan accepteras. Plugga liksom halvdant i några år på gymnasiet och sedan köpa dig till en typ läkareutbildning...

Men som nu med det mesta olagligt så kommer väl nu dessa som tjänar pengar fortsätta och hitta på bättre sätt att dölja men förhoppningsvis sjunker väl andelen som nu är villiga att fuska för att köpa till sig en bättre framtid något lägre om det kan innebära en notering i brottsregistret.
Källa på att de har polisanmälts?

Borde det inte vara möjligt att få reda på deras namn om det hamnar i domstol?
Citera
2016-12-02, 18:08
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CopyP
Källa på att de har polisanmälts?

Borde det inte vara möjligt att få reda på deras namn om det hamnar i domstol?

Kom nyss upp på SVT Text (51 st var det)
Citat:
Universitets- och högskolerådet (UHR) beslutade i dag att polisanmäla samtliga fuskare för osann försäkran vid högskoleprovet, rapporterar SVT Nyheter Stockholm.
http://www.svt.se/svttext/web/pages/116.html

http://lawline.se/answers/vem-far-re...ir-polisanmald
Senast redigerad av Zaedrews 2016-12-02 kl. 18:13.
Citera
2016-12-02, 18:43
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deffination
De läser ju uppenbarligen denna tråd...
så du outade precis din plan

... fast det är ju därför man inte publicerar nåt i tråden innan vi har fått alla uppgifter. Enstaka personuppgifter brukar ges till folk oavsett vad det är frågan om när det kommer till myndigheter.

Citera
2016-12-02, 20:25
Med tanke på att de är polisanmälda så blir det väl enklare att begära ut uppgifterna? Kan ingen skynda på processen på något sätt? Någon som känner en journalist eller någon som orkar kontakta UHR i utbildningssyfte(att man gör högskoleundersökningar) eller liknande? Någon som jobbar på myndighet?
Citera
2016-12-02, 23:04
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alkalineVOLT
Med tanke på att de är polisanmälda så blir det väl enklare att begära ut uppgifterna? Kan ingen skynda på processen på något sätt? Någon som känner en journalist eller någon som orkar kontakta UHR i utbildningssyfte(att man gör högskoleundersökningar) eller liknande? Någon som jobbar på myndighet?

Jag antar det, ja
Citera
2016-12-02, 23:11
Medlem
416.5hps avatar
Om de blir åtalade så är det ingen snack om saken, då är det bara att begära ut förundersökningen (eller domen, när den har fallit). Frågan är om polisen kommer att prioritera dessa ärenden eller bara lägga ner dem som allt annat? Stort allmänintresse kan väl vara motiverande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in