Citat:
Ursprungligen postat av
MeanME
Grejen är ju den att du kan inte tala om för en annan människa hur den skall känna om du inte förstått det. Du kan liksom inte gå fram till en valfri slumpmässigt vald person och säga till den att den skall älska dig. Lika lite som du kan tala om för någon att snabb kravlös sex även om det betalas för det är så jävla fel.
Är det så svårt för dig att förstå?
jag säger inse åt människor vad de ska känna…jag säger åt dem hur de bör bete sig. Och det är jag verkligen inte ensam om att göra eller hur?
Citat:
Sexualitet och folks sexuella preferenser sitter jävligt djupt inpräntade.
Lika lite som jag tror för en sekund på att förböner, terapi eller vilken annan form av modifierande behandling för att ändra en sexuell preferens eller läggning fungerar så kommer resonemang om att det är moraliskt fel att köpa sex lyckas med det.
Sexualitet sitter djupt ja…sexuella preferenser av mer ytlig sort som det vi pratar om nu däremot vette fasen.
Jag tror ex. inte på att män föds med en mer "oempatisk" sexualitet än vad kvinnor föds med, jag tror de lär sig detta mönster att agera utefter som män, efter vilket samhälle de lever i, ett som räknar med kvinnlig sexualitet som en faktor att ta hänsyn till eller ett som nonchalerar kvinnlig sexualitet som en faktor man behöver bry sig om.
Citat:
Med lagar och stark social kontroll som i små städer där religiösa samfund kan se till att t.ex ingen homosexuell lever ut sin läggning så kan du lyckas tvinga folk att till viss del undertrycka sina böjelser, men det kommer inte i längden att funka.
Fast homosexualitet är en avsevärt djupare liggande preferens än det jag nu pratar om, den är heller inte skadlig för fem öre, vad nu än vissa fortsatt sitter och tror.
De män eller kvinnor som idag har en sexualitet som i princip går ut på att de ska "köra över" en partners sexuella vilja via de olika sätt man nu kan göra detta på…ex. våld, tvång, ge sig på skyddslösa barn, utnyttjande eller som här sexköp är enligt mig att anses som skadliga för samhället i stort.
Vi vill inte ha ett samhälle där ex. barn ska utsättas för vuxnas sexuella klåfingrighet eller hur? Inte heller vill jag ha ett samhälle där vi ska tycka det är ok att man utnyttjar ex. fattiga människor för sexuellt utnyttjande. Det gagnar i stort inte samhället enligt mig. Det som gagnar samhället är om vi skippar allt moraliserande kring sund sexualitet, dvs den där båda är med på noterna och istället lägger detta moraliserande över osund sexualitet dvs all sort där någon part inte är med på noterna.
Citat:
För pudelns kärna är att du ser detta ske som något fullt accepterat i många länder i normal social kontext som i arrangerade äktenskap, äldre framgångsrika/kända män och kvinnor gifter sig/har förhållande med betydligt yngre partners i vissa fall kunde de ju vara deras barnbarn. Inbilla mig inget annat än att detta är en form av socialt accepterad prostitution.
ja det är en sida av en värld som förvandlat kvinnan till handelsvara, helt korrekt Mean.
Citat:
Så vari ligger problemet för dig i när relationen blir lite kortare i tidsrymd?
Är det mer förkastligt när den varar några timmar och kvinnan/mannen går därifrån med lite pengar än när t.ex Anna Nicole Smiths gubbe gick hädan efter något år och hon fick vad jag förstod i princip inget?
Svårt uttala mig om deras "deal". Hur vet du ex. att de hade sex? han kanske köpte hennes sällskap och den sociala status hon gav honom i form av ung, snyggt sexobjekt?
Inget vi vet eller hur?
och som sagt jag lägger mitt fokus nu på sexköparens sida.
jag har inget problem med att där kan finna människor som faktiskt gillar sexuellt att sälja sig, de är heller inget problem, eller hur? är inte de som driver sextrafficking eller tvingar andra att köpa sig etc.
Citat:
Det är ju bara en moralisk subjektiv åsikt som du hyser och saknar faktiskt relevans som något annat än just det. Bra vi vet nu att du tycker så, sedan då?
Finns säkert någon som är homosexuell eller bi som läser denna tråden dom tycker om att ha sex med folk av samma kön och ser inget fel i det, relevans?
??? vet du vet inte om jag enbart hyser denna "subjektiva" moraliska åsikten att man bör se till att den man ligger med faktiskt vill detta tillbaka och respektera andra människors vilja härvidlag. Finns nog ett litet gäng till i världen som tycker att det låter som en fin-fin idé.
Och vad har homosexualitet med detta att göra?
Citat:
Folk stod för inte så länge sedan och vissa gör det även idag och hävdar detta är moraliskt fel. Öppnar du upp en diskussion på moraliska grunder så kan du inte hävda att folk som inte accepterar andra sexuella preferenser av moraliska skäl inte skall få agera utifrån detta. Då måste du acceptera att t.ex café klubbägare ska få gå fram till homosexuella och be dem sluta att kramas/pussas eller avlägsna sig från lokalen. Tala utifrån moralargument funkar inget vidare.
jag fattar inte hur du kan jämföra homosexualitet mellan 2 parter som uppenbarligen båda vill detta själva och sexköp?
Citat:
Ända sättet att komma ifrån avarterna är att sätta in folk som sysslar med sextrafficking och hallickverksamhet på typ livstids fängelse och kasta bort nyckeln för gått. Då slipper du i princip allt tvång inom området och rekryteringen blir minimal. Men att hindra eller undertrycka folks önskan om snabb kravlöst sex det kommer du aldrig att lyckas stävja och vissa använder tydligen olika appar för att hitta en partner för en snabbis, andra bara betalar och vissa prövar finna en lika desperat på krogen det är egentligen bara nyansskillnader och personliga preferenser om ingen har tvingats till att sälja sex och har åldern inne.
Funkar inte så länge där finns en efterfrågan i världen efter att köpa sex och normsystem som säger åt män att det är ok sticka kuken i en människa som man vet inte vill detta annat än för pengar.
Det är alltså inte ett skambelagt beteende.
Jag tycker det ska skambeläggas på samma sätt som det är skamligt att våldta eller ge sig på barn.
För i grunden handlar sexhandeln i dag om kanske rent utnyttjande av människor till 80% Och kanske 20% av sexsäljare idag som gör det via en sexuell drift och utan problem. (men min höftning)
Grejen att den som köper sex kan aldrig veta läget för en säljare och så länge man har en osäkerhet här bör man åläggas samhällets skam. Är sexköpare/ sexhandlare som driver prostitutionen i världen INTE sexsäljaren, ändå är det sexsäljaren i världen idag som skambeläggs å det grövsta. Fundera på den. Och så länge det är så varför ska vi acceptera detta? varför? och för vem? Folk kan ju alldeles utmärkt se till ha sex med frivilliga utan betalning…så varför ska kravet att få köpa sex lagligt vara en nödvändighet?
Citat:
Så nej din retorik funkar inte, gå på de som tvingar in folk i denna verksamhet och sätt stenhårda straff för dem men det kommer alltid finnas folk som väljer att använda sitt utseende för att skaffa sig materiella förmåner genom relationer eller genom att sälja sex direkt för pengar eller genom krogbesök och dyra presenter och de kommer du aldrig åt lika lite de som väljer att nyttja detta.
Så ladda om bössan och sikta in dig på de som säljer minderåriga och tvingar kvinnor in i denna verksamhet med hjälp av utpressning och hot om misshandel påtvingat drogmissbruk mm, tror inte mången procent skulle opponera sig mot en sådan retorik. För det du argumenterar om nu går bara inte retoriskt ihop ens för mig som inte skulle komma på tanken ens att betala en krona för sex.
Återigen ???
ALLA utnyttjar sitt utseende, sin sexuella utstrålning etc etc för att få partners och sex och de fördelar som detta ger….hallå! så även män. Bilda familj idag handlar i stort om att dela materiella tillgångar/ arbete så man klarar reproducera sig tryggt och säkert och fostra kottar tillsammans.
Och det som tvingar in människor i denna handel är i stort fortsatt de människor som gör valet att köpa andra…. och de människor vid makt som aktivt ser till att kvinnor inte ges möjligheter till självförsörjning och myndighet i världen så de tvingas använda sin livmoder och underliv som betalning för mat och tak över huvudet.
Det är allt vad denna evinnerliga maktkamp mellan män och kvinnor har handlat om….kampen om
rätten och ägandet till livmödrar och sex. Prostitution är bara en del av det. Andra delar är tvångsgifte, icke rätt till utbildning och försörjning etc.
Så ladda om bössan själv och rikta den där det verkligen gör skillnad. Bura in några hallickar här och där gör det inte har vi försökt med i x antal hundra år.
Det som hjälper är makt och försörjningsmöjligheter till kvinnor.
Sexuella rättigheter till kvinnor, dvs även kvinnors efterfrågan kommer in på den sexuella marknaden och styr män på samma sätt som enkom män styrde kvinnor innan.
Ändrad mansnorm för män, dvs att även män i en framtid kan ta lite av de fördelar som kvinnor haft och lägga bort lite av den värsta skiten i manlighetsnormen som faktiskt mest drabbat er själva utöver andra.
Ni bör slippa den stenhårda konkurrensen, öka på ert empatiska och sociala kapital och ge er själva fan lite space att utveckla er på….
Här lite läsvärt material till herr Mean på kvällskvisten.
http://www.popsci.com/research-shows-that-toxic-masculinity-is-harmful-to-mens-mental-health