2016-11-23, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syndrom
Vad kan straffet bli för underlåtelse av att anmäla mord? Och de som visste att det planerades och att det utfördes?

Vill inte grotta ner mig i lagboken
PRAXIS? även om du grottar ner dig i Lagboken nu, så vet vi ändå inte hur det blir i slutänden.
Ev straff beror på bevisningen, -omständigheter, om de andra ljuger för att lägga skuld på någon som faktiskt inte vetat - Dan är väl ett osäkert kort, han verkade inte riktigt insatt i att mordet planerades, hans donna däremot får det nog hetare om örona.
Hon rände ideligen till gänget och umgicks.
Men Dan har bevisligen tagit emot pengar eller har de överlämnats till hans donna? -Dan knöt näven emot dem när han träffade på gänget - varför skulle han hytta med näven om han fått pengar+
det stämmer inte riktigt. Han var ilsk över någonting- undrar varför?
Citera
2016-11-23, 18:14
Medlem
syndroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knepplenning
Ja, sedan skulle man skylla på, att man kände sig hotat av offret, att offret skulle skicka folk efter dom...

Och enligt PO så kom dessa hot i början på 2016, kanske i slutet på '15 - fylleminnet slår till. Och i mitten på juni är de så rädda att hon bara måste bort.
Citera
2016-11-23, 18:17
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
I see, tack! Men det verkar inte ha varit några hot sinsemellan slemmen! Enligt tele-trafiken. Ja möjligtvis avslutad vänskap "golare har inga polare" (oh, big loss i det här fallet)

Ingen orsak.

Är inte så väl insatt i fallet, därför kan jag inte uttala mig om det har förekommit hot inom gruppen. Min erfarenhet är att detta är relativt vanligt i liknande konstellationer. Huruvida andra (utanför gruppen) har blivit hotade eller ej har jag dessvärre ingen uppfattning om.
Citera
2016-11-23, 18:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Och enligt PO så kom dessa hot i början på 2016, kanske i slutet på '15 - fylleminnet slår till. Och i mitten på juni är de så rädda att hon bara måste bort.
Kanske någon av dem hade tagit ut rejält med pengar på offrets kort och var rädd för att åka dit för stöld? Delade kanske med sig av pengar till gänget?
Citera
2016-11-23, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Ja det är ju märkligt att dom inte är ett dugg rädda nu för Maddes "folk" efter mordet! De borde väl begära skyddad indentitet och livvakter hela bunten? Men nä, de som inte är häktade sitter lugnt och uppdaterar på fb. Är dom inte rädda för att "folket" ska komma och hämnas Maddes död?? Den frågan borde väl åklagaren ställa ?
Den där skrönan om Flum håller inte, Flum var arg på gänget av egna skäl, så det var mycket
rykten och ränkspel från gängets sida, allt för att hitta ytterligare orsaker för att ta bort offret.

Däremot ett av vittnena T, hon hade klart uttryckt hur mycket hon hatade mordoffret.
Citera
2016-11-23, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ah, tack.

Då borde det vara lätt för åklagaren att styrka de gärningsbeskrivningar som handlar om underlåtelse att anmäla mord.
Ja, det tror jag nog... vittnena i sig självt, påvisar ju vad de berättat...
Åklagaren har tillräckligt med bevis, för planering av mord, mordförsök den 16 juni, själva mordet den 17, och sedan grovt bedrägeri, grov stöld, etc... så nog kommer de bli dömda... allihop...
Idag var det ju inte så mycket PO ville ändra på av Benitas berättelse.. förutom hans medverkan i något då... men förhören, tekniska bevisningen, mobil/data-trafik är klart redan, plus obduktionsprotokoll..
Ja, de har snärjt in sig rejält, och den de skyller det absoluta mördandet på är Hessling, som absolut inte kommer ihåg något alls, och dessutom inte säger något.
Om de tror att de kan skylla på varandra, så funkar ju inte det i detta fall, då 10 säger samma sak om 1 person... och 1 person säger samma sak om de övriga tio, all for one, one for all som det tydligen sjöngs om i bilen...
Citera
2016-11-23, 18:30
Medlem
Citat:

Och med dessa hot hängande över sig så fortsätter man att långa pengar, det gick ut mer pengar från Maddes konto det sista halvåret än vad som användes under hela 2015.
Citera
2016-11-23, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonnajo88
Maximalt 2 års fängelse.
De verkar ju ha varit med till en viss del i planerandet också, enligt de vittnen som vittnat i tingsrätten???
Men huruvida bevisningen för det finns, vet jag inte...
Citera
2016-11-23, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EternalGlory
Mjo, Men nog måste han vetat/förstått att hon hade varit man. Jag vet inte om bög är rätt benämning här, Men helt hetero är man ju verkligen inte om man har förhållande med en transa av samma fd kön.

Svår definitionsfråga sådana här fall
Transa- är en man utklädd till kvinna.
SÅ var inte fallet med Madde. Du måste försöka förstå skillnaden.
Om du är nyfiken på Thomas så kanske du kan kontakta honom själv.
Vi andra kan inte ge dig rätt svar.
Citera
2016-11-23, 18:35
Medlem
syndroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knepplenning
De verkar ju ha varit med till en viss del i planerandet också, enligt de vittnen som vittnat i tingsrätten???
Men huruvida bevisningen för det finns, vet jag inte...

Dock så hävdar ju nästintill alla att de inte trodde de skulle bli till allvar, men de flesta kände ju till pratet. Emellan minnesluckorna då.
Citera
2016-11-23, 18:40
Medlem
Citat:
Dock så hävdar ju nästintill alla att de inte trodde de skulle bli till allvar, men de flesta kände ju till pratet. Emellan minnesluckorna då.

Ja, det pratades ju, sa PO, men vad det pratades om visste han ju inte på rak arm..
Jamen om det pratades,så måste du ju veta vad det pratades om, nä svarade PO inte på rak arm.
Men ja det pratades???? Enligt PO...
Inte undra på att han hade ont i bröstet...
Men det kanske också bara var prat, så här på rak arm...
Ursäkta nu, har min värsta sorg lagt sig, nu kommer ilskan tebax...
Citera
2016-11-23, 18:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Transa- är en man utklädd till kvinna.
SÅ var inte fallet med Madde. Du måste försöka förstå skillnaden.
Om du är nyfiken på Thomas så kanske du kan kontakta honom själv.
Vi andra kan inte ge dig rätt svar.

Jag spånade bara lite i frågan om hennes ex var bög som en annan användare ställde. Jag bryr mig inte, men tyckte frågeställningen var lite småintressant. Madde var väl man utklädd till kvinna, fast han hade klippt av sig kuken och borrat ett hål istället. Hon var då iallafall ingen kvinna annat än i juridisk mening. Hennes kromosomer var manliga och därmed var hon en man rent biologiskt sett. Tycker nog man kan säga transa iallafall. Att säga kvinna är definitivt inte rätt iallafall.

Men det här är rätt OT så jag lämnar det därhän från och med nu.
Senast redigerad av EternalGlory 2016-11-23 kl. 18:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in