2016-11-23, 19:01
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Och med dessa hot hängande över sig så fortsätter man att långa pengar, det gick ut mer pengar från Maddes konto det sista halvåret än vad som användes under hela 2015.

Är det styrkt då att alla pengar som gick ut från kontot användes till att låna ut till gänget?
Citera
2016-11-23, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Är det styrkt då att alla pengar som gick ut från kontot användes till att låna ut till gänget?
Väldigt mycket pengar har lånats ut- dokumenterat och bevis hos polisen. en del finns att kolla för dig i Fup.
Hon hade lön ersättning 12,000kr varannan vecka dessutom.
så skinnad har hon nog blivit. Kommit fram i förhören också och några har erkänt lånen.
Citera
2016-11-23, 19:29
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Så gubben dom intervjuade igår är bög alltså ?
Kanske... kanske inte... Det är väl egentligen något som är hans ensak, men jag fick intrycket av att han kände något medmänskligt gentemot Madeleine och ville bara hjälpa henne att få någon slags "respekt" i samhället som gift. Det är väl möjligtvis mycket viktigare i sådana här lätt inskränkta samhällen.
Jag tyckte han gav ett oerhört sympatiskt intryck och ville bara stödja en medmänniska som fötts in i en kropp som denne inte har bett om och som inte harmoniserar med vad hjärnan och känslorna känner är rätt. En fin människa!
Senast redigerad av Mimur 2016-11-23 kl. 19:38.
Citera
2016-11-23, 19:35
Medlem
Mimurs avatar
Väldigt berömvärt rapporterat!
Citera
2016-11-23, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Finns på sidan 396 i FUP ("huvudprotokoll"). MH och DW har skrävlat om mordet i flera omgångar, både på fest och ute på stan. MH ska ha talat om att han "skurit halsen av Madde". En av dem som hörde det kontaktade Madeleines exman och berättade, som i sin tur kontaktade polisen. Sedan blev det snabbt uppklarat.

Antar att du menar JH och inte MH här!
Citera
2016-11-23, 19:36
Medlem
ElizaDanes avatar
Fördomarna mot transsexuella bemöter Madde själv såhär i en intervju från tiden strax efter operationen.
Allt för ofta möter hon missuppfattningar om vad det är att vara transsexuell.
- Vi är inga transvestiter. Vi kan vara klädda i en skitig overall och ändå känna oss som kvinnor. Det är ingenting sexuellt, det är en identitetsfråga, säger Madeleine.
Länk till artikel från DT, dåvarande Falu kuriren, 2004-04-13 "Jag var som en zombie i 40 år"
Citera
2016-11-23, 19:38
Medlem
Har inte följt tråden särskilt noggrant, men detta mord innehåller samtliga ingredienser för att dömas till livstid (HD iaf.). Planering, rån, råhet, stort lidande för offret osv. Finns inget som talar för annat än livstidsdomar för samtliga som varit delaktig i planering samt genomförande av mord. Finns ingen förmildrande omständighet annat än deras låga iq och att samhället låtit dessa "banjospelare" gått lösa.
Citera
2016-11-23, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knepplenning
Jag börjar där förhöret nästan slutade med PO...
En goolare har inga polare...
Och dessa andra åtalade, var inte längre hans vänner....
Tolkningsbart då så klart...

Men idag kom jag några minuter i nio, och kommer in i den stora hallen där alla står och väntar på att få släppas in till de salar förhandlingarna äger rum, och den sal man är med via en videouppkoppling...
Jag ser advokaten som är med för Maddes dödsbos räkning, jag går fram till honom, och ber honom hälsa Maddes barn, att jag är ledsen för det som hänt, och att jag är här på förhandlingarna för Maddes skull... han skulle hälsa så gott..
Jag väljer att sätta mig i den sal där man är med via videolänk, och jag går in och sätter mig, på en stol..
Bredvid mig kommer en man, han berättar att han är PO:s pappa, och vill vara med mär PO skall förhöras.
Han tror att han ser PO, pekar och säger glatt till mig, där är han, min son..
Jag ser att han pekar på fel person, det är lite svårt att se tydligt, vem som är vem på videolänken, men får man lite tid på sig, så kan man bilda sig en uppfattning.
Jag hjälper honom och pekar på duken, att där sitter han, och han konstaterar, jaha på samma plats som den där flickan satt? Ja, svarade jag... De som blir förhörda sitter där, förklarade jag. Jaha, fick jag till svar.
Han säger, ja det är min son, han är så snäll och han vill gärna hjälpa andra, och har han haft någons kort, så har han lämnat tillbaka det. Förhören börjar, och vid en punkt säger åklagaren, att PO sagt något om lilla jag i ett förhör, och pappan pratar i örat till mig, ja han är som en tio-åring säger han och småskrattar.. Någon hämtar vatten åt honom.
Under förhörets gång tystnar pappan, och jag tittar på honom, och ser en tår i hans öga...
När pausen på en kvart kommer, reser jag mig upp, och jag ser på pappan, han ser väldigt ledsen ut, och tårar är nog på väg att komma, då han är väldigt tårfylld i ögonen...
Jag har under tiden fram till pausen inte kunnat följa med under POs förhör så detaljerat, mest hört honom säga, att han inte minns, att han var drogpåverkad, alkoholpåverkat, men ändå håller med vad han sagt i förhör, ungefär som Benita gjorde igår. Väldigt påverkad av pappans reaktion, går jag ut och tar ett bloss, och åter igen pratar jag med en av journalisterna som direktrapporterar, berättar för vad som händer i den sal jag sitter i..
.Pausen avslutad, åter i salen, men pappan och jag sitter inte nära varandra nu..
Men jag har väldigt svårt att koncentrera mig på POs förhör, hör mest att han mår dåligt, vill ta en paus och vet inte hur många gånger jag hört "på rak arm"... idag.. det kan jag inte svara, på rak arm, men det kan jag säga på rak arm.. jag blundar, och finner mig själv i en situation, där detta mord har påverkat många människor djupt, och på näst intill overkligt sätt.. och bakom mig denna gång, sitter pappan, knäpptyst.
När klockan är 11.30 är det dax för lunch.
Videolänken stängs av, folk börjar resa på sig, och jag hamnar bakom pappan, klappar honom på axeln, och frågar, hur går det?? Han svarar mig med gråten i halsen, inge bra..
Nej, jag förstår det, sa jag.. och la handen på hans axel igen..
Trots att jag är där för offret, Madde.. kunde jag känna empati för denne pappa, som idag har insett, vad hans son har gjort, och hur den den lille ur pappans perspektiv, 10-åringen har förvandlats till ett 46-årigt monster...
Ja många tragedier i detta som hänt...
Och med tårar i mitt eget öga, för pappans lidande skall jag ta hand om mig själv idag, orkade inte stanna kvar tills dagens slut...
Sköt om er därute, man vet aldrig vad som kan hända...

Så fint skrivet
Det här fallet är tragiskt på så många nivåer
Man får en inblick i utanförskapet som finns i vårt land .
Trasiga människor utan framtid som förenas i olika former av missbruk och utan att ens verka inse tragiken i det.
De bor tillsammans i en sunkig lägenhet på madrasser och flera har barn som omhändertagits ,roar sig genom att åka runt i bil och ibland supa till på nån lokal krog. Lever på aktivitetsstöd och att låna pengar av varandra , pengar som går till vilket avsnitt av lyxfällan som helst ..dvs skräpmat, cig ,alkohol
Madde var säkert ingen ängel, få människor med missbruk är det .
Hennes historia visar väl det rätt klart , med övergivna barn och alkoholmissbruk
Jag blir beklämd, men alla de inblandade hade ju också anhöriga runt sig som i sin tur lider.
Återigen i det här finns bara tragik
Citera
2016-11-23, 19:42
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Har inte följt tråden särskilt noggrant, men detta mord innehåller samtliga ingredienser för att dömas till livstid (HD iaf.). Planering, rån, råhet, stort lidande för offret osv. Finns inget som talar för annat än livstidsdomar för samtliga som varit delaktig i planering samt genomförande av mord. Finns ingen förmildrande omständighet annat än deras låga iq och att samhället låtit dessa "banjospelare" gått lösa.
Inget annat än "under 21-regeln" då, va?
Citera
2016-11-23, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen

Nej det är så klart inte styrkt men det gick ut kring 500 000 kr på 1,5 år och med tanke på att Madde inte ens hade någon bostad sedan stugan brann ned så är det oerhört mycket pengar för en person att förbruka, de sista 3 månaderna förbrukades ca 220 000 kr.
Senast redigerad av adina 2016-11-23 kl. 19:55.
Citera
2016-11-23, 19:43
Moderator
farbror_barbros avatar
Hur kände dessa figurer varandra egentligen?
BH, DVW, MB och AL är 21-24 år, MJ och EA är c:a 30, medan POH och MJ är runt 45.
Nog för att Borlänge är en mindre stad men varför hänger en 22-åring med en som är 45?
Citera
2016-11-23, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Inget annat än "under 21-regeln" då, va?

Jo, det är ju den!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in