2016-11-19, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milizer
Hur mycket pengar behöver du för att vara ekonomiska oberoende?

Leva på ränta, behöva inte jobba en dag, bara njuta av livet.

10 miljoner, 50 mille, 100 mille?

Runt 2millar behöver jag för att vara ekonomiskt oberoende. Men jag vill ha ca 6-7 miljoner innan jag börjar trappa ner på mitt vanliga jobb
Citera
2016-11-19, 20:00
Medlem
Jofs avatar
Faktum är att många dör med för mycket kvar i kassan. Man har inte gjort en ordentlig kalkyl utan bara jobbat på och sparat, antagligen. Tänk att ligga för döden och ha 4 mille kvar på kontot. Fi fan.
Citera
2016-11-19, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Faktum är att många dör med för mycket kvar i kassan. Man har inte gjort en ordentlig kalkyl utan bara jobbat på och sparat, antagligen. Tänk att ligga för döden och ha 4 mille kvar på kontot. Fi fan.

Många vill ge över pengarna till sina barn eller välgörenhet. Men oftast blir barnen bara skitungar av det.
Citera
2016-11-19, 22:52
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof

Hm, ja den där kalkylen med vilken dag man ska gå bort är ju lite svår...

Det är ju inte så mycket bättre att kassan är slut vid 77 och att man sedan lever till 105 och som genom under klarar sig undan från krämpor och dylikt.

Okej att man kanske inte behöver har så mycket utgifter när man är uppåt 80-90 år gammal, men många i den åldern är pigga och håller igång med nöjen och dylikt och får man vara frisk och pigg så kan det nog gå åt rejält med pengar även då...

Man behöver ju kanske inte sitta på en parkbänk och mata duvorna för att man passerat 90, man kan ju leka även då...

http://www.bohuslaningen.se/sport/ra...yllas-1.928823

http://www.svenskverkstad.se/97-arig...-mustang-agare
Citera
2016-11-19, 22:56
Medlem
Allt är relativt.

Men man är ekonomiskt oberoende när man kan Leva Ett Högre Liv
utan att behöva ha löne- eller företagarinkomster.

Har man hyreshus kan man lägga dom på förvaltning - hyreshusägande
är faktist ett jobb.

Sen skall man;

1. Ha en buffert

2. Ha råd att skilja sig and if so

3. kunna skaffa en Lolita

Juste bostad bil o kanske även sommarbil möblemang guldklocka/smycken/päls*
är självklarheter

* pälsen om man är i kalla ankdammen under vintern
Citera
2016-11-22, 10:17
Ekonomiskt oberoende är väl när man kan leva utan att behöva tänka på pengar, dom som är mest oberoende är förmodligen folk som lever på sin egen marks tillgångar. Man kan vara ekonomiskt oberoende och ändå leva spartanskt, typ en bonde i Afrika som klarar sig för dagen med det han har på gården utan att behöva använda pengar.

Sedan kan jag även tycka att ekonomiskt oberoende är när du faktiskt kan spara pengar, har man mer pengar än man gör av med varje månad så är det också en form av ekonomiskt oberoende, väldigt många är ekonomiskt oberoende i Sverige med andra ord även om man så klart inte kan gå och köpa en Ferrari varje år.
Citera
2016-11-22, 17:01
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Ekonomiskt oberoende är väl när man kan leva utan att behöva tänka på pengar, dom som är mest oberoende är förmodligen folk som lever på sin egen marks tillgångar. Man kan vara ekonomiskt oberoende och ändå leva spartanskt, typ en bonde i Afrika som klarar sig för dagen med det han har på gården utan att behöva använda pengar.

Ekonomiskt oberoende syftar mer på att man är oberoende av arbete, inte av pengarna i form av sedlar. En bonde i afrika med egen bark är extremt ekonomiskt beroende - slår skörden fel eller om han väljer att inte jobba kan han dö.
Citera
2016-11-23, 11:04
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Ekonomiskt oberoende syftar mer på att man är oberoende av arbete, inte av pengarna i form av sedlar. En bonde i afrika med egen bark är extremt ekonomiskt beroende - slår skörden fel eller om han väljer att inte jobba kan han dö.

Egen mark skulle det förstås stå.
Citera
2016-11-24, 08:08
Medlem
Milizers avatar
För att känna mig ekonomiskt oberoende skulle jag vilja ha ränta på cirka 1 miljon kronor per år. Då kan jag göra allt jag vill göra. Bo gott (det gör jag iofs redan), äta gott, dricka gott och resa gott.

För detta skulle jag behöva en riskfri avkastning på 1 miljon kronor per år efter skatt. Räntorna är så pass låga nu, men det finns banker som erbjuder 1% vid långsiktigt sparande.

Då blir jag ekonomiskt oberoende om jag får cirka 150 miljoner kronor. Någon som har lust att ge mig detta för att testa hypotesen?
Citera
2016-11-24, 08:12
Medlem
vikingrods avatar
Beror väl från person till person med. Till exempel en stadsnisse som lägger tusenlappar varje krogrunda, bor i miljonlägenhet och kör nyaste bmw'n varje år kommer bränna mer cash än till exempel mig som lever på 9-10 tusen i månaden och kör gammal Volvo och bor i en stuga i skogen.

Om jag kunde hålla mig på den summan månad efter månad utan att jobba etc skulle jag vara ekonomiskt oberoende. Samtidigt skulle stadsnissen åka ut på gatan för att hans hyra ensam är högre än så..
Citera
2016-11-24, 09:27
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milizer
För detta skulle jag behöva en riskfri avkastning på 1 miljon kronor per år efter skatt. Räntorna är så pass låga nu, men det finns banker som erbjuder 1% vid långsiktigt sparande.
Det existerar inte någon riskfri avkastning, särskilt inte över bankgarantin.

Och det finns förstås mycket bättre sätt att investera än bankkonto.

Men vi kan ta det när du har dina 150 miljoner.

Själv gör jag av med ca 100.000 om året, och det ligger ungefär där oavsett om jag är hemma eller på resande fot.

Så 2.500.000 behövs om jag litar på historisk SWR, vilket jag gör med marginal. Nästan där.
Citera
2016-11-24, 10:26
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Själv gör jag av med ca 100.000 om året, och det ligger ungefär där oavsett om jag är hemma eller på resande fot.
Det är verkligen en bedrift värd att beundra. Du skulle vara en förebild för alla som lever på existensminimum. Du lever ditt liv för under existensminimum vilket enligt alla som lever på existensminimum anser omöjligt.

EDIT: Fast om jag inte minns fel så har du ett väldigt billigt boende vilket kanske inte gör att du hamnar under existensminimum men i varje fall i närheten.
Senast redigerad av Conception 2016-11-24 kl. 10:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in