2016-11-22, 07:57
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balsa
Ursprungligen postat av Lapplisan
Svensken är överbelånad,

Så denna graf räcker inte?
http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/images/2/2a/Population_by_tenure_status%2C_2012_%281%29_%28%25 _of_population%29_YB14_II.png
Den visar att nästan alla i Sverige med hyresrätt betalar marknadshyror. Det känns inte så pålitligt. Är det någon i Sverige som betalar marknadshyra? Sedan kan jag inte finna någon information om överbelåning i grafen.
2016-11-22, 07:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Min strategi har visat sig vare den vinnande sedan vi släppte kronans peg så undrar jag vem som är idioten. Du bör nog titta mer på kostnaden än det mer eller mindre irrelevanta värdet så kanske du också kan bli en vinnare.

I längden finns inga vinnare. Du själv kan sluta som en nedsupen stackare. Högmod går före fall, du vet.

Du påstår att det är rimligt att en tvåa i Husby, eller i Tensta, ska kosta 2,350,000

2016-11-22, 08:11
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
Ja jag har tänkt mig att jag observerar ett överlastat godståg som skenar i 300 km/h med ökande hastighet på en banvall där man bara får köra lätta tåg i max 100 km/h, men eftersom vi har inte kan uppvisa en exakt tidtabell på när urspårning kommer ske och exakt haveriorsak (är det så att spåret kommer ge vika? Kommer lokets hjul haverera av belastningen och ta resten av tåget med sig? Kommer tåget köra rakt in i en station? Etc) så tror vissa personer inte alls på att det är överhängande risk för en olycka typ när som helst. Tåg spårar ju trots allt inte ur hur som helst, det vet alla *klistrar in en tidtabell från shinkanzen som minsann går som en klocka år ut och år in*

Du står och fasar dig. Trotts att du inte vet ett smack om tåg eller hur man beräknar belastning av vad rälsen eller tåget klarar.
2016-11-22, 08:21
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
I längden finns inga vinnare. Du själv kan sluta som en nedsupen stackare. Högmod går före fall, du vet.

Du påstår att det är rimligt att en tvåa i Husby, eller i Tensta, ska kosta 2,350,000

Om folk är villiga att betala 5k/mån för att bo där så är det per definition så. Vi har en marknadsekonomi och den som betalat bestämmer vad som är rimligt.
2016-11-22, 08:29
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Talat som en riktig looser.

Massor med saker kan hända. Jag har dock inga planer på att avsiktligt orsaka dem.
2016-11-22, 09:31
Medlem
simmarn_2004s avatar
Citat:
Kan tänkas att segregationen kommer att öka. Det håller jag med om. Dock så kommer flera av områdena med bra kommunikationer att lyfta sig och problemen flyttas längre ut.

Se ett område som Liljeholmen. Det var inte så längesedan Nybohovsbacken var riktigt sunkig. En massa höga hyresrätter och massor med socialplaceringar. Det området har lyfts sig ordentligt på alla sätt. Samma sak kommer troligtvis att hända med många av de närmre hyresgettona.

Ok, jag visste inte att Liljeholmen varit så illa. Du kan säkert ha en poäng. Men just klustret Akalla, Husby, Kista, Rinkeby, Tensta... det känns som att det är kört. Vart skulle dessa problem "flyttas ut"? Järfälla? Järfälla har ju redan vissa av problemen, men även många finare områden. Dessutom byggs otroligt mycket nytt där, vilket främst blir BR eller dyra HR. Kallhäll eller Kungsängen? Samma sak där.

Ännu längre ut, typ Bro eller Bålsta? Tror sådana kommuner kommer vara lagom intresserade av att låta billiga hyresrätter produceras givet vad man kan räkna ut följer i kölvattnet av det.
2016-11-22, 09:37
Medlem
berra77s avatar
Om det nu är så att det är en bostadsbubbla som spricker, hur går det för allmännyttan och
för privata företag som äger hyresfastigheter ?

Tittade för skojs skull på ekonomin hos Svenska Bostäder som torde vara ett av de allmännyttiga företag som har bäst förutsättningar att överleva en sprucken bubbla.

De har relativt låg belåningsgrad, 40% av bokfört marknadsvärde.
De lånar allt genom kommunen till en fördelaktig ränta. Snittränta 2015: 1.97%
De har lån på drygt 7500 Mkr, räntekostnaden 2015 var 132 Mkr

De har dock väldigt låg rörelsemarginal. Vinst på bara 100Mkr när intäkterna är 2500Mkr.

Om nu räntan går upp kraftigt, vad kommer Svenska Bostäder då att göra ?

Kommer de att låna mer pengar av kommunen ?
Får de göra det ?
Hur skall de bära sig åt för att inte få ett minusresultat ?

Hos privata aktörer på hyreslägenhetssidan torde situationen vara mycket värre då de inte
har möjlighet att få speciellt fördelaktiga lån.
2016-11-22, 10:07
Bannlyst
Citat:
Talat som en riktig looser.

Varför då, folkpartisten?

Kom ihåg. Högmod går före fall.
2016-11-22, 10:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Fast det är ju fel att säga att den kostar 2 350 k.

Den verkliga månadskostnaden är idag ca. (1,5% ränta)

2 350 000 * 0,015 * 0,7/12 + avgiften.

Kostnadsmässigt blir det troligtvis billigare än motsvarande hyresrätt och man slipper kön.

Jag vet inte om du känner till det, men det är bostadskö som gäller även i Husby.

Och nej själv skulle jag nog hellre köpa i nåt annat område, men jag antar att det är t-banan som lockar dessa köpare.
Senast redigerad av kurt-sune 2016-11-22 kl. 10:22.
2016-11-22, 10:23
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simmarn_2004
Ok, jag visste inte att Liljeholmen varit så illa. Du kan säkert ha en poäng. Men just klustret Akalla, Husby, Kista, Rinkeby, Tensta... det känns som att det är kört. Vart skulle dessa problem "flyttas ut"? Järfälla? Järfälla har ju redan vissa av problemen, men även många finare områden. Dessutom byggs otroligt mycket nytt där, vilket främst blir BR eller dyra HR. Kallhäll eller Kungsängen? Samma sak där.

Ännu längre ut, typ Bro eller Bålsta? Tror sådana kommuner kommer vara lagom intresserade av att låta billiga hyresrätter produceras givet vad man kan räkna ut följer i kölvattnet av det.
Tittar man rent krasst på flera av områdena. Då ser man att själva bebyggelsen inte är så gräslig. Visst finns det ställen som fittja som är bortom räddning också. Mycket av bebyggelsen är ganska låga hus 3-5 våningar med mycket parkområden. Det som gör området sunkigt är klienteriet som bor där.

Som Mertillen noterade/påpekar så pågår ombildning till BRF och det krävs en viss soliditet för att kunna köpa bostäderna vilket kommer att pressa bort sådana som lever på bidrag och existensminimum.

Vi inser också att dessa personer inte kommer att gå upp i rök. Något ställe kommer de garanterat ta vägen och problemen kommer att följa med. En gång i tiden så gick man inte ute på kvällarna på Södermalm. Sedan kom miljonprogrammen och problemen flyttades till betongförorterna. Jag är inte säker på vart de tar vägen i nästa våg men med de stigande kostnaderna i förorten så tror jag inte de kommer att finnas kvar där.
2016-11-22, 10:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Fast det är ju fel att säga att den kostar 2 350 k.

Den verkliga månadskostnaden är ca.

2 350 000 * 0,015 * 0,7/12 + avgiften.

Kostnadsmässigt blir det troligtvis billigare än motsvarande hyresrätt och man slipper kön.

Jag vet inte om du känner till det, men det är bostadskö som gäller även i Husby.

Och nej själv skulle jag nog hellre köpa i nåt annat område, men jag antar att det är t-banan som lockar dessa köpare.

Ni stirrar er verkligen blinda på utgifterna enbart. Den där tvåan kan för er del lika gärna kosta 5 miljoner, som om risk med hög skuldsättning inte existerar eller är något som inte är ett större problem.

Milde himmel.
2016-11-22, 10:37
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ni stirrar er verkligen blinda på utgifterna enbart. Den där tvåan kan för er del lika gärna kosta 5 miljoner, som om risk med hög skuldsättning inte existerar eller är något som inte är ett större problem.

Milde himmel.
Ge det ett par år så kommer den nog göra det också.

Räntornas systematiska dränerande av ekonomin är enligt mig ett problem. Inte storleken på skulderna i sig.

Som med en trollkarl så är värdet är bara något som fladdras i ansiktet på publiken för att fånga deras uppmärksamhet. Det är ju en jättestor summa så den är spännande. Det är dock alltid kostnaden man behöver hålla ögonen på för att inte bli lurad av ett billigt trick.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in