2016-11-21, 14:50
Medlem
Internhumors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Verkar snurrigt och ologiskt.

Han är orolig för att prisfall och vill öka skatten/kostnaden för att förhindra en fortsatt ökning av värdet. Men säger samtidigt att han inte vill orsaka ett prisfall. Att dämpa värdet på bostäder var ju själva syftet med förslaget hävdade han i första meningen. Om han inge vill orsaka något så bör han hålla fingrarna borta.

Detta är inget annat än ett förslag på att överföra köpkraft från en demografi till en annan. Räkna själv ut vem som vinner och vem som förlorar på förslaget.

Han försöker maskerar det i några snurriga fraser om att han vill göra det för att värna om finansiell stabilitet. AaahhBullshit!!

Han vet att det är en bobubbla och det visste till och med Alliansregeringen.

Överbryggningspolitiken efter finanskrisen drog ut för länge pga av omvärldsläget och pågår tyvärr än idag. Hans snurriga resonemang beror på att han vet att det inte finns något innehåll i och efter dagens "tillväxt" men att förtroendet för arrangemanget behöver hållas intakt för att hålla ihop landet på pappret.

Han har svårt att förhålla sig till det politiskt därför att en Alliansregering efter valet kommer både att behöva förklara sin vårdslöshet innan och efter bubblan.

Ingen vill regera detta skuldintecknade land.
Senast redigerad av Internhumor 2016-11-21 kl. 14:53.
2016-11-21, 14:56
Medlem
simmarn_2004s avatar
Citat:
Du har rätt i att man skall sitta i en ganska specifik finansiell position för att kunna utnyttja ett prisfall. Att Tajma botten är inte så lätt det heller. Sitter du på tillgången som krasar är du dock garanterat större förlorare än andra.

Att de som står utanför marknaden idag fortfarande inte kommer ha råd att köpa en bostad är en annan sak. De som går och väntar och hoppas på ett fall på bostadsmarknaden har ingen aning om vad de önskar sig.

Fast i och för sig. Är man utanför och sitter i dagsläget på några hundratusen kr som potentiell insats för ett bostadsköp och väljer att inte köpa idag utan istället inta en avvaktande position så kan man ju vinna på det om man istället ger sig in efter ett säg 20-procentigt prisfall. Med tanke på dagens höga priser är det ganska mycket pengar i skillnad.

Och detta bör ju inte vara någon unik situation.
2016-11-21, 15:36
Medlem
Ursprungligen postat av Lapplisan
Svensken är överbelånad,
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Aj då, hur har du mätt upp det?

Så denna graf räcker inte?
http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/images/2/2a/Population_by_tenure_status%2C_2012_%281%29_%28%25 _of_population%29_YB14_II.png
2016-11-21, 15:58
Bannlyst
Citat:
Folkpartist? Jag kanske minns fel men jag har för mig att du kallade mig kommunist vid ett annat tillfälle. Jag orkar inte leta för att bekräfta det.

Ni folkpartister och nykommunister är ju likadana stora marodörer, mångkulturvurmare och demokratiskt tveksamma så det vore väl inte så konstigt. Svenskar reagerar på att betala 2,350,000 för en tvårummare i invandrartätt område. Det är ett bra tecken på att något är galet.
2016-11-21, 16:38
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simmarn_2004
Fast i och för sig. Är man utanför och sitter i dagsläget på några hundratusen kr som potentiell insats för ett bostadsköp och väljer att inte köpa idag utan istället inta en avvaktande position så kan man ju vinna på det om man istället ger sig in efter ett säg 20-procentigt prisfall. Med tanke på dagens höga priser är det ganska mycket pengar i skillnad.

Problemet är att det blir tvärnit på bankernas utlåning om priserna på fastighetsmarknaden börjar sjunka kraftigt. Bankerna vill naturligtvis inte låna ut pengar på en fallande marknad innan man vet var botten kommer att ligga. Inte förrän priserna börjar stiga så öppnar de kranarna igen.

Även om priserna halveras på bostadsmarknaden, vilket i sig skulle innebära en fullständig apokalyps för Sveriges del, så måste man ändå punga ut med 2-3 miljoner för en villa eller anständig bostadsrätt. Det är det väldigt få som sitter på.
2016-11-21, 16:41
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Ni folkpartister och nykommunister är ju likadana stora marodörer, mångkulturvurmare och demokratiskt tveksamma så det vore väl inte så konstigt. Svenskar reagerar på att betala 2,350,000 för en tvårummare i invandrartätt område. Det är ett bra tecken på att något är galet.
Folkpartister är alltså nykommunister (vad det nu är) Check på det.

5K/mån låter ganska lågt för att bo i mina öron. Om jag skulle flytta till en lägenhet för en person så skulle jag betala minst det dubbla antagligen skulle jag lägga mig närmare 20k om man räknar in den indirekta kreditkostnaden för eget kapital. Jag tycker det låter som kommunistfasoner att insistera på sin ha rätta att bo i betydligt bättre område än vad man egentligen har råd med.
2016-11-21, 16:44
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balsa
Ursprungligen postat av Lapplisan
Svensken är överbelånad,

Så denna graf räcker inte?
http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/images/2/2a/Population_by_tenure_status%2C_2012_%281%29_%28%25 _of_population%29_YB14_II.png
Ah! Mitt gamla fina diagram!

Du ska dock inte hoppas för mycket på bolånetorskarnas analysförmåga när det kommer till detta diagram. Varje gång jag promotar den i tråden drar de sig tillbaka ett dygn och väntar på att den försvinner från den aktiva sidan innan de börjar om med sitt mässande om att den svenska bostadsmarknaden är i balans. Det är som om man visade ett krucifix för antikrist eller höll upp ett knippe vitlök framför en vampyr. De skyr diagrammet som om det vore en påse hundskit.
2016-11-21, 16:48
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simmarn_2004

Antagligen inte unikt. Det handlar dock om spekulation. Marknaden kan lika gärna gå upp 10% och då har man i praktiken sumpat 10% på en felspekulering.

Sedan kan priset lätt variera 10% beroende på hur budgivningen artar sig.
2016-11-21, 16:50
Bannlyst
Citat:

5K/mån låter ganska lågt för att bo i mina öron. Om jag skulle flytta till en lägenhet för en person så skulle jag betala minst det dubbla antagligen skulle jag lägga mig närmare 20k om man räknar in den indirekta kreditkostnaden för eget kapital. Jag tycker det låter som kommunistfasoner att insistera på sin ha rätta att bo i betydligt bättre område än vad man egentligen har råd med.

Du brister i läskunnighet och du uppehåller dig vid att resonera som en idiot då du verkar tycka att hyran och de löpande utgifterna är det enda väsentliga, inte skulden du åtar dig för att bo tillsammans med kolonisatörerna.
2016-11-21, 16:51
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:

Din premiss om 5.000 kronor i månaden fallerar på bland annat följande punkter:

- Att Ingves kommer att hålla minusränta i eviga tider.
- Att ränteavdraget alltid kommer att vara kvar.
- Att bostadsrättsföreningen aldrig kommer att behöva höja avgiften på grund av exempelvis eftersatt underhåll.
- Att man kan lämna bostadsrätten när man vill och att bostadslånet då automatiskt försvinner i tomma intet.
- Att priset alltid kommer att öka, trots att Husby liknar en krigszon.
- Att det alltid kommer att vara lika lätt som idag att få absurda bostadslån med 140 års amorteringstid.

Ändra på någon av variablerna ovan så snackar vi inte 5.000 kronor i månaden längre.
2016-11-21, 16:57
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Din premiss om 5.000 kronor i månaden fallerar på bland annat följande punkter:

- Att Ingves kommer att hålla minusränta i eviga tider.
- Att ränteavdraget alltid kommer att vara kvar.
- Att bostadsrättsföreningen aldrig kommer att behöva höja avgiften på grund av exempelvis eftersatt underhåll.
- Att man kan lämna bostadsrätten när man vill och att bostadslånet då automatiskt försvinner i tomma intet.
- Att priset alltid kommer att öka, trots att Husby liknar en krigszon.
- Att det alltid kommer att vara lika lätt som idag att få absurda bostadslån med 140 års amorteringstid.

Ändra på någon av variablerna ovan så snackar vi inte 5.000 kronor i månaden längre.
Jag bygger givetvis på verkligheten vi lever i. Personligen tror jag att räntorna kommer att fortsätta ner. Husby kommer antagligen bli bättre med tiden och fattiga kommer att pressas ut längre från stan när hyresrätterna ombildas.

Men jag tar som sagt inte hänsyn till eventuella spekulationer om framtiden eftersom vi helt enkelt inte vet.
2016-11-21, 17:01
Medlem
simmarn_2004s avatar
Citat:
Jag bygger givetvis på verkligheten vi lever i. Personligen tror jag att räntorna kommer att fortsätta ner. Husby kommer antagligen bli bättre med tiden och fattiga kommer att pressas ut längre från stan när hyresrätterna ombildas.

Men jag tar som sagt inte hänsyn till eventuella spekulationer om framtiden eftersom vi helt enkelt inte vet.

"Husby kommer antagligen bli bättre med tiden" var det mest verklighetsfrånvända jag läst på länge... och då föregicks det ändå av ett antagande om att räntorna kommer fortsätta ned.

Allt talar snarare för att problemområden som Husby, Rinkeby osv. bara kommer bli sämre och sämre. Segregationen tilltar snarare än minskar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in