2016-11-20, 22:52
  #10777
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chicksdigit
hehe,
ok ge mig några veckor då.
Först skramla ihop pengar, sedan kurt-sunes förslag.

Okej, uppdaterar du oss här i tråden om ett par veckor när du är igång, det finns kanske fler som vill hänga på? Många tycker i alla fall att andra borde göra det här...
Citera
2016-11-20, 22:59
  #10778
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Okej, uppdaterar du oss här i tråden om ett par veckor när du är igång, det finns kanske fler som vill hänga på? Många tycker i alla fall att andra borde göra det här...

Jo, men har inte bostadsministern exempelvis just detta som jobb?
Citera
2016-11-20, 23:00
  #10779
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Okej, uppdaterar du oss här i tråden om ett par veckor när du är igång, det finns kanske fler som vill hänga på? Många tycker i alla fall att andra borde göra det här...

Det måste vara minst tio i den här tråden som identifierat en brist på billiga hyresrätter och vill ha sådana byggda.

Ser man till hela landet så tycker nog betydligt fler exakt samma sak.

Det är väl bara att gå till ung vänster eller SSU så får man med sig tusentals potentiella medfinansiärer. Eller?
Citera
2016-11-20, 23:02
  #10780
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det måste vara minst tio i den här tråden som identifierat en brist på billiga hyresrätter och vill ha sådana byggda.

Ser man till hela landet så tycker nog betydligt fler exakt samma sak.

Det är väl bara att gå till ung vänster eller SSU så får man med sig tusentals potentiella medfinansiärer. Eller?

Ja just därför är det utmärkt om chicksdigit uppdaterar folk här i tråden när han är igång så att de kan haka på, det här kommer bli en hit, eller?
Citera
2016-11-20, 23:03
  #10781
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chicksdigit
Jo, men har inte bostadsministern exempelvis just detta som jobb?

Att bygga bostäder med skattebetalarnas pengar och ge dessa till en liten utvald grupp, nej inte direkt. Men det är bra att du vill dra igång crowdfunding för att lösa detta, säg till när du är igång.
Citera
2016-11-20, 23:44
  #10782
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chicksdigit
Jo, men har inte bostadsministern exempelvis just detta som jobb?

Nej han bygger inga bostäder. Inga politiker gör det, även om vissa på vänsterkanten tror det. Politikerna kan bara skapa förutsättningar för själva byggandet.

Finansierar och bygger gör privata bolag till största del och det är starkt konjunkturberoende...
Citera
2016-11-20, 23:59
  #10783
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej han bygger inga bostäder. Inga politiker gör det, även om vissa på vänsterkanten tror det. Politikerna kan bara skapa förutsättningar för själva byggandet.

Finansierar och bygger gör privata bolag till största del och det är starkt konjunkturberoende...

Som politiken är uppbyggd nu så är det ganska lönsamt även för privata bolag att bygga bostäder. Man har i det närmaste en garanti på att hyran kommer att bli betald visa socialbidragen.

Enda problemet är väl att reglerna för socialbidragstagare är att väl att hyran inte får vara hur hög som helst, men vet faktiskt inte reglerna här. Jag kan dock tänka mig att om det finns några begränsningar så tar man bort det på olika sätt. Vi vet redan att nyanlända sk ensamkommande barn får boende med tillsyn, vilket ger kostnader uppemot 60-80.000 i månaden.

Så när det gäller invandrare finns uppenbarligen resurser att betala även extremt höga hyror. Tacka fan att det byggs mycket då.
__________________
Senast redigerad av endumbonde 2016-11-21 kl. 00:01.
Citera
2016-11-21, 15:49
  #10784
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Som politiken är uppbyggd nu så är det ganska lönsamt även för privata bolag att bygga bostäder. Man har i det närmaste en garanti på att hyran kommer att bli betald visa socialbidragen.
Ja fast titta vad det är för folk som flyttar in i nya hyresrätter. Det är knappast invandrare. För att överhuvudtaget få flytta in behöver du klara fastighetsägarens inkomstkrav och det tror jag inte en nyanländ fixar direkt.

Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Enda problemet är väl att reglerna för socialbidragstagare är att väl att hyran inte får vara hur hög som helst, men vet faktiskt inte reglerna här. Jag kan dock tänka mig att om det finns några begränsningar så tar man bort det på olika sätt. Vi vet redan att nyanlända sk ensamkommande barn får boende med tillsyn, vilket ger kostnader uppemot 60-80.000 i månaden.

Du får ta ett snack med den där sossen Jan Emmanuel tror jag. Han tjänar ju bra på sån där verksamhet sägs det.
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Så när det gäller invandrare finns uppenbarligen resurser att betala även extremt höga hyror. Tacka fan att det byggs mycket då.

Fast det här är inte nya hyresrätter det rör sig om. Var har du fått det ifrån?
Citera
2016-11-21, 17:10
  #10785
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Fast det här är inte nya hyresrätter det rör sig om. Var har du fått det ifrån?

Det mesta som byggs idag är bostadsrätter och villor och där stämmer det att det är mest svenskar som flyttar in.

Men min prognos är att hyresrätter kommer att ganska snabbt att domineras av invandrare, eftersom bidragssystem kan finansiera deras boende. Således även nya hyresrätter.
Citera
2016-11-23, 10:42
  #10786
Medlem
http://www.ksl.se/ksl/aktuellt/kalender/kalenderhandelser/2016-10-26-bostadsforum-arbetskraftsbrist-i-bostadsbyggandet.html

Någon kanske invänder att man inte kan mäta arbetskraftsbrist.
Verkar i alla fall saknas mycket arbetsledande personal. Kan
komma att påverka kvaliteten på det som byggs.
Citera
2016-11-23, 19:39
  #10787
Medlem
slemhogs avatar
Idag kom beslut om 50 000 lägenheter som ska subventioneras med lägre hyra för drygt 2 miljarder. Nu kan fler bostäder byggas.

http://www.hemhyra.se/riks/kommuner-som-bygger-far-miljardstod

Kurt-sune och alpha får lätta på lädret för enligt dom "pöbeln" och "packet" så dessa grupper får större sparmarginaler i nyproduktion .

Tyvärr får jag, som inte har lån och bor i hyresrätt lätta på lädret med stora summor kapitalskatt åt nyliberala apornas ränte- och rotbidrag som dom inte skall ha tillgång till.
Det kommer dock upphöra snart känner jag på mig.



Mitt nästa inlägg kommer med statistik som visar hur kötiden på nyproduktion rusat från år 2006 trots hyrorna gått upp med minst 50%. Detta bevisar hyreshöjningar inte minskar bostadsbristen ett dugg utan ökar den kraftigt, tvärtemot nyliberalernas marknadsfalsarium.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2016-11-23 kl. 19:46.
Citera
2016-11-23, 19:56
  #10788
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Idag kom beslut om 50 000 lägenheter som ska subventioneras med lägre hyra för drygt 2 miljarder. Nu kan fler bostäder byggas.

Mitt nästa inlägg kommer med statistik som visar hur kötiden på nyproduktion rusat från år 2006 trots hyrorna gått upp med minst 50%. Detta bevisar hyreshöjningar inte minskar bostadsbristen ett dugg utan ökar den kraftigt, tvärtemot nyliberalernas marknadsfalsarium.

Det här går inte ihop, Slemmet.

Först säger du att subventioner behövs för att folk ska kunna bo i hyresrätt. Sen säger du att köerna är rekordlånga - d.v.s att det inte behövs några subventioner eftersom folk står på kö.

Crash and burn...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in