2016-11-21, 11:03
Bannlyst
Dyrt är det iallafall, även om folk inte ens håller med om det.

Slutpriser BR i Husby, Stockholm (invandrartätt och tragiskt ghetto, känt för bilbränder, kravaller, knarkförsäljning och fundamentalistisk islam):

2 rok, 47.7 m2, 2997 kr i månaden, slutpris 2 350 000

1 rok, 31.4 m2, 1973 kr i månaden, slutpris 1 895 000

Jesus kristus, flämtar jag och förfäras. Däremot hör jag talas om vettiga priser i Karlskoga.
2016-11-21, 11:41
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
Alla som antingen står utanför marknaden eller är högt belånade i nuläget är framtidens förlorare på ett eller annat sätt.
Hur får du ihop det? Båda dessa grupper förlorar inte samtidigt.
Kraschar värdet så blir de som står utanför relativa vinnare. Förlorare blir alla som sitter på tillgången. Oavsett om de är belånade eller inte.

Om marknaden fortsätter att rusa så blir vinnarna/förlorarna omvänt.
2016-11-21, 12:03
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simmarn_2004
Den ena sidan rätt uppenbart hoppfulla om att ett kraftigt och hastigt prisfall ska ske, säkert för att då kunna ge sig in på bostadsmarknaden till lägre kostnad och "kompensera" för att ha missat de historiska uppgångar som skett på bostadsmarknaden de senaste decennierna, och den andra sidan rätt uppenbart nöjda (på ett nästan stolt sätt) över att ha varit med om prisuppgångarna, tillika angelägna om att de höga prisnivåerna ska hålla i sig. Detta präglar argumenten väldigt starkt. Även om det ibland även finns viss substans.

Hade varit intressant att läsa vad t.ex. LuktenUtavBajs eller BajsBoo tycker talar för att prisnivåerna ska hållas uppe eller att det i värsta fall ska bli en pyspunka, eller vad Alph eller Svenne-i-Banan tycker talar för att det existerar en bostadsbubbla som står i begrepp att spricka. För verkligheten är naturligtvis inte så svartvit som den utmålas här. Det hade gjort båda sidor mer trovärdiga.

eller Svenne

Jag har flera gånger påpekat att det alltid finns risker på kort sikt men också pekat på alla faktorer som driver priserna till en långsiktig uppgång.

Jag har också pekat på riskerna med att ha en övertro på att man kan förutspå när en nedgång kommer och att de som försöker ofta blir stående utanför marknaden för evigt.

I grunden är det väldigt billigt att äga sitt boende, nästan löjligt billigt trots att priserna har stigit. Tror man på extremt höga räntor kan man binda lånen på 10 år och få garanterat låg ränta under lång tid. Visserligen klart högre än rörligt men ändå mycket lågt.

Mot den bakgrunden är det väldigt märkligt att inbilla sig att vi har en bubbla.
2016-11-21, 12:11
Medlem
simmarn_2004s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Begreppet "Förlorare" är väldigt diffust när man pratar om tillgångars relativa utveckling. Alla tillgångars värde förändras löpande. Man kan mycket väl suttit på någon annan tillgång som haft en bättre utveckling än bostäder. Är man då en vinnare eller förlorare? Är man en vinnare om man ligger över snittet även om utvecklingen varit sämre än bostäders?

Sedan är många av de som har svårt att hitta en bostad unga och det har inte varit aktuellt för dem att köpa något för 10 år sedan eftersom de fortfarande gick på mellanstadiet då. Är man verkligen en förlorare då?

Det är inte knepigare sits nu än vid något annat tillfälle i historien. Man börjar med att räkna ut vilken kostnad man klarar. Sedan köper man ett objekt som motsvarar den kostnaden. Man bör givetvis ha ganska god marginal så man kan ha en acceptabel levnadsstandard. Om kostnaderna oförutsett drar iväg så kan man dra ner på sin levnadsstandard ett par snäpp innan man tvingas att anpassa boendet.

Att värdet förändras spelar ganska liten roll såvida inget dramatiskt händer med kostnaden.

Jag menade inte "förlorare" i den bemärkelsen att det går att klandra dem som stått utanför bostadsmarknaden, givet att det: 1) varit svårt att förutse dessa uppgångar (även om lågräntemiljö, bostadsbrist, m.m. kanske talat för att det ska ske); och (2) som du indikerar med kommentaren om mellanstadierelever, naturligtvis hade långt ifrån alla möjlighet att ge sig in för några år sedan.

Jag menade snarare "förlorare" i den meningen att man startar ovanligt mycket "längre efter i förmögenhetsinnehav" om man ger sig in på bostadsmarknaden nu jämfört med den som ägt en bostadsrätt i 10 år, eller bara i 2 år för den delen.

Även om man ägt t.ex. aktier som haft bättre värdeutveckling än bostäder så har nog väldigt få lånat miljoner till de aktieinvesteringarna. Det är ju det som har skapat miljonärer på bostadsmarknaden, hävstången du får av att tillgångsutvecklingen inte bara sker med de pengar du gick in med som insats utan även de miljoner du har lånat av banken (som du kan realisera, visserligen föremål för beskattning, genom att sälja bostaden och betala av lånet).
2016-11-21, 13:11
Avslutad
Citat:
Hur får du ihop det? Båda dessa grupper förlorar inte samtidigt.
Kraschar värdet så blir de som står utanför relativa vinnare. Förlorare blir alla som sitter på tillgången. Oavsett om de är belånade eller inte.

Om marknaden fortsätter att rusa så blir vinnarna/förlorarna omvänt.

Sitter du på tex en villa utan lån spelar det väl ingen roll om marknaden krashar så länge du tänkt byta boende inom samma marknad. Du tjänar ju till och med på att priserna går ner om du hade tänkt byta boende. Det är ju endast om du tänkte realisera din vinst och t.ex. flytta utomlands som du kan tänkas förlora på en nedgång.

Krashar bomarknaden får alla vara beredda på svåra år.

Om du påstår att alla som står utanför marknaden skulle tjäna på prisfall och medföljande makroekonomiskt elände så antar jag att du förutsätter att alla som är utanför marknaden sitter på en stor hög tillgångar redo att köpa. Jag tror inte så är fallet, många som bor i hyreslägenhet idag kommer inte ha råd att lägga miljoner på att köpa boende i en lågkonjunktur.
2016-11-21, 13:29
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
Sitter du på tex en villa utan lån spelar det väl ingen roll om marknaden krashar så länge du tänkt byta boende inom samma marknad. Du tjänar ju till och med på att priserna går ner om du hade tänkt byta boende. Det är ju endast om du tänkte realisera din vinst och t.ex. flytta utomlands som du kan tänkas förlora på en nedgång.

Krashar bomarknaden får alla vara beredda på svåra år.

Om du påstår att alla som står utanför marknaden skulle tjäna på prisfall och medföljande makroekonomiskt elände så antar jag att du förutsätter att alla som är utanför marknaden sitter på en stor hög tillgångar redo att köpa. Jag tror inte så är fallet, många som bor i hyreslägenhet idag kommer inte ha råd att lägga miljoner på att köpa boende i en lågkonjunktur.

Du har rätt i att man skall sitta i en ganska specifik finansiell position för att kunna utnyttja ett prisfall. Att Tajma botten är inte så lätt det heller. Sitter du på tillgången som krasar är du dock garanterat större förlorare än andra.

Att de som står utanför marknaden idag fortfarande inte kommer ha råd att köpa en bostad är en annan sak. De som går och väntar och hoppas på ett fall på bostadsmarknaden har ingen aning om vad de önskar sig.
2016-11-21, 13:35
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Dyrt är det iallafall, även om folk inte ens håller med om det.

Slutpriser BR i Husby, Stockholm (invandrartätt och tragiskt ghetto, känt för bilbränder, kravaller, knarkförsäljning och fundamentalistisk islam):

2 rok, 47.7 m2, 2997 kr i månaden, slutpris 2 350 000

1 rok, 31.4 m2, 1973 kr i månaden, slutpris 1 895 000

Jesus kristus, flämtar jag och förfäras. Däremot hör jag talas om vettiga priser i Karlskoga.
ca 5,5k/mån för en 2a och 4k/mån låter inte våldsamt mycket. Jag hade personligen valt att lägga lite mer för att bo mer centralt och i ett område där grannarna är kapitalstarkare.
2016-11-21, 13:52
Medlem
Internhumors avatar
Nu larmar till och med nyliberalen Jan Björklund!

"Risken för ett brutalt prisfall på bostäder ökar i takt med de stigande bopriserna.
L-ledaren Jan Björklund varnar nu för att en sättning på bostadsmarknaden skulle få omfattande konsekvenser både för hushållen och svensk ekonomi.
– Men regeringen är handlingsförlamad och S och M är ängsliga och blockerar varandra, säger Jan Björklund till SvD Näringsliv."

http://www.expressen.se/dinapengar/bostad/jan-bjorklund-varnar-for-brutalt-boprisfall/

Alliansen är på väg att bli efterkloka. Snart smäller det som Anders Borg siade om cirka 10 år efter valfri bubbelsnackare.

Björklund är övertygad om att man rör ränteavdragen så kraschar marknaden. Det kommer inte som någon överraskning.
Senast redigerad av Internhumor 2016-11-21 kl. 13:54.
2016-11-21, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
I grunden är det väldigt billigt att äga sitt boende, nästan löjligt billigt trots att priserna har stigit. Tror man på extremt höga räntor kan man binda lånen på 10 år och få garanterat låg ränta under lång tid. Visserligen klart högre än rörligt men ändå mycket lågt.

Mot den bakgrunden är det väldigt märkligt att inbilla sig att vi har en bubbla.

Jag håller med om att även 10-årsräntan är ganska låg. Något son inte diskuteras ofta är alla tomträtter där arrendet kan ändras (höjas) snabbt. Det verkar vara på gång i Stockholm och Göteborg.
2016-11-21, 14:10
Bannlyst
Citat:
ca 5,5k/mån för en 2a och 4k/mån låter inte våldsamt mycket. Jag hade personligen valt att lägga lite mer för att bo mer centralt och i ett område där grannarna är kapitalstarkare.

Det är väl du som är hycklande folkpartist (alla folkpartister hycklar, kan du ursäktas med)? Då låtsas ju du om som att du inte förstår varför svenskar reagerar på att betala 2,350,000 i en två mitt bland invandrarna.
2016-11-21, 14:11
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internhumor
Nu larmar till och med nyliberalen Jan Björklund!

"Risken för ett brutalt prisfall på bostäder ökar i takt med de stigande bopriserna.
L-ledaren Jan Björklund varnar nu för att en sättning på bostadsmarknaden skulle få omfattande konsekvenser både för hushållen och svensk ekonomi.
– Men regeringen är handlingsförlamad och S och M är ängsliga och blockerar varandra, säger Jan Björklund till SvD Näringsliv."

http://www.expressen.se/dinapengar/bostad/jan-bjorklund-varnar-for-brutalt-boprisfall/

Alliansen är på väg att bli efterkloka. Snart smäller det som Anders Borg siade om cirka 10 år efter valfri bubbelsnackare.

Björklund är övertygad om att man rör ränteavdragen så kraschar marknaden. Det kommer inte som någon överraskning.
Verkar snurrigt och ologiskt.

Han är orolig för att prisfall och vill öka skatten/kostnaden för att förhindra en fortsatt ökning av värdet. Men säger samtidigt att han inte vill orsaka ett prisfall. Att dämpa värdet på bostäder var ju själva syftet med förslaget hävdade han i första meningen. Om han inge vill orsaka något så bör han hålla fingrarna borta.

Detta är inget annat än ett förslag på att överföra köpkraft från en demografi till en annan. Räkna själv ut vem som vinner och vem som förlorar på förslaget.

Han försöker maskerar det i några snurriga fraser om att han vill göra det för att värna om finansiell stabilitet. AaahhBullshit!!
2016-11-21, 14:19
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Det är väl du som är hycklande folkpartist (alla folkpartister hycklar, kan du ursäktas med)? Då låtsas ju du om som att du inte förstår varför svenskar reagerar på att betala 2,350,000 i en två mitt bland invandrarna.
Folkpartist? Jag kanske minns fel men jag har för mig att du kallade mig kommunist vid ett annat tillfälle. Jag orkar inte leta för att bekräfta det.

Har du inte råd med mer än 5k/mån så kommer du få bo bland andra som inte heller har råd med mer. Är det något konstigt med det? Min första lägenhet var också i ett liknande område till en liknande kostnad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in