2016-11-21, 11:21
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men domen baseras på vad som framkommer i huvudförhandlingen. Inte vad som står i FUPen.

Finns det oförenligheter mellan ett vittnesmål i rätten och vad någon sagt i polisförhör kan det bli aktuellt att läsa upp vad som står i utredningen. Då kan man säga att den kommande domen kan komma att beröra även den tidigare lämnade uppgiften.

Jag vill gärna tro att du har koll på det men för somliga kanske det är en nyhet.
Citera
2016-11-21, 11:26
Medlem
Efter att ha hört ett antal rättegångar med lågbegåvade (de flesta är det) så undrar jag om detta inte är lågvattenmärket. Inte ens den vanliga standardförklaringen mäktar de med:

Polis (alt åklagare): Varför har du 8 datorer i ditt sovrum?
Misstänkt: Det är inte mina!
Polis: Vems är de då?
Misstänkt: En kompis
Polis: Vad heter den kompisen då?
Misstänkt: Vet inte.

Detta tillämpas normalt så på allt. Istället medger de misstänkta i denna härva raskt att de äger kläderna och andra saker som tagits i beslag ("Den tröjan gillar jag, den vill jag ha tillbaka"). De medger att de handlat på Maddes kort ("JAG behövde nya skor så då köpte vi det") och så vidare.....

Det verkar som dessa personer består av extrema JAG, JAG behövde..., JAG ville etc. Ingen som helst verklighetsförankring.
Senast redigerad av Tokugawa 2016-11-21 kl. 11:30.
Citera
2016-11-21, 11:30
Medlem
whaks avatar
Jag funderar lite på det där med "hoten" som gänget påstår att madde har uttalat.
Räcker det med att hela bunten säger att madde har hotat dom med MC gäng alternativt "flum"?

Mycket märkligt att man kan skrämma upp en "stor skara" människor med att skicka en medelmåttig person som "flum" på dom.
Citera
2016-11-21, 11:34
Medlem
PrincessDaisys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Efter att ha hört ett antal rättegångar med lågbegåvade (de flesta är det) så undrar jag om detta inte är lågvattenmärket. Inte ens den vanliga standardförklaringen mäktar de med:

Polis (alt åklagare): Varför har du 8 datorer i ditt sovrum?
Misstänkt: Det är inte mina!
Polis: Vems är de då?
Misstänkt: En kompis
Polis: Vad heter den kompisen då?
Misstänkt: Vet inte.

Detta tillämpas normalt så på allt. Istället medger de misstänkta i denna härva raskt att de äger kläderna och andra saker som tagits i beslag ("Den tröjan gillar jag, den vill jag ha tillbaka"). De medger att de handlat på Maddes kort ("JAG behövde nya skor så då köpte vi det") och så vidare.....

Det verkar som dessa personer består av extrema JAG, JAG behövde..., JAG ville etc. Ingen som helst verklighetsförankring.

POH kallade sig lilla jag i ett av förhören. Han skulle uppge vilka som var närvarande nånstans. Då räknade han upp har jag för mig 3 personer och lilla jag... hahaha var det inte ngn kvinna i nåt annat brott som också kallade sig så?
Citera
2016-11-21, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
Advokaten försöker sälja historien om att Madde skulle driva in pengarna med våld.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=6567540
Har haft han själv som Advokat en gång i tiden och jag tycker han är riktigt bra, bland de bästa advokaterna i Dalarna.

Att han sedan försöker sälja historien om att Madde skulle driva in pengarna ser jag inte som något märkligt.
Varför har man en advokat tror du? För att advokat ska sätta dig ännu djupare i skiten?
Jag menar som advokat ska man ju försvara sin klient och peka på svagheter i utredningen mm.
Annars faller ju hela poängen med en advokats roll.
Citera
2016-11-21, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
Advokaten försöker sälja historien om att Madde skulle driva in pengarna med våld.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=6567540

Men nu är väl det så, att det finns ju inga bevis för det.... så det är väl bara efterkonstruktioner av mgm...
Citera
2016-11-21, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessDaisy
POH kallade sig lilla jag i ett av förhören. Han skulle uppge vilka som var närvarande nånstans. Då räknade han upp har jag för mig 3 personer och lilla jag... hahaha var det inte ngn kvinna i nåt annat brott som också kallade sig så?

"Lilla jag" var tex Parastou Namdar i Alexander Åhman-fallet. Hon var dock storleksmässigt mini. För övrigt en FUP jag rekommenderar!
Citera
2016-11-21, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knepplenning
Men nu är väl det så, att det finns ju inga bevis för det.... så det är väl bara efterkonstruktioner av mgm...

Det där med hot är ju en öppen fråga. Kan ha hotats ... eller inte.
Om nu Madde, när hon fått en egen bostad och utgifter, bestämt sig för att bryta med gänget, kan hon mycket väl ha börjat ligga på för att få tillbaka pengar. Berättat att hon minsann hade allt nedskrivet med belopp och tillfälle. Detta bör då ha lett till gräl och hot kan då mycket väl ha uttalats i bägge riktningarna. Om hennes hot då gav en reaktion kan hon ha fortsatt med det.
Citera
2016-11-21, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knepplenning

Hade det funnits någon inom rättsapparaten som haft den minsta misstanke om att det funnits lejda kriminella indrivare så hade det funnits bevakning kring rättegången och skydd kring de som inte suttit häktade fram till rättegången.
Citera
2016-11-21, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Receptkort
Jag noterar att domstolen begärt §7 intyg på Anneli, Daniel, Erika och Benita

https://minfil.org/52req0b4b4/Falu_TR_B_2144-16_Dagboksblad_2016-11-21.pdf

Ja, även PO Höfflinger... Hessling.. så antagligen går de väl igenom hela bunten...
Nån kanske är sinnesrubbad???? Vad definitionen är på det???
Citera
2016-11-21, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiveLakes
Annelis trosor, Peos linne och Malmgrens toalett, är det Greatest hits top 3 i denna synnerligen sunkiga historia?

Haha det må vara, och dom är straffade för livet att det går runt bilder offentligt 😂😂
Citera
2016-11-21, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Det där med hot är ju en öppen fråga. Kan ha hotats ... eller inte.
Om nu Madde, när hon fått en egen bostad och utgifter, bestämt sig för att bryta med gänget, kan hon mycket väl ha börjat ligga på för att få tillbaka pengar. Berättat att hon minsann hade allt nedskrivet med belopp och tillfälle. Detta bör då ha lett till gräl och hot kan då mycket väl ha uttalats i bägge riktningarna. Om hennes hot då gav en reaktion kan hon ha fortsatt med det.

Vad de misstänkta uppfattar som hot är antagligen bara ett enkelt krav på återbetalning, kanske kopplat till att guldkranen stängs av. Gänget verkar ju tro att världen är till för att försörja dem på deras villkor. Vilken skymf att Madde ville ha tillbaka pengar som de lånat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in