2016-11-21, 11:45
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoWasted
Ja, det är många som VET här i detta forumet, men få som kan leverera bevis.

Jag väljer att angripa metafysiken med den vördnad och ödmjukhet den förtjänar.
Med det sagt, så är min ståndpunkt att jag inte vet.

Jag har mina tankar i olika riktningar, men att påstå att jag vet, är väldigt respektlöst mot alla som bedriver seriös forskning på detta område.
Du får gärna försöka vederlägga mitt resonemang om du tror du har något att komma med. I och med att du definierar något med transcendenta egenskaper som allsmäktig, allvetande, allomfattande kärleksfull etc, så bevisar du endast omedelbart att det är påhittade egenskaper därför du kan inte påvisa att så är fallet.

Så genom att definiera Gud på detta sättet har du endast uppnått att visa att denna definition är påhittad varken mer eller mindre.
Citera
2016-11-21, 11:50
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Förklara istället då hur bibels påstående om att Gud är omnipotent är sant eller att Gud skapade universum är det.

Till andra som ev bryr sig:

Har naturligtvis aldrig påstått något sådant.
Citera
2016-11-21, 12:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
DU skrev "vi vet att de gudar som ges i religionerna inte existerar". Det är du kommer med ett starkt påstående om att "vi vet" hur det faktiskt är. Och därmed är ju bevisbördan din.

Som jag ser det hör denna diskussion hemma på nån tråd om att bevisa alternativt motbevisa 'gud'.

Att försöka bevisa eller motbevisa 'gud' har inte automatisk direkt samband med frågan om mental dysfunktionalitet.
Citera
2016-11-21, 12:04
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Till andra som ev bryr sig:

Har naturligtvis aldrig påstått något sådant.
Nej och jag visade varför ett sådant resonemang blir fel.

Men din uppgift blir att visa att så är fallet eller att resonemanget att någon som hävdar att Gud är omnipotent för 3-3500 år sedan eller att Gud skapade universum hittade på det då denne inte kan ha haft någon kunskap att kunna påvisa det, är fel.

Så kom igen nu, du har ju förhävt dig ut av bara fan här över att vara så smart och jag en sådan idiot. Visa det nu då.

Antingen har jag ju rätt att man för 3-3500 år sedan inte hade fog för dessa utsagor eller så visar du hur fel jag hade.

Eller kastar du in handduken nu när man ber dig backa upp din höga svansföring?
Citera
2016-11-21, 12:44
Medlem
SoWasteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Du får gärna försöka vederlägga mitt resonemang om du tror du har något att komma med. I och med att du definierar något med transcendenta egenskaper som allsmäktig, allvetande, allomfattande kärleksfull etc, så bevisar du endast omedelbart att det är påhittade egenskaper därför du kan inte påvisa att så är fallet.

Så genom att definiera Gud på detta sättet har du endast uppnått att visa att denna definition är påhittad varken mer eller mindre.

Jag har inte definierat någonting.
Min ståndpunkt är att jag inte vet om gud existerar.
Samt att jag inte anser tro, vara en mentalsjukdom. Vilket är trådens topic.

Har jag ens visat intresse av ditt resonemang?!!
Citera
2016-11-21, 12:57
Medlem
Citat:
Visst förnuft säger att gud inte finns, för jag har varken sett eller hört den/det.

Men det betyder inte att vi har bevisat guds ickeexistens.
Mänskligt förnuft är dessvärre inte mycket värt i metafysikens underbara värld.
Hur vet du något om den "underbara världen", som inte kommer från mänskligt förnuft?
Var har du i så fall fått den infon ifrån?
Citera
2016-11-21, 13:02
Medlem
Bogomils avatar
Metafysik betyder inte exklusivt nägot "övernaturligt", men snarare "världsbild".
Citera
2016-11-21, 13:12
Medlem
SoWasteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Hur vet du något om den "underbara världen", som inte kommer från mänskligt förnuft?
Var har du i så fall fått den infon ifrån?

Tack för du påpekar, jag utryckte mig slarvigt.
Givetvis skulle inte metafysiken existera för oss utan människan att människans förnuft namngett den, och försökt förstå den.

Det jag menar, är att vi kommer inte lösa metafysikens gåtor med mänskligt förnuft, det krävs nog andra parametrar också.
Citera
2016-11-21, 13:18
Medlem
Citat:
Tack för du påpekar, jag utryckte mig slarvigt.
Givetvis skulle inte metafysiken existera för oss utan människan att människans förnuft namngett den, och försökt förstå den.

Det jag menar, är att vi kommer inte lösa metafysikens gåtor med mänskligt förnuft, det krävs nog andra parametrar också.
När det gäller "nog", ja då blir det bara gissningar.
Innan dessa andra parametrar dyker upp/upptäcks, varför tro på saker (utan bevis)?
Jag väntar hellre tills dessa parametrar finns att tillgå, om dom öht kommer att göra det.
Citera
2016-11-21, 13:59
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
När det gäller "nog", ja då blir det bara gissningar.
Innan dessa andra parametrar dyker upp/upptäcks, varför tro på saker (utan bevis)?
Jag väntar hellre tills dessa parametrar finns att tillgå, om dom öht kommer att göra det.

Om vi lämnar religion för ett ögonblick är det nog faktiskt ofta precis så man gör för att livet ska fungera. Dvs tror tills motsatsen har bevisats. Är nog iaf ingen bra idé att utsätta "teorin" om att ens flickvän/fru verkligen älskar en med hårda vetenskapliga test. "Asså va fan, om hon VERKLIGEN älskar mig, så gör det väl inget om jag knullar med hennes bästis?" Typ.
Citera
2016-11-21, 14:08
Medlem
SoWasteds avatar
Citat:
Om vi lämnar religion för ett ögonblick är det nog faktiskt ofta precis så man gör för att livet ska fungera. Dvs tror tills motsatsen har bevisats. Är nog iaf ingen bra idé att utsätta "teorin" om att ens flickvän/fru verkligen älskar en med hårda vetenskapliga test. "Asså va fan, om hon VERKLIGEN älskar mig, så gör det väl inget om jag knullar med hennes bästis?" Typ.

Det gäller för andra saker i livet, jag tror på det, för jag mår bra av det.
Jag behöver inte bevis.
Jag tror på Kärleken, universiell rättvisa, tex
Citera
2016-11-21, 14:21
Medlem
Citat:
Jag gör tvärtom, för det mesta. Jag tror på det jag har god anledning att tro på. Ibland säger jag till och med att jag vet saker, när bevisen är riktigt starka.
Ditt exempel förstod jag ingenting av....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in