2016-11-21, 10:15
Medlem
HORJESUSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoWasted
På vilket sätt anser du att logiskt tänkande, är ett bevis till ditt påstående att gud inte finns.

Jag tror han menar att man kan dementera det påstådda med logik.

Tex. om nån säger att en person gått på vatten.

Hjärnan kopplas in, å kan ganska lätt konstatera att en människokropp är såpass
tung att den kommer att bryta ytspänningen.

Tvivlar man på det, så är det bara gå till närmsta sjö och prova
Citera
2016-11-21, 10:21
Medlem
SoWasteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORJESUS
Jag tror han menar att man kan dementera det påstådda med logik.

Tex. om nån säger att en person gått på vatten.

Hjärnan kopplas in, å kan ganska lätt konstatera att en människokropp är såpass
tung att den kommer att bryta ytspänningen.

Tvivlar man på det, så är det bara gå till närmsta sjö och prova

Jo, men det förstår jag ju, att jag inte kan gå på vatten, men jag är ju inte helller gud.

Om gud finns, och han är kraften bakom allt som skapats, så borde det, med min logik, vara en bagatell för honom (även i människogestalt) att gå på vatten.
Citera
2016-11-21, 10:22
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
(Och ang våra skolelever så är det inte pga våra RIKTIGA svenskars elevers prestationer!Mer diskussion om det ämnet vill jag inte gå in på här...OK!)

Men du är inte den enda som luftar såna tankar i den här tråden. Och visst, det KAN vara en förklaring till de allt sämre PISA-resultaten. Men hur VET du/ni det? Var är era evidens? Länka.

Påminner också om hur Topic lett till just detta sidoämne:
1. Topics tes är att religion är ett mentalt handikapp
2. PISA visar att eleverna i Sverige presterar allt sämre
3. Sverige blir allt mer sekulariserat.
Enligt MIG verkar punkt 1 iaf inte stärkas av 2 och 3 tillsammans. De som ändå inte ser något sådant problem får iaf gärna argumentera för det, och då helst utifrån evidens, och inte bara utifrån allmänt alt-right tyckande.
Senast redigerad av nerdnerd 2016-11-21 kl. 10:43.
Citera
2016-11-21, 10:26
Medlem
HORJESUSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoWasted
Jo, men det förstår jag ju, att jag inte kan gå på vatten, men jag är ju inte helller gud.

Om gud finns, och han är kraften bakom allt som skapats, så borde det, med min logik, vara en bagatell för honom (även i människogestalt) att gå på vatten.

Ja, men då har du ju släppt allt förnuft. då är ju
osynliga rosa enhörningen lika trolig.
Citera
2016-11-21, 10:49
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
DU skrev "vi vet att de gudar som ges i religionerna inte existerar". Det är du kommer med ett starkt påstående om att "vi vet" hur det faktiskt är. Och därmed är ju bevisbördan din. Förstår du?

Ang fysik är du som alla andra välkomna till fysikforumet för att sopa mattan med mig. Om du kan.
Ja med "vi" menade jag måttligt begåvade och de som är lyckligt lottade att de som fått mer av den varan och förklarade även hur det visas av vilket du tydligen inte förstod innebörden av.

Men jag räknade iofs inte in dig i den gruppen då du inte tillhör den skaran vilket du frekvent visar i dina inlägg gång på gång.

Och vad ska du sopa mattan med mig med?
Du förstår ju inte ens att tillskrivna transcendenta egenskaper som omnipotent eller att Gud skapade universum är per se mänskliga påhitt då ingen människa kan kan hävda/bevisa att så är fallet.

Det är ju liksom grunden inom vetenskapen att hävdar du sådant så har du en bevisbörda för den definitionen och klarar man inte av att leda en sådan utsaga i bevis så är den falsk för då är inte det du hävdat korrekt.

Därav saknar faktiskt den kristna Guden ens en definition att förhålla sig till.
Hen blir till endast ett "void".

Så det enda jag gjort är att konstatera att de egenskaper Gud tillskrivs i Bibeln kan inte hävdas då man saknar grund och förmågan att kunna avgöra om Gud besitter dessa egenskaper eller gjort dessa gärningar.

Förstår du?
Eller måste jag ta det än mer långsamt för att en sådan egenhävdad fysikgigant som du skall hänga med?
Citera
2016-11-21, 10:53
Medlem
SoWasteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORJESUS
Ja, men då har du ju släppt allt förnuft. då är ju
osynliga rosa enhörningen lika trolig.

Visst förnuft säger att gud inte finns, för jag har varken sett eller hört den/det.

Men det betyder inte att vi har bevisat guds ickeexistens.
Mänskligt förnuft är dessvärre inte mycket värt i metafysikens underbara värld.
Citera
2016-11-21, 11:03
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Ja med "vi" menade jag måttligt begåvade och de som är lyckligt lottade att de som fått mer av den varan och förklarade även hur det visas av vilket du tydligen inte förstod innebörden av.

Men jag räknade iofs inte in dig i den gruppen då du inte tillhör den skaran vilket du frekvent visar i dina inlägg gång på gång.

Och vad ska du sopa mattan med mig med?
Du förstår ju inte ens att tillskrivna transcendenta egenskaper som omnipotent eller att Gud skapade universum är per se mänskliga påhitt då ingen människa kan kan hävda/bevisa att så är fallet.

Det är ju liksom grunden inom vetenskapen att hävdar du sådant så har du en bevisbörda för den definitionen och klarar man inte av att leda en sådan utsaga i bevis så är den falsk för då är inte det du hävdat korrekt.

Därav saknar faktiskt den kristna Guden ens en definition att förhålla sig till.
Hen blir till endast ett "void".

Så det enda jag gjort är att konstatera att de egenskaper Gud tillskrivs i Bibeln kan inte hävdas då man saknar grund och förmågan att kunna avgöra om Gud besitter dessa egenskaper eller gjort dessa gärningar.

Förstår du?
Eller måste jag ta det än mer långsamt för att en sådan egenhävdad fysikgigant som du skall hänga med?

Hänga halmgubbar är tydligen allt du kan. Har jag inte sagt att jag tror (eller vet!) att det är på ett visst sätt, så har jag faktiskt inte sagt det. (Och om jag bara har dåligt minne, vv länka.)

Stå för vad du har sagt själv istället. Eller tror du att just du slipper bevisbördan när det är DU som säger att du minsann VET hur det är?

Nej, det gör du inte.

Ang mattsopandet var det jag som föreslog att DU skulle göra det med mig. Kanske t ex i din tråd (FB) Går det teoretiskt att "spränga" ett svart hål med mörk energi??
Senast redigerad av nerdnerd 2016-11-21 kl. 11:15.
Citera
2016-11-21, 11:14
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Hänga halmgubbar är tydligen allt du kan. Har jag inte sagt att jag tror (eller vet!) att det är på ett visst sätt, så har jag faktiskt inte sagt det. (Och om jag bara har dåligt minne, vv länka.)

Stå för vad du har sagt själv istället. Eller tror du att just du slipper bevisbördan när det är DU som säger att du minsann VET hur det är?

Nej, det gör du inte.
Har inte hävdat du gjort det heller.
Problemet för dig är att du inte riktigt förstår ens vad du diskuterar.

Jag har nu två gånger visat varför den kristna Guden är ett mänskligt påhitt men du fattar det inte ens utan hävdar jag försöker undkomma någon bevisbörda...

Så vem av oss är det som begagnar halmgubbar?
Du eller jag?

Du börjar mer och mer se ut som en byfåne mer än något annat.
Citera
2016-11-21, 11:17
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Har inte hävdat du gjort det heller.
Problemet för dig är att du inte riktigt förstår ens vad du diskuterar.

Jag har nu två gånger visat varför den kristna Guden är ett mänskligt påhitt men du fattar det inte ens utan hävdar jag försöker undkomma någon bevisbörda...

Så vem av oss är det som begagnar halmgubbar?
Du eller jag?

Du börjar mer och mer se ut som en byfåne mer än något annat.

Du påstår att du VET hur det är, men kan inte bevisa det. 'Nuff said. Idiot.
Citera
2016-11-21, 11:20
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Du påstår att du VET hur det är, men kan inte bevisa det. 'Nuff said. Idiot.
Ja jag vet att det är så, och visade varför.

Att du inte har förståndsgåvor nog att förstå resonemanget och debatterar ett ämne du inte behärskar ska du inte gnälla på mig för.

Byfåne där.
Citera
2016-11-21, 11:27
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Du rår nog inte för att du är mentalt efterbliven, så det är ok. Lugn och fin nu, det ordnar sig nog ska du se.
Ser bara att du har noll och intet att komma med mot mitt resonemang.

Så du lurar ingen i detta forumet.
Förklara istället då hur bibels påstående om att Gud är omnipotent är sant eller att Gud skapade universum är det.

Kom igen nu och visa alla vilken rackarns smart person du är...
Citera
2016-11-21, 11:29
Medlem
SoWasteds avatar
Ja, det är många som VET här i detta forumet, men få som kan leverera bevis.

Jag väljer att angripa metafysiken med den vördnad och ödmjukhet den förtjänar.
Med det sagt, så är min ståndpunkt att jag inte vet.

Jag har mina tankar i olika riktningar, men att påstå att jag vet, är väldigt respektlöst mot alla som bedriver seriös forskning på detta område.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in