2016-11-20, 22:16
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Läs texten du citerade och leta efter ett frågetecken.
Läs texten du tidigare citerade och leta efter en länk.
2016-11-20, 22:20
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Läs texten du tidigare citerade och leta efter en länk.

Så din källa är en kille på internet som i sin blogg skriver jag lovar, wow!
2016-11-20, 22:23
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Källa på det?
Här: (FB) Bostadsbubbla i Sverige?

Kom ihåg var du läste det först!
2016-11-20, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gunslinger77
Har följt tråden ett tag och måste bara få säga att du behöver söka hjälp, kanske Sveriges största mytoman.
He he, den var lite rolig.

Sagt till den som i huvudsak baserar allt på fakta och rationella resonemang.
2016-11-20, 23:00
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Här: (FB) Bostadsbubbla i Sverige?

Kom ihåg var du läste det först!

När du styrker ditt påstående med en kille på internet som skriver "jag lovar", hur tänker du då om du ser någon annan på internet som skriver "jag lovar att det inte blir så"?
2016-11-20, 23:03
Medlem
Citat:
Här måste du bjuda på mer information om dina vänner om vi ska tro på ditt påstående. Vilket land kommer de från? Vilken bransch jobbar de inom? Vilken utbildning har de? När kom de till Sverige? När fick de asyl? Stjärntecken och favoritfärg? Tar de den i tv...? Nej, den hoppar vi över!
Tre som jag är tämligen säkra på är sådan där MENA-typer. Två är jag säker på att dom flydde från sådan däringa musslemaner på 80-talet. Den tredje är jag osäker på när det var. De två första skaffade sig PhD i Sverige. Och skaffade villa redan på 80-talet. Och passade på att byta upp sig i svackan i början på 90-talet. Den tredje är nog bara civ ing. Men jobbar ganska hårt. Han har haft villa i Stockholm ganska länge iaf.

Dock är jag lite oklar över vilken betydelse detta har för tråden.
2016-11-20, 23:03
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
När du styrker ditt påstående med en kille på internet som skriver "jag lovar", hur tänker du då om du ser någon annan på internet som skriver "jag lovar att det inte blir så"?
Jag är lagerarbetare. Inte filosof.

Jag lämnar walk over på den frågan.
2016-11-20, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Svensken är överbelånad,
Aj då, hur har du mätt upp det?

Citat:
till onaturligt låga räntor.
Oj då, hur vet man att dom är onaturligt låga?

Citat:
går räntan upp nu får vi ett enormt konsumtionsbortfall.
Vi som är mottagare av ränta får ju mer ränteinkomster och mer konsumtionsutrymme. Blir det inte tvärtom så att vi får en konsumtionsökning?

Citat:
Problemet med sjunkande bostadspriser är inte det stora problemet, utan arbetslösheten som senare leder till ännu högre prisdumpning.
Mja, stiger räntan så går ju hyrorna upp, boendeutgifter upp för de som är belånade.
Eller rättare sagt så går boendeutgifterna upp för alla utom för oss som bor i ägd bostad utan lån.

Och när boendeutgifterna stiger så lär väl efterfrågan sjunka. Och nyproduktionen haltar.
Och då blir horder av byggjobbar och hantverkare arbetslösa.

Så det är riktigt att arbetslösheten gör att priser faller och folk i HR får börja hyra ut rum för att få ihop till hyran. Och andra i HR får lämna sin lägenhet och flytta in i någon annans HR och bli inneboende.

(Signaturen slemhog kanske får ge upp sin HR och flytta in i ett rum hos Lapplisan).
2016-11-20, 23:23
Medlem
Citat:
Politikerna kommer inte göra någonting åt bolånebubblan. Det har den förtvivlade Ingves fått erfara. Ingves försökte få politikerna att ta till politiska åtgärder för att stoppa vansinnet i bolånecirkusen. Han är ju tvingad av politikerna att hålla reporäntan på minus, så att höja räntan för att komma åt bolånetorskarnas hedonism och dekadens den vägen gick inte. Politikerna lyssnade inte på Ingves, vilket fick honom att ta till flaskan som tröst och dra sig tillbaka till sitt gods i Estland för att tänka ut en lösning. Efter veckolånga orgier med hejdlöst supande varvat med stunder av kreativitet och produktivitet kom han förra veckan hem till Stockholm med sitt hemliga Wunderwaffe mot bolånetorsken, E-kronan, i portföljen.
Helt riktigt att politikerna inte kommer att göra något.

Alternativet för politikerna är att avväpna facket och se till att det är fri lönesättning. Och vilken politiker väljer det istället för att låta Ingves hålla minusränta. Vem?

Citat:
Bara jag och ett fåtal skribenter till här på Flashback har insett att Ingves genidrag och vad den nya E-kronan innebär kommer revolutionera Sverige. Ingves har i princip genomfört en oblodig statskupp och blivit Sveriges mäktigaste man. Bolånetorsken lånar på med båda händerna, lyckligt ovetande vad som lurar runt hörnet. En dag vaknar dock bolånetorsken upp till larm på gatan när tusentals andra bolånetorskar rusar mot bankerna för att lägga om lånen och ta ut de sista hundralapparna på lönekontot som ännu inte gått till avbetalningen på sista resan till Thailand, bara för att upptäcka att jalusierna för bankpalatsens ingång är fördragna och låsta med hänglås och kätting. Vad är det som har hänt? Världskrig, revolution eller rymdinvasion? Nej, det är Ingves E-krona som kommit till Sverige.
Vi andra ser väl Skingsleys mummel som att det blir vanliga fordringar på Riksbanken precis som kontanter. Men att man inte har fysiska "avtal" utan avtalen lagras i dator i stället. Big deal?
2016-11-20, 23:34
Medlem
Citat:
- Statlig insättningsgaranti kommer bara gälla för E-kronan på Riksbankens konton i framtiden.
Det skulle vara ett klipp för bankerna. DÅ skulle inte staten kunna plundra dom på en överdriven premie. Då skulle bankerna kunna ordna en bättre och billigare försäkring som en privat alternativ.
Men eftersom staten förlorar på detta kommer det inte att hända.

Citat:
- Bankerna får problem med "trovärdigheten" och kundernas förtroende.
Lär inte bli någon förändring. Penningsystemhaveristerna använder redan kontanter.

Citat:
- Alla kommer att rusa till Riksbanken med sina pengar.
Om nu Riksbanken har samma ränta som referensräntan på -0.5% hur många blir det då.
Sedan behöver även Riksbanken ett räntenetto. Så det trycker kanske ned ränta på Riksbankskontot till -2% eller kanske tom -3%.

Kommer ens penningsystemhaveristerna att bära dit sina kontanter?

Citat:
- Privatbankerna blir kvar med bolånetorskarnas miljonlån på halsen i en marknad där fastighetspriserna störtdyker.
Lite oklart varför köparna skulle stanna hämma.

Detta låter som ett bra tillfälle för alla som vill byta upp sig. När kommer köp-dippen tror du?
2016-11-20, 23:41
Medlem
ricardo22s avatar
Det här är utan tvekan den sjukaste tråden på Flashback. Samma människor som tjafsar flera år i sträck.
2016-11-20, 23:47
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Helt riktigt att politikerna inte kommer att göra något.
Det verkar som om du och jag har fel om politikernas ovilja att åtgärda bolånebubblan. Nu är major Björklund orolig också.
Citat:
Björklund: Risk för kraftigt prisfall på bomarknaden

Regeringen är handlingsförlamad och Moderaterna är ängsliga. Det säger Liberalernas Jan Björklund som varnar för ett kraftigt prisfall på bostadsmarknaden om inte politikerna enas om nödvändiga men obekväma åtgärder.
Jag undrar vad det är för "nödvändiga men obekväma åtgärder" majoren har i tankarna. Fler avdrag åt bolånetorskarna? Nu är artikeln en plus-artikel som man måste betala för, men det räcker med ingressen och att titta på majorens sunkiga fylleskägg och den förskräckte mesen i bakgrunden för att inse att räkenskapens dag för bolånetorskarna är kommen.

http://www.svd.se/bjorklund-risk-for-kraftigt-prisfall-pa-bomarknaden?ref=yfp

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in