2016-11-20, 17:07
Medlem
Triremers avatar
https://www.youtube.com/watch?v=PHe0bXAIuk0 Kolla 13:40 och framåt. Känner ni igen detta?

Klippet är upplagt av Bridgewater och grundaren till hedgedonden Bridgewater Associates är stormrik. Han förutspådde bland annat finanskrisen 2007.

Allt tyder på att vi är inne i en bubbla.
2016-11-20, 17:35
Medlem
simmarn_2004s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
https://www.youtube.com/watch?v=PHe0bXAIuk0 Kolla 13:40 och framåt. Känner ni igen detta?

Klippet är upplagt av Bridgewater och grundaren till hedgedonden Bridgewater Associates är stormrik. Han förutspådde bland annat finanskrisen 2007.

Allt tyder på att vi är inne i en bubbla.

Mycket tyder dock också på att den monetära och finansiella politiken som blåst upp bubblan och som nu håller den under dess vingar kommer fortgå i flera år, minst 2 år, illsammans med reella faktorer som bostadsbrist, hög inflyttning till städerna, m.m. Därför kan det ta väldigt lång tid innan den spricker, men ja, det lär den göra förr eller senare.

Om inte något mycket oväntat sker som snabbar på processen.
2016-11-20, 17:50
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simmarn_2004
Å andra sidan kan naturligtvis flyktingarnas närvaro i ett bostadsområde dra ned priserna rejält, av förklarliga skäl.
Visst är det underhållande? I ena stunden ska white flight driva upp priserna i attraktiva områden, nästa stund ska priserna drivas upp av att flyktingar budar på grannens villa.

Det är lockande att föreslå att en genomsnittlig apa är mer intelligent än klientelet i den här tråden, men den lite tråkigare sanningen är förstås att Svenne, Kurt och Alpha med vänner så gärna vill att något ska vara sant att de bygger en kognitiv barriär mot all form av analys. Analysen hamnar nämligen väldigt snabbt i att utforska hypoteser de alls gillar; sin egen status som WT, varvid nämnda white flight startar flyktingtåg ifrån dem (va, jag? Nej men jag är ju privilegierad, jag är ju en av er!), sin oförmåga att behålla kontrollen över sin egen finansiella ställning och överlag insikter om tidigare inbillad social status.

Får lite empatiskt ont i magen bara av att tänka på det.
Senast redigerad av Trillske 2016-11-20 kl. 17:56.
2016-11-20, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Är det du som helt plötsligt bestämmer vad vi andra får diskutera i tråden?
"Vad" som ni andra får diskutera har jag inte haft några synpunkter på.

Detta är däremot ett exempel på vad jag pekat på. Här invänder du men försöker byta samtalsämne.
Du klarar inte av att bemöta det jag skriver utan måste försöka slingra dig genom att byta samtalsämne.

Citat:
Nja, jag står ju inte med en näve morötter i handen utan med en näve beredskapssedlar. Om du går tillbaka i tråden så får du se att ett scenario där det inte finns några pengar, något betalväsende eller någon som bryr sig om fastigheternas värde, vem som äger dem eller om de är betalda samtidigt som det finns en överhet som driver in skatt i form av potatis och morötter är helt orealistiskt. Befinner vi oss under nivån med beredskapssedlar, beredskapsbetalningar och liknande med horder av zombies som byter potatisar med varandra så är allting ändå skit samma.
Sedlar??
Det jag kommenterade var situationen att vi skulle förfalla till en ekonomi som inte längre var monetär, utan där byteshandel råder.

Varför kommer det då travar av invändningar där folk blandar in betalmedel i invändningarna. Det är en intellektuell kapacitet man annars hittar hos Feministiskt initiativ och Miljöpartiet.

Citat:
Vi befinner oss för Jösse namn i en tråd om bolånebubblan och vad som händer om bankerna går under när bubblan spricker.
Skrivet ett inlägg om det då.
Det är väl utmärkt om du gör det. Och så beskriver du scenariot som leder till att köparna stannar hemma, och vad bankerna får för problem som göra att dom får svårigheter.
Jag lovar att ge seriöst svar på det.

Citat:
Gör nu som du brukar när du förlorat en diskussion.
Det måste inträffa först. Just nu är det uncharted territory.
2016-11-20, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Flyktingarna bor i tex villaområden som Tyresö också, Det är väl inte det billigaste området i Stockholm?
Det är inte dom som betalar utan det är sjävklart någon annan, Men dom ockuperar ju fortfarande en villa som någon betalat bra för.
Tja, jag har kollegor som fått asyl. Förvisso för en tid sedan, men ändå. Och de bor i villa. Som de köpt själva, för arbetsinkomster.
Varför skulle det inte kunna vara så?
2016-11-20, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Tja, jag har kollegor som fått asyl. Förvisso för en tid sedan, men ändå. Och de bor i villa. Som de köpt själva, för arbetsinkomster.

Har följt tråden ett tag och måste bara få säga att du behöver söka hjälp, kanske Sveriges största mytoman.
2016-11-20, 20:38
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Här måste du bjuda på mer information om dina vänner om vi ska tro på ditt påstående. Vilket land kommer de från? Vilken bransch jobbar de inom? Vilken utbildning har de? När kom de till Sverige? När fick de asyl? Stjärntecken och favoritfärg? Tar de den i tv...? Nej, den hoppar vi över!
2016-11-20, 20:45
Medlem
Läser denna tråden ibland, har postat i den också.
Svensken är överbelånad, framförallt till bostäder, till onaturligt låga räntor.
Det finns inte en chans att räntor hålls på denna nivå, går räntan upp nu får vi ett enormt konsumtionsbortfall.
Problemet med sjunkande bostadspriser är inte det stora problemet, utan arbetslösheten som senare leder till ännu högre prisdumpning.
Riksbanken kommer justera reporäntan uppåt efter stigande inflation som nu ligger på 1,5%.
Är nog ingen slump att RB börjat förespråka intervall upp till 3% eftersom inflationen snabbt kommer dit och lågräntepolitiken måste ligga kvar, annars
Låter de inflationen driva iväg får vi prisökning som löneökningen inte hinner med.
Sverige lever mycket farligt nu.
USA och EU har drivit lågräntepolitiken för länge, skulle börjat höja 2012-13 för att idag ha styrräntor på 3-4%.
Detta har blivit vansinne
2016-11-20, 21:04
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Svensken är överbelånad, framförallt till bostäder, till onaturligt låga räntor.
Det finns inte en chans att räntor hålls på denna nivå, går räntan upp nu får vi ett enormt konsumtionsbortfall.
Problemet med sjunkande bostadspriser är inte det stora problemet, utan arbetslösheten som senare leder till ännu högre prisdumpning.
Riksbanken kommer justera reporäntan uppåt efter stigande inflation som nu ligger på 1,5%.
Är nog ingen slump att RB börjat förespråka intervall upp till 3% eftersom inflationen snabbt kommer dit och lågräntepolitiken måste ligga kvar, annars
Låter de inflationen driva iväg får vi prisökning som löneökningen inte hinner med.
USA och EU har drivit lågräntepolitiken för länge, skulle börjat höja 2012-13 för att idag ha styrräntor på 3-4%.

Du får kolla upp fakta lite, det är inte unikt med negativa realräntor i svensk historia.
2016-11-20, 21:04
Medlem
simmarn_2004s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan

Japanska centralbanken har väl hållit räntan nere på extremlåga nivåer i Japan i 20 år? Vad talar för att RB inte kommer göra allt för att göra detsamma i Sverige?

Sedan har vi våra politiker som skulle kunna vidta åtgärder för att lugna marknaden, men som skulle riskera att orsaka ett kraftigt prisfall. Vilken regering vill stöta sig så med den breda medelklass som sitter på höga lån men bostäder som gått kraftigt upp i värde de senaste åren?

Jag tror att marknaden mycket väl kan vara överprissatt, även om det är svårt att veta när det råder så onaturliga förhållanden som det gör nu. Och även om marknaden är överprissatt tror jag att våra politiker för att hålla bostadspriserna uppe kommer utföra/avstå från att urtföra lämpliga åtgärder.
2016-11-20, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du får kolla upp fakta lite, det är inte unikt med negativa realräntor i svensk historia.

Ja, realräntan har säkert varit negativ vid hög inflation, det har den säkert varit precis som nu.
2016-11-20, 21:45
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simmarn_2004
Japanska centralbanken har väl hållit räntan nere på extremlåga nivåer i Japan i 20 år? Vad talar för att RB inte kommer göra allt för att göra detsamma i Sverige?

Sedan har vi våra politiker som skulle kunna vidta åtgärder för att lugna marknaden, men som skulle riskera att orsaka ett kraftigt prisfall. Vilken regering vill stöta sig så med den breda medelklass som sitter på höga lån men bostäder som gått kraftigt upp i värde de senaste åren?

Jag tror att marknaden mycket väl kan vara överprissatt, även om det är svårt att veta när det råder så onaturliga förhållanden som det gör nu. Och även om marknaden är överprissatt tror jag att våra politiker för att hålla bostadspriserna uppe kommer utföra/avstå från att urtföra lämpliga åtgärder.
Politikerna kommer inte göra någonting åt bolånebubblan. Det har den förtvivlade Ingves fått erfara. Ingves försökte få politikerna att ta till politiska åtgärder för att stoppa vansinnet i bolånecirkusen. Han är ju tvingad av politikerna att hålla reporäntan på minus, så att höja räntan för att komma åt bolånetorskarnas hedonism och dekadens den vägen gick inte. Politikerna lyssnade inte på Ingves, vilket fick honom att ta till flaskan som tröst och dra sig tillbaka till sitt gods i Estland för att tänka ut en lösning. Efter veckolånga orgier med hejdlöst supande varvat med stunder av kreativitet och produktivitet kom han förra veckan hem till Stockholm med sitt hemliga Wunderwaffe mot bolånetorsken, E-kronan, i portföljen.

Bara jag och ett fåtal skribenter till här på Flashback har insett att Ingves genidrag och vad den nya E-kronan innebär kommer revolutionera Sverige. Ingves har i princip genomfört en oblodig statskupp och blivit Sveriges mäktigaste man. Bolånetorsken lånar på med båda händerna, lyckligt ovetande vad som lurar runt hörnet. En dag vaknar dock bolånetorsken upp till larm på gatan när tusentals andra bolånetorskar rusar mot bankerna för att lägga om lånen och ta ut de sista hundralapparna på lönekontot som ännu inte gått till avbetalningen på sista resan till Thailand, bara för att upptäcka att jalusierna för bankpalatsens ingång är fördragna och låsta med hänglås och kätting. Vad är det som har hänt? Världskrig, revolution eller rymdinvasion? Nej, det är Ingves E-krona som kommit till Sverige.

I Ingves island of stability finns det inga toxiska miljonlån från bolånetorskar. Bara gammalt hederligt svenskt stål. E-kronan kommer att hållas ren och fin och inte tillåtas skitas ner av bolånetorskarnas vidriga dekadens och hedonism. Medan bankerna kraschar och brinner, och konkursförvaltarna sätter polislås i ytterdörren till bolånetorskarnas före detta bostäder, står Ingves med ett svärd i ena handen och en E-krona i den andra på balkongen till Riksbankens palats och tittar ut över sitt nya rike.

Ungefär sådär kommer det gå till. Frågor på det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in