2016-11-19, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flippflopp82
Ja, frågan är vad hon tänkte ha dessa inspelningar till. Har inte detaljstuderat förhör med BH så vet ej hur mycket polisen frågat om detta, om de alls gått in på det? Att det skulle vara en slump kan vi nog glömma med tanke på när i tiden appen installerades. Ville hon ha en "säkerhet" om de andra skulle skylla på henne?

Kanske. Eller också ville hon att de lätt skulle hitta inspelningarna och att hennes kontakter skulle verka helt normala. För av det jag läste av samtalen så var det väldigt lite intressant. Först när polisen började plocka in dem kom det fram nåt.
Citera
2016-11-19, 23:24
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
Något jag funderat över är hur Delbom sågs i samhället/byn i krokarna där hon levde. Nu tänker jag på de människor som inte ingått i denna gruppering av lortgrisar som hon delade groggvirke med, utan ortsbefolkningen. Hur såg dem på Delbom?

Då jag är särbo med kvinna och barn i Dalarna (Mora) är jag tämligen införstådd och medveten om att det inte är lika "högt i tak" i det landskapet. Det är ju ingen hemlighet att Dalarna är ganska konservativt, delvis bakåtsträvande och patriotiskt generellt, särskilt inte i de mindre orterna.

På ren svenska känns inte Dalarna som en idealplats för en person som Delbom. Särskilt inte på den ort hon huserade, vad jag har hört personer i Mora med omnejd då har Hedemora och Långshyttan sämre rykte av orter i Dalarna.

Det känns spontant som att Delbom var "dödsdömd" redan från start där uppe, så att säga.

Hon kanske hamnade fel? På vissa ställen är väl Dalarna lite myspys. Höll hon på med något identitetsbyggande med new age grejer som ingridiens så....eller om hon sökte sig dit för att hon just där då framstår som kultiverad och lite speciell, hon kanske tänkte sig att hon skulle "lyfta" dessa i gänget,... eller att hon i någon mån dras tillbaka till sitt manliga jag, och därför dras till detta gäng på den orten?
Citera
2016-11-19, 23:25
Medlem
PrincessDaisys avatar
Vet inte om jag missuppfattat, men var det inte någon som hade bangat mordet och hoppat ur bilen och sprungit därifrån?
Har letat i fupen men inte hittat så kanske det bara var en trådsanning?
Citera
2016-11-19, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessDaisy
Vet inte om jag missuppfattat, men var det inte någon som hade bangat mordet och hoppat ur bilen och sprungit därifrån?

Varit med i bilen vet jag inte, men var inte något av vittnen som hört det diskuterats men inte tagit det på allvar förrän hen hörde om att det hänt?
Citera
2016-11-19, 23:34
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
BH var delaktig i att hon startade låten som var signalen, så även där är livstid rimligt. Hur delaktig BH och MB var i att hålla fast offret har jag ingen uppfattning om, men MB bör nog få livstid om han höll fast, möjligen att det räknas som medhjälp istället för mord då, men straffet borde vara samma. Precis som DW kan kanske BH komma undan livstid pga ålder. Dessutom är hon kvinna och domstolarna är antagligen som övriga samhället...
BH kan icke dömas till fängelse på livstid då hon var ej 21 år fyllda vid brottstillfället. Hon är väl den enda av dom mordåtalade som kommer i åtnjutande av den bestämmelsen. Hon kan dock räkna med en tvåsiffrig tidsbestämd påföljd.
Citera
2016-11-19, 23:35
Medlem
bdbdbdbds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
Något jag funderat över är hur Delbom sågs i samhället/byn i krokarna där hon levde. Nu tänker jag på de människor som inte ingått i denna gruppering av lortgrisar som hon delade groggvirke med, utan ortsbefolkningen. Hur såg dem på Delbom?

Då jag är särbo med kvinna och barn i Dalarna (Mora) är jag tämligen införstådd och medveten om att det inte är lika "högt i tak" i det landskapet. Det är ju ingen hemlighet att Dalarna är ganska konservativt, delvis bakåtsträvande och patriotiskt generellt, särskilt inte i de mindre orterna.

På ren svenska känns inte Dalarna som en idealplats för en person som Delbom. Särskilt inte på den ort hon huserade, vad jag har hört personer i Mora med omnejd då har Hedemora och Långshyttan sämre rykte av orter i Dalarna.

Det känns spontant som att Delbom var "dödsdömd" redan från start där uppe, så att säga.

Vad har det med nånting att göra?

Kan också tänka mig in hur tankegångar kan vara i mindre orter Dalarna.

Tänkte mer på att offret inte verkar ha gjort något som helst motstånd, verkar lite som apatisk.
Citera
2016-11-19, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessDaisy

Daniel sa i första förhöret att han hade gjort det men de stämde inte. Han satt bak med hesslingar med repet. Men tror inte han ville det när de väl var igång men det är en annan fråga
Citera
2016-11-19, 23:45
Avslutad
JH köpte tre Samsung Galaxy S7 på kredit, med abonnemang. Spontant känns det märkligt att han skulle vara kreditvärdig. Telia är ganska hårda med kreditprövningar. Om han kunde fixa tre splitternya mobiler, varför kollade han inte upp möjligheten med att ta snabblån för att - åtminstone - betala tillbaka lite till Madde? Måste väl för fan anses som ett bättre alternativ än att mörda människan.

Jag som trodde att alla i gänget (kanske inte MH) satt stenhårt hos KFM, med snabblån/sms-lån som största skuldkälla.
Citera
2016-11-19, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
DW låter ju som en skön grabb. Han har bl.a. misshandlat sin mamma.

Källa?
Citera
2016-11-19, 23:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hjeaeee
Källa?

Ett ex påstår det på sidan 424 i Huvudprotokollet.
Citera
2016-11-19, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nudebrainsurgeon
Nu är inte jag någon lagman utan går på vad som ska föreställa mitt förnuft. Jag tror att det "bara" blir Hessling som döms för mord, kanske den andre i bakluckan också men jag tror det inte blir helt lätt att bevisa att även han höll i repet, ingen såg ju något säkert bakåt. Benita och Martin åker på medhjälp, förutom alla andra brott dom begått som planering och stöld/häleri mm. Mats tror jag inte får annat än underlåtelse att anmäla, han har ju egentligen inte gjort annat än kört. PO har jag ingen aning vad dom kan sätta honom på, planering så klart men han verkar vara brottets blindtarm, alla vet han var med men ingen vet varför. Anneli lite samma sak som PO även om hon inte verkar ha varit delaktig i själva planeringen utan mer hängt med gänget.

Men jag hoppas att rätten använder den övre delen av straffskalan för samtliga brott dom döms för, det finns inga förmildrande omständigheter, tvärtom.

Men "bara kört"? ...Enligt praxis har ju den som hållt rocken dömts för medhjälp till misshandel vid ett gammaldags logdanskurr. Man gör något som underlättar fysiskt eller psykiskt att utföra gärningen och stoppar inte någonstans på vägen.
Citera
2016-11-20, 00:09
Medlem
MTDs avatar
Om man ska vara rent åt helvete "teknisk" så kan ingen av dom dömas för mord förutom han som högg ihjäl henne.

Eftersom hon levde efter att de försökte strypa henne.

Mordförsök, medhjälp och förberedelse till mord kan de dock dömas till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in