2016-11-19, 21:31
Avslutad
Vad tror ni att åklagaren yrkar på för straff?

Rättegången börjar nästa vecka va?
Citera
2016-11-19, 21:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pedalas
Men dra åt helvete, vilken jävla buk!!
Tänk om inte Arkimedes princip fanns.

Tro fan att det behövs pengar för att mätta en sån isterbuk, får hon ens plats i en standardcell, vad ska man göra av fanskapet?

Med tanke på de inblandades kroppshyddor så är det förvånansvärt att offret inte drunknade i allt fett i baksätet långt innan repet kom fram, måste ha varit rejält trångt.
Citera
2016-11-19, 21:37
Medlem
whaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Samtidigt sitter stryparna och sjunger högt i baksätet.

Ah herrejävlar.

Jag har hela tiden misstänkt att PO är efterbliven.
Det styrks när han i förhör säger "hade mitt hjärta stannat, då hade jag ramlat ihop".

No shit sherlock.
Citera
2016-11-19, 21:38
Medlem
Alltså jag får inte in den här Mats i gänget (nu har jag inte kommit så långt i FUP:en att jag läst hans förhör). Han (i alla fall på bild) ser ju rätt normal ut. Han sticker ju liksom ut till det positiva i detta gäng.

Han verkar ju inte hänga med gänget pga alkohol eller droger, flera av dom säger ju att han alltid är nykter för att han nästan alltid kör. Hur står han ut med detta hjärngäng och dessutom hur står han ut med dom när de är på fyllan?! Eftersom de ständigt är panka lär de ju inte gett honom pengar heller men samtidigt verkar han vara en av få som inte hade en skuld till Madde, alltså måste han ju få tag på pengar på något annat sätt fast han verkar sitta ihopklistrad med Benita.

Dessutom verkar han ju inte "umgås" med dom utan deltar aldrig i diskussioner eller något utan sitter alltid rätt frånvarande bredvid, eller ibland tom i ett rum bredvid när de andra träffas och han verkar göra allt som Benita säger åt honom som en robot. Han har inte heller ett förhållande eller verkar ha varit med i deras "byta partner karusell", verkar ju som alla någon gång legat med alla i den där gruppen.

Så hur hamnade han där?

Jag får inte ihop det alls faktiskt.
Citera
2016-11-19, 21:41
Medlem
Bluekeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bessi
Alltså jag får inte in den här Mats i gänget (nu har jag inte kommit så långt i FUP:en att jag läst hans förhör). Han (i alla fall på bild) ser ju rätt normal ut. Han sticker ju liksom ut till det positiva i detta gäng.

Han verkar ju inte hänga med gänget pga alkohol eller droger, flera av dom säger ju att han alltid är nykter för att han nästan alltid kör. Hur står han ut med detta hjärngäng och dessutom hur står han ut med dom när de är på fyllan?! Eftersom de ständigt är panka lär de ju inte gett honom pengar heller men samtidigt verkar han vara en av få som inte hade en skuld till Madde, alltså måste han ju få tag på pengar på något annat sätt fast han verkar sitta ihopklistrad med Benita.

Dessutom verkar han ju inte "umgås" med dom utan deltar aldrig i diskussioner eller något utan sitter alltid rätt frånvarande bredvid, eller ibland tom i ett rum bredvid när de andra träffas och han verkar göra allt som Benita säger åt honom som en robot. Han har inte heller ett förhållande eller verkar ha varit med i deras "byta partner karusell", verkar ju som alla någon gång legat med alla i den där gruppen.

Så hur hamnade han där?

Fick han inte typ 5 000kr när han körde bilen vid mordtillfället?
Citera
2016-11-19, 21:42
Medlem
Citat:

Så hur hamnade han där?

Har också klurat en hel del på hur han hamnade där. Men det framkommer i FUPen att han bor hos Benitas pappa, om jag inte minns fel. Bilen han får köra ska även tillhöra pappan.
Citera
2016-11-19, 21:42
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Vem har varit den drivande mest här? Benita?
Något i mig säger: DM (har jävligt svårt att skriva att han var "hjärnan")
Han blev betalad 5000! och hans tant fick nya mobilen. Så de kammade hem mest.
DM visste vad hon hade på kontot då han hjälpt till med bankärenden. Koden.
Vad jag förstår så var han ganska nära henne och "hjälpte" henne med moppen.
Utnyttjade henne, hon hängde väl ganska mycket hos honom.

Tror att han fött tanken hos Jocke och Martin som också utnyttjade Madde.
För resten är så dumt även om de planerade.

Benita var kär i Martin så hon gjorde vad han ville.
Mats var en person som gav upp. Undrar lite om han som gammal missbrukare kanske rökte/tog starkare med Benita och hennes bekanta. Är han sk. blandmissbrukare? Med lite braj så kom sexmissbruk tillbaka? Tänker då på hur hans porrsurfande sköt i höjden. Och betalningsanmaningar så han fick lämna sitt hus och hyra ut det, verkar som allt rasade runt jul för honom. Mats har ingen vilja inget go, han har gett upp, han bara finns. Och Benita har honom i koppel. Varför kan man ju undra.
Citera
2016-11-19, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluekeeper

Nej jag tror inte han fick några pengar alls. Och han hade ingen skuld till MD heller(?)
Citera
2016-11-19, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Fortfarande ingen som tror på ett par livstidsdomar här? Det gör jag.

Edit: Tack för citatet. Riktigt ruggig läsning.

Mina spekulationer utan kunskap om lagar:

DW och JH bör ju få livstid, de skötte själva mördandet. Med tanke på hur mesig och PK-skadad våra domstolar är så kan nog DW få sänkt straff för sin "ringa" ålder (varför detta finns förstår jag ej)

BH var delaktig i att hon startade låten som var signalen, så även där är livstid rimligt. Hur delaktig BH och MB var i att hålla fast offret har jag ingen uppfattning om, men MB bör nog få livstid om han höll fast, möjligen att det räknas som medhjälp istället för mord då, men straffet borde vara samma. Precis som DW kan kanske BH komma undan livstid pga ålder. Dessutom är hon kvinna och domstolarna är antagligen som övriga samhället...

P-O och Anneli verkar ha varit lite mer hang around och borde få klart lägre straff. Troligen inte ens medhjälp, om det inte framkommit något om att de hetsat på de övriga i planerandet. Skulle inte förvåna mig om de kommer undan helt faktiskt. Rättssystemet är ju extremt slapphänt.

MH bör få 10 år för medhjälp, men om någon advokat lyckas överyga om att han var manipulerad av de övriga eller så, så kan han nog komma undan väldigt lindrigt. Några år kanske, men nu gissar jag vilt.
Citera
Medlem
whaks avatar
Citat:

Så hur hamnade han där?

Jag får inte heller ihop det.
Först trodde jag att Mats och Benitas pappa var vänner och att Mats lärde känna Benita på det viset.
Men efter att ha läst fup:en så verkar han ha varit kompis med Benita och bott hemma hos henne under en tid innan dom blev inneboende i Borlänge.

Kvinnan som hyr Mats hus säger i förhör att Benita "styr" Mats, som om hon har honom i "koppel".

Något måste ha gått åt "helvete" i Mats liv, som jag förstått det så äger han ett hus, har körkort och jobbat som kock på Pitchers i Falun.
Han har varit som "vem som helst", innan han hamnade i hjärngänget.
Citera
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnsommar
Jag undrar när Madde började förstå vad som var på väg att hända:
- när gänget vällde in i hennes lägenhet när hon låg och sov för att "prata" kvällen före mordet?
- när hon blev bjuden på grillfest och accepterade trots gårdagskvällens oväntade besök?
- när hon blev fotograferad vid grillplatsen (och ser allt annat än glad och tillfreds ut med händerna knäppta framför sig)?
- när hon blev placerad i baksätet mellan BH och MB (med AL i knät)?
- när hon kanske uppfattade rörelser från skuffen där JH och DVW satt och knöt snaran?
- när hon hörde musiken?
- när hon fick repet i munnen?
Var det då hon till slut resignerade och, iaf enligt förhören, inte ens tycktes göra motstånd?

Hon hade nog på känn att nåt var i görningen, inga tvivel. Det syns tycker jag på hennes sista foto. Hon ser ut att vara på spänn. Jag tror inte att hon anade att dom planerade att mörda henne, kanske på sin höjd att de skulle spöa upp henne lite för att visa vart skåpet ska stå.

Jag är helt hundra på att dunderklumparna omedvetet (eller medvetet) sände ut vissa fientliga signaler under festen. Herregud, de hade något spännande hemskt planerat ihop, sammanhållningen var på topp. De samspelta blickarna sinsemellan var nog många. Sånt är lätt att känna av, särskilt för en "kvinna" som oftast har ett sjätte sinne när det handlar om att pejla av stämningen. Särskilt om hon var nykter och de var redigt berusade.

När "det" äntligen inträffade tror jag hon blev så paff att den enda tanken var att få luft. Iofs sägs det ju att hela ditt liv spelas upp framför ögonen på dig i dödsögonblicket så det var kanske det hon tänkte på de sista minuterna. Jag tror inte hon ens hörde musiken. Däremot verkade hon ju stretat emot vilket är helt normalt när man inte får luft. Det står i rapporten att hon hade sparkat hårt i framsätet och det var då ena downisen hade fattat vad som verkligen höll på att hända och han höll för öronen och blundade, precis som ett fegt kräk brukar göra.
Citera
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluekeeper

Nej Dan fick 5000 och hans KK fick Maddes mobil.

Mats fick ingenting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in