2016-11-19, 19:05
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbmagen
Det blir väldigt verkligt och ruggigt när man läser detta i ett förhör med AL där hela händelseförloppet beskrivs. Förhöret gjordes på eftermiddagen den 2/7-2016.

"De kör igenom Långshyttan och tar in på en grusväg mot gruvhålet. Det är på den vägen som själva brottet sker. AL uppger att hon hör hur MD kvävs. Hon såg att JH och DW's armar kom fram (de satt bakom MD i skuffen på bilen). MD var vaken innan det hände. BH hade strax innan det skedde satt på en låt som via hennes mobiltelefon på hög volym spelades via bilens högtalare. Låten var från gruppen Forever Ange! (ev. låtens titel?) och refrängen var "feel no pain, feel no pain". DW, JH, BH samt MB sjunger högt till låten samtidigt som de stryper MD. AL såg att MB och BH hade tagit varandra i hand och tillsammans tryckte de MD bakåt samtidigt som JH och DW ströp MD. AL stirrar framåt och vill inte se vad som händer och hon ser att POH håller sina händer för öronen och tittar rakt fram. AL säger att hon vill kliva ur bilen och försöker att komma åt dörrhandtaget, men MB sitter i vägen så hon får inte upp dörren."

Låten var deras överenskomna startsignal kan man väl fastslå.

(Från sidan 1277 i Huvudprotokoll.pdf)
Fortfarande ingen som tror på ett par livstidsdomar här? Det gör jag.

Edit: Tack för citatet. Riktigt ruggig läsning.
Citera
2016-11-19, 19:11
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julgodis
Har läst FUP:en, men varför spelade Benita in samtalen efter mordet? Vilken är anledningen?

Hon kanske inte var så in på det som hon ger sken av i vissa kommentarer, eller att gardera sig mot att hon specifikt skulle bli utpekad som "syndabock", yngst, är hin inte ensamstående morsa också? Det kanske lätt sett som bekvämt att hon skulle vara det.

Bilderna på henne som vissa kommenterar med "kolla sexbomben" är enligt datumen på foto taget när hon var ett par år under sexalmyndighets ålder. Hon ser heller inte ut att posera isyfte att verka sexig, utan mer att hon gör en sådan min för att någon tjatar. Där hon står med pinnen har hon ju snarare ett irriterat anisktsuttryck som att hon är arg/kränkt snarare än att hon försöker se sexig ut?

Det kan ju iofs vara så att bilderna är tagna av en jämnårig kompis som inte vill illa utan mer spexa och Bettina motvilligt ställer upp.
Citera
2016-11-19, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Men ändock, som förälder så bedömer man ju sina barns tillstånd, hur de mår, hur mycket pengar de har, vilket umgänge, hur de lever-hur de bor.
Detta gänget bodde periodvis hos varandra, levde som drifters, det skulle oroa mig som förälder, mycket.
Flera borde ha bott kvar i sina föräldrahem. DE var inte mogna att finna sin utbildning eller försörjning själva. Bo ensam och lära sig stå på egna ben ville de inte. Tillsammans bildade de nåt konstigt kollektiv, tycks det.

Ett flertal lär ju ha kommit från riktigt urusla hemförhållanden, någon som inte minns något alls eftersom pappan brukade slänga honom i asfalten. Flera av dem har ju dessutom egna barn dock är dessa omhändertagna.
Citera
2016-11-19, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regnsommar
Jag undrar när Madde började förstå vad som var på väg att hända:
- när gänget vällde in i hennes lägenhet när hon låg och sov för att "prata" kvällen före mordet?
- när hon blev bjuden på grillfest och accepterade trots gårdagskvällens oväntade besök?
- när hon blev fotograferad vid grillplatsen (och ser allt annat än glad och tillfreds ut med händerna knäppta framför sig)?
- när hon blev placerad i baksätet mellan BH och MB (med AL i knät)?
- när hon kanske uppfattade rörelser från skuffen där JH och DVW satt och knöt snaran?
- när hon hörde musiken?
- när hon fick repet i munnen?
Var det då hon till slut resignerade och, iaf enligt förhören, inte ens tycktes göra motstånd?
Motstånd var lönlöst -hon var fastkilad av dessa storväxta. Två höll fast snaran kring halsen och drog bakåt, framifrån från bägge sidor höll de andra två mot och tryckte fast henne. Det gick inte att komma undan.
Citera
2016-11-19, 19:14
Medlem
Julgodiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Motstånd var lönlöst -hon var fastkilad av dessa storväxta. Två höll fast snaran kring halsen och drog bakåt, framifrån från bägge sidor höll de andra två mot och tryckte fast henne. Det gick inte att komma undan.

Hon försökte säkert slita sig, men enligt bilden/bilderna verkade Madde vara ganska tanig medan GM är flodhästar hela bunten.
Citera
2016-11-19, 19:47
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jag anser att det definitivt handlar om både stor hänsynslöshet och utnyttjande av skyddslös ställning

Det är försvårande om en tilltalad utnyttjat någons skyddslösa ställning eller svårighet att värja sig enligt 29:2 3 p.

Att bli fasthållen av 2-3 personer (Benita och Broling) och där dessutom en 3:e person (Anneli) suttit i Brolings knä för att som det står i stämningsansökan "försvåra för Madeleine att komma undan. medan 2 andra (Hessling och Viberg) stryper bakifrån mot ett för dådet uppsatt hundgaller och sedan knivhugger dig - inuti en bil anser jag definitivt vara skyddslöst. Personer som dessutom är mycket större (och fetare) och starkare.

Benita och Broling är gigantiska i jämförelsen med lilla Madeleine som bara var 165 cm och vägde 65 kg

Vilka chanser har man att värja sig mot dessa 5 personer på ett så pass begränsat område som ett trångt baksäte? Personer som dessutom är ens vänner och har lurat dit dig under falska förespeglingar om en fest.

Och dessutom är motivet ekonomiskt, vilket räknas som försvårande.

https://minfil.org/q1p5q8b8b2/IMG_7506.PNG

https://minfil.org/p5p4q4bbb8/IMG_7507.PN

Jo. Det första är det helt klart. Frågan är om huggen ses som råare än det som gjorts innan. Jag tänker om Hesslings knivvåld bör bedömas som grövre än själva strypningen. Jag menar att det inte är det eftersom Madeleine tycks ha varit medvetslös då. Alltså tycker jag att alla som är delaktiga i strypningen borde dömas på samma premisser som Hessling.
Citera
2016-11-19, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
Väl talat. Givetvis bär samhället ett ansvar för dessa människors handlingar i och med sitt "ansvar".

Men, man får inte glömma de misstänktas uppväxter, föräldrar, socialtjänstens icke-agerande gällande dem, hur flertalet av dessa har väl dokumenterade uppväxter sprängfyllda av övergrepp, misär och missbruk. Socialtjänsten tycks ha brustit rejält kring många av dem. Givetvis så berättigar detta inte deras handlande i vuxen ålder, utan snarare förklarar.

Vet inte om socialtjänsten brustit. Vad skulle de ha gjort? Vuxna människor gör vad de vill och utomstående har mycket svårt att göra något. Möjligen kan något ha brustit när de var yngre, men det vet vi inget om.
Citera
2016-11-19, 19:54
Medlem
Innan det här landet blev med sjukan "kristendom" så fanns det iallafall i norra Sverige ett ting där, om du gjort ett brott som detta blev stämplad som ligist. Denna stämplingen gjorde att du fick vara en fri man, men vem som helst fick döda dig utan straff. Detta skulle passa bra på dessa små svinen.
Citera
2016-11-19, 19:55
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Vet inte om socialtjänsten brustit. Vad skulle de ha gjort? Vuxna människor gör vad de vill och utomstående har mycket svårt att göra något. Möjligen kan något ha brustit när de var yngre, men det vet vi inget om.

Väldigt mycket har nog brustit när det var yngre - det försvarar inte vad de gjort, möjligen delvis förklarar.
Citera
2016-11-19, 19:57
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldsamKnarkare
Jo. Det första är det helt klart. Frågan är om huggen ses som råare än det som gjorts innan. Jag tänker om Hesslings knivvåld bör bedömas som grövre än själva strypningen. Jag menar att det inte är det eftersom Madeleine tycks ha varit medvetslös då. Alltså tycker jag att alla som är delaktiga i strypningen borde dömas på samma premisser som Hessling.
Nu är inte jag någon lagman utan går på vad som ska föreställa mitt förnuft. Jag tror att det "bara" blir Hessling som döms för mord, kanske den andre i bakluckan också men jag tror det inte blir helt lätt att bevisa att även han höll i repet, ingen såg ju något säkert bakåt. Benita och Martin åker på medhjälp, förutom alla andra brott dom begått som planering och stöld/häleri mm. Mats tror jag inte får annat än underlåtelse att anmäla, han har ju egentligen inte gjort annat än kört. PO har jag ingen aning vad dom kan sätta honom på, planering så klart men han verkar vara brottets blindtarm, alla vet han var med men ingen vet varför. Anneli lite samma sak som PO även om hon inte verkar ha varit delaktig i själva planeringen utan mer hängt med gänget.

Men jag hoppas att rätten använder den övre delen av straffskalan för samtliga brott dom döms för, det finns inga förmildrande omständigheter, tvärtom.
Citera
2016-11-19, 20:11
Medlem
Julgodiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Hon kanske inte var så in på det som hon ger sken av i vissa kommentarer, eller att gardera sig mot att hon specifikt skulle bli utpekad som "syndabock", yngst, är hin inte ensamstående morsa också? Det kanske lätt sett som bekvämt att hon skulle vara det.

Bilderna på henne som vissa kommenterar med "kolla sexbomben" är enligt datumen på foto taget när hon var ett par år under sexalmyndighets ålder. Hon ser heller inte ut att posera isyfte att verka sexig, utan mer att hon gör en sådan min för att någon tjatar. Där hon står med pinnen har hon ju snarare ett irriterat anisktsuttryck som att hon är arg/kränkt snarare än att hon försöker se sexig ut?

Det kan ju iofs vara så att bilderna är tagna av en jämnårig kompis som inte vill illa utan mer spexa och Bettina motvilligt ställer upp.

Ja kan ju vara att hon sparat de i något sorts utpressningssyfte?

Jag kan ha missat något men det förvånar mig att förhörsledarna inte ifrågasätter just varför i helskotta hon spelade in dessa samtal.

Som sagt, om jag missat en förklaring så är jag väldigt intresserad att bli rättad här
Citera
2016-11-19, 20:15
Medlem
Som jag förstått så var MH varken med i själva planeringen eller delaktig i själva mordet förutom att han körde bilen? Borde han verkligen anklagas för mord? Kanske jag som missat något i FUPen men han verkar ju ungefär lika delaktig som AL (som inte är anklagad för mord utan enbart medhjälp?).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in