Citat:
Ursprungligen postat av
DreamTwister
Jag har aldrig påstått att hon inte hade en fri vilja, senast igår kväll föreslog jag hur det kunde gått till när boendet ordnades. Inte heller har jag dragit några slutsatser om kassako, däremot har en användare i tråden berättat hur denne uppfattade det. Plus att ju faktiskt polisen tror att det är ett ekonomiskt motiv.
Det jag inte gör är att misstänkliggöra hennes val och försöka dra nån rät linje till vad som hände. Inte heller tror jag hon är medskyldig till sitt öde; det är väl den inställningen som gör att du drar på dig andras irritation.
Tack Dream Twister,
Alla här på tråden, och faktiskt utanför tråden in real life
Får information från media om hur polisen ser på de saker som framkommit,
Och här på tråden har vi alla faktiskt tillgång till häktningsprotokoll, etc.
Polisen väljer att "agera" utifrån utredningar, och hur de uppfattar vad som kommer fram i dem.
Exempel, två personer var misstänkta för underlåtenhet att avslöja mord, blev sedemera omhäktade, där rubriceringen skärptes till medhjälp till mord.
Jag antar, att poliserna i denna utredning, som i alla utredningar får fram vad som hänt, och vem som GJORT VAD.
Det är väl syftet med en utredning kan jag tänka då.
Så oavsett, om MGM eller BO umgicks, och på vilka premisser de umgicks, tar polisen ingen notis om.
Det är ett mord som skall utredas, och huruvida de varit påverkade eller inte, kränkta eller inte, spelar ingen roll.
Det som ska komma fram, är hur planeringen, dådet, och de efterkommande utspel har gått till.
Då det är så enkelt, mord är icket lagligt här i sverige, och det är sveriges lagar som skall efterföljas här.
Och om det är någon som på något sätt vill "hitta ursäkter" för att det skulle kunna vara förmildrande orsaker till ett mord som är planlagt, pådrivet av någon, individer som tystar ner vad de gjort, låter offret "ligga" i ett gruvhål i två veckor, utan att lyfta ett enda finger för att de har på något sätt känt sig kränkta, hotade eller något åt det hållet, varför gick inte de till polisen då, om de upplevde att BO, på något sätt skulle utgöra ett hot mot dem..eller de fakto har hotat dem på något sätt? Det finns inga lagar, eller förmildrande omständigheter, som säger "jag kände" mig hotad, därför planerade jag, att mörda nn. Därför mördade jag nn, därför lät jag nn, ligga i ett gruvhål i två veckor.. för att jag kände mig hotad, kränkt?? Om någon kan ta fram den lagen, att det finns förmildrande, för planlagt mord, vore jag tacksam!!
Om det skett i vredesmod, helt plötsligt vid ett handgemäng, hade det resonemanget kanske fungerat. Alttså det var inte med ett ont uppsåt, utan det hände, och gick för långt..och för mig är det en avsevärd skillnad.
Det spelar ingen roll, om alla inblandade var missbrukare eller icke, det spelar ingen roll vilket social grupp de tillhör, ett planlagt mord, är just ett planlagt mord, oavsett social grupp.