Citat:
Ursprungligen postat av
AnybodyOutThere
Sant, vem av oss kan i egentlig mening förstå den manipulation som Lotta var utsatt för. Vi kan ana det eftersom hon valde att gå tillbaka till Martin. Vi kan välja att förstå att Lotta var utsatt för en skicklig manipulatör. Vi kan läsa mellan raderna i fup och förstå att så var fallet.
Men vänta nu.
Lotta var manipulerad av Martin
Per manipulerad av Lotta.
Lotta manipulerad av exet Magnus.
Angelica manipulerad av Martin.
Martin manipulerad -via sms - av "Snälla"
Camilla - systern blev manipulerad av Lotta.
Var inte alla dessa individer vuxna? Med rösträtt, jobb o i vissa fall vårdnadshavare o uppfostrare av barn?
Jag tror inte på att bolla runt "svarte-Petter bollen" av ansvar för att man är "manipulerad" av någon annan. Vi påverkas o "manipuleras" hela tiden - av reklam, av människor runt oss, banker, nyhetsflöde, försäljare, tiggare etc
Ansvaret för sina handlingar och beslut i sitt liv har enbart den vuxne individen. Låt oss inte - på sedvanligt svenskt manér - försöka hitta andra syndabockar som staten, UD, etc. Vuxna individer bestämmer själva sina handlingar - det är därför de kallas vuxna!
Lotta var ansvarig för sitt val av Martin, sitt kokainsnortande och sina osanningar mot Per o nära. Par var ansvarig för att han lät sig utnyttjas o aldrig sa stopp till Lotta, Martin var ansvarig för vad skräp han stoppade i sig, sin misshandel av kvinnorna - och inte minst sin dödsmisshandel av Lotta.
Om jag är tjock beror det på vad jag stoppat i mig, om jag är full på vad jag hällt i mig o om jag är hög på vad jag skjutit i mig. Om jag lyckats få topp betyg är det min förtjänst - om jag inte får det beror det på att jag inte hade den förmågan. Om Bolt slår nytt rekord gör han det för att han kan, gör han det inte är det inte någon annans fel att han just då inte sprang så fort.