2016-12-22, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
På vilket sätt är Lotta skyldig menar du?

Skyldig till att vilja fortsätta relationen med M trots att L visste vad han gjort tidigare och blivit dömd för. Skyldig till att fortsätta vilja ha kontakt och fortsätta vilja leva med honom trots att L visste vad han gjort tidigare och blivit dömd för.
Skyldig till att medvetet söka upprepad kontakt med M trots att L visste vad han gjort och blivit dömd för.
Skyldig till att längta efter och vilja ha barn och boende tillsammans med M trots att L visste vad han gjort tidigare och blivit dömd för.
Senast redigerad av Ka7700 2016-12-22 kl. 20:50.
Citera
2016-12-22, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Skyldig till att vilja fortsätta relationen med M trots att L visste vad han gjort tidigare och blivit dömd för. Skyldig till att fortsätta vilja ha kontakt och fortsätta vilja leva med honom trots att L visste vad han gjort tidigare och blivit dömd för.
Snack! Lotta ville avsluta relationen långt innan hon dödades men vågade inte för att Martin hotade henne . Vad skulle hon ha gjort menar du?
Citera
2016-12-22, 20:53
Medlem
Citat:
Snack! Lotta ville avsluta relationen långt innan hon dödades men vågade inte för att Martin hotade henne . Vad skulle hon ha gjort menar du?

Snack på dig själv du,
L ville inte alls avsluta relationen med M
Läs FUP gällande SMS ända fram till misshandeln som slutade väldigt illa
Källa på det du påstår tack!
Citera
2016-12-22, 20:56
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
Du svarade inte på min fråga dock, hur är det möjligt att du inte upprörs över ett uteblivet livstidsstraff för detta brutala mord, dessutom begånget av någon med hans bakgrund?
En bakgrund som dessutom ligger till grund för den stora mediala uppmärksamhet som fallet fått.

Du upprörs mer över en alltför stor medial bevakning av detta fall än ett uteblivet livstidsstraff, förklara gärna den inställningen?

Oavsett vilken längd på straff vi ska ha för olika brott bör vi ha en likabehandling av de brott vi dömer. Likartade brott ska ge likartade straff - oavsett mediebevakningen.

Om måttstocken för överlagt knivmord med 40 hugg i två omgångar på en kvinna som försöker krypa iväg där man också försöker knivhugga ett vittne och sedan inte gör minsta antydan att ringa ambulans för att hjälpa offret utan flyr - är 18 år.

Jämför detta då med ett psykbryt på några minuter av en påtänd o berusad Martin där han slår Lotta med nävarna 8-10 gånger så illa att hon troligen vid första slaget blir medvetslös. - därför att han halluciner o tror sig se en man lämna hennes lägenhet. Därefter ringer han direkt polis o ambulans, lägger henne enl telefoninstruktioner i framstupa sidoläge och väntar på polisen som han möter upp o erkänner för. Martin hade dessutom vid flera tillfällen sökt hjälp dagarna före därför att han såg syner o var orolig för vad han kunde göra - utan att han fick adekvat hjälp.

Det är två olika brott - men gärningarna fick från början väldigt olika påföljd där den senare fick livstid.
Jag tycker inte att Martins dödande av Lotta är värre än vad mannen i Malmö gjorde. Så har man satt ribban vid 18 år borde i vart fall inte Martin få mer än Malmö mannen. Det borde egentligen också vara en gradskillnad i påföljden i relation till planerat dvs överlagt mord, enorm plåga för offret under lång tid, att man flyr o inte ringer efter hjälp.

Jag tror att Tingsrätten föll offer för medias bevakning av fallet och därför gav livstid. Om det är så är det fel o farligt. Då har media - den tredje statsmakten - alldeles för stort inflytande.
Senast redigerad av Solglittret 2016-12-22 kl. 21:10.
Citera
2016-12-22, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Snack på dig själv du,
L ville inte alls avsluta relationen med M
Läs FUP gällande SMS ända fram till misshandeln som slutade väldigt illa
Källa på det du påstår tack!

Jo det ville hon visst det. Det står flera rader om det i våran lokala tidning. Du och Solglittrets jävla försvarande av dåren gör mig gråhårig. Ger mig fan på att ni är kompis med honom eller är kriminella själva.
Citera
2016-12-22, 21:02
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Jo det ville hon visst det. Det står flera rader om det i våran lokala tidning. Du och Solglittrets jävla försvarande av dåren gör mig gråhårig. Ger mig fan på att ni är kompis med honom eller är kriminella själva.

Flera rader i vår lokala tidning

Läs FUPen, kamma ditt icke gråa hår - för ingen här försvarar en anabolstinn kvinnomisshandlande kåkfarare som Martin. Men han ska dömas rätt.
Citera
2016-12-22, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret

Läs FUPen, kamma ditt icke gråa hår - för ingen här försvarar en anabolstinn kvinnomisshandlande kåkfarare som Martin. Men han ska dömas rätt.
Jag har följt denna tråden ett bra tag nu och du är nog den som försvarar Martin mest av alla av denna tråd. Missförstå mig inte men jag förstår inte hur du resonerar. Dömas rätt? Idioten har dömts förut för en rad brott och misshandlat flera personer enligt den FUP du efterlyser. Galningen är ju en återfallsförbrytare så det sjunger om det. Så klart han ska sitta bakom galler tills han ruttnar. Tror att du tycker det egentligen men att du ser allt i svart på vitt.
Citera
2016-12-22, 21:11
Medlem
Mooskys avatar
Citat:

Lokalblaskorna har alltid bättre information än tex sånt som du strött omkring dig i denna tråd.
Det är privata enskilda åsikter om hur NI önskar att kvinnor ska formas och tuktas så dom väljer rätt män. Men efter följt dina åsikter i ämnet, så kan jag meddela att INGEN befattar sig med inskränkta kvinnohatare som vill inskaffa obligatorisk undervisning för flickor vad dom ska välja i partnerväg. Alltså styra och bestämma över andra människor genom ert ältande om skuld. Jag vet inte om det egentligen passar in med allt du hävt ur dig ur ditt personliga åsiktsmaskineri eftersom det handlar om brott i denna tråden. Så när tänkte ni presentera det brott som Lotta gjort sig skyldig till?
Citera
2016-12-22, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Ja, dom är tyvärr som lipsillar då dom sitter på anstalt och klagar och skriver för dom har inte så mycket mer att göra. Så vad Kriminalvården kan göra åt en sån här typ vet inte jag riktigt. Men systemet är kärvt gällande allt för en som sitter på anstalt, och rena pappersexercisen för minsta lilla. Dock kan han säkert systemet på sina fingrar och lär väl inte nöja sig med sånt som går att driva vidare. Men han kommer anses som en stor risk med allt vad det innebär. Tror inte han kommer gå med på att behandlas heller utan han kommer få utbrott och hålla på med hot osv. Ett jävla missfoster helt enkelt som egentligen borde åtnjuta straffarbete i någon gruva lång åt helvete.

Jag är mer pessimitiskt, dessvärre. Han kan systemet väl och är väl laddad med steroider. Och dom vet vad han kan ställa till med på fri fot. Oftast genomför han sina hot.

Det är det som ger honom Makt. Även inom murarna.
Citera
2016-12-22, 21:17
Avslutad
Citat:
Om du hade läst FUPen skulle du funnit att Martin ger uttryck för en märklig "hederskodex" där han anser att vissa saker är absolut fel och vissa saker är tillåtna. Misshandel är tillåtet liksom hot i hans märkliga regelverk, medan sexuellt våld eller tvång är absolut tabu för Martin.

Han erkänner rätt mycket skit han gjort mot Angelica o Lotta men tar totalt avstånd från minsta lilla anspelning på sexuellt våld eller tvång. Ingen av hans kvinnor har någonsin vittnat om våldsex. Tvärt om har alla vittnat om att han var en ömsint mjuk älskare o Lotta klassade det som "enastående sex" med Martin.

Först slår man kvinnorna sönder och samman och sedan gottgör man det hela med underbart sex.
Sluten psykiatrisk vård hade vart det mest riktiga straffet.
Citera
2016-12-22, 21:17
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Vi har ju redan skurit ner på annat.
Det finns ju ingenting att välja på så inte undra på att situationen är som den är .
Kolla hur det blivit i Göteborg, kolla i städer som är små finns det inte längre.
Precis det jag menar.
Citera
2016-12-22, 21:19
Medlem
shorty81s avatar
Citat:
Tror du att Lotta för att hon mådde dåligt verkligen inte var ansvarig för vad hon gjorde?
Tror du att hon inte hade blivit straffad om hon hade åkt dit för sitt kokainbruk?

Eller ansvarig för annat hon skulle kunna ha gjort - kanske försäkringsbedrägeri i Enköping?
Eller en falsk rån-anmälan där? Eller för att hon lurade ex.Per? Eller om hon snattat? Stulit?

Alla människor bär sin historia och sina ok. Många gånger vet inte omgivningen om allt.
Men bara för att man känner sig förvirrad, ensam, längtar efter barn eller vill vara med en olämplig kärlek - så kan man inte låta bli att följa samhällets normer o regler.
Man är fortfarande ansvarig för det man gör.

Många postare tycker sig känna igen sig själva i beteenden som man tycker se sig hos Lotta.
Man skriver hur man själv lyckades besinna sig o ta sig ur en dålig relation, hur dum o naiv man varit som valde fel sällskap. Som lät sig trampas på - tills man sa stopp.

Dels vet vi ju inte vad Lotta egentligen tänkte, dels är det ju precis det vi skriver - hon borde också - precis som alla andra som varit där - besinnat sig och sagt stopp.

Hon hade det enormt mycket bättre än andra kvinnor som också råkar in i en dålig relation - hon var inte bunden vid honom med barn, bostad, ekonomiskt. Hon hade social back up, jobb, boende, vältränad o solbränd-såg trevlig ut, ostraffad. Många av de som bl a här beskriver hur de till slut lyckades avsluta - hade antagligen det inte hälften så väl förspänt som Lotta.

Så nog skjutton hade hon goda förutsättningar att kunna sätta stopp.

Alla är vi olika hur fan ställer du dig till ett anabola muskel monster som tar kokain och förmodligen massor av annat skit också, en liten tjej som bara vill leva sitt liv och bli älska, spring in i vägen en gång till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in