Citat:
Ursprungligen postat av
Foolson
Du svarade inte på min fråga dock, hur är det möjligt att du inte upprörs över ett uteblivet livstidsstraff för detta brutala mord, dessutom begånget av någon med hans bakgrund?
En bakgrund som dessutom ligger till grund för den stora mediala uppmärksamhet som fallet fått.
Du upprörs mer över en alltför stor medial bevakning av detta fall än ett uteblivet livstidsstraff, förklara gärna den inställningen?
Oavsett vilken längd på straff vi ska ha för olika brott bör vi ha en likabehandling av de brott vi dömer. Likartade brott ska ge likartade straff - oavsett mediebevakningen.
Om måttstocken för överlagt knivmord med 40 hugg i två omgångar på en kvinna som försöker krypa iväg där man också försöker knivhugga ett vittne och sedan inte gör minsta antydan att ringa ambulans för att hjälpa offret utan flyr - är 18 år.
Jämför detta då med ett psykbryt på några minuter av en påtänd o berusad Martin där han slår Lotta med nävarna 8-10 gånger så illa att hon troligen vid första slaget blir medvetslös. - därför att han halluciner o tror sig se en man lämna hennes lägenhet. Därefter ringer han direkt polis o ambulans, lägger henne enl telefoninstruktioner i framstupa sidoläge och väntar på polisen som han möter upp o erkänner för. Martin hade dessutom vid flera tillfällen sökt hjälp dagarna före därför att han såg syner o var orolig för vad han kunde göra - utan att han fick adekvat hjälp.
Det är två olika brott - men gärningarna fick från början väldigt olika påföljd där den senare fick livstid.
Jag tycker inte att Martins dödande av Lotta är värre än vad mannen i Malmö gjorde. Så har man satt ribban vid 18 år borde i vart fall inte Martin få mer än Malmö mannen. Det borde egentligen också vara en gradskillnad i påföljden i relation till planerat dvs överlagt mord, enorm plåga för offret under lång tid, att man flyr o inte ringer efter hjälp.
Jag tror att Tingsrätten föll offer för medias bevakning av fallet och därför gav livstid. Om det är så är det fel o farligt. Då har media - den tredje statsmakten - alldeles för stort inflytande.