2016-11-19, 16:50
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Hon var sjukskriven ett halvår från våren 2013 och därefter uppbar hon någon form av förtidspension, det verkar som om missbruket startade igen efter misshandeln på arbetsplatsen och därefter accelererat precis som hennes fd uppgivit. Det är inte speciellt troligt att man som busschaufför kan ha grava alkoholproblem.

Nä det kan man väl inte.
Citera
2016-11-19, 16:51
Medlem
Kokettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
Tack för matnyttig information. Ja, det kan ju förklara en del. Dock blir jag lite fundersam över kvinnan som gick ut i Dala-demokraten och påskinade vara Delboms vän, och som mycket väl kände till hennes umgänge med ynglingarna, samt hur de utnyttjade henne. En sann vän skulle ju ingripa i en sådan nedåt gående spiral, så även ex-makens icke-agerande är man ju lite nyfiken på.

Sen, då både Delbom och ynglingarna levde, verkade och brukade på väldigt liten ort, även kalasade i offentliga rum så tvivlar jag på att Delboms situation undgått särskilt många i trakten. Skvaller och skitsnack i mindre byar sprider ju sig snabbare än ljusets hastighet.

Visst, en missbrukare (periodare) kan likt ett djur dra sig undan för att få vara i fred med sitt missbruk i perioder - men det är väl också då och där det visar sig vilka som är ens vänner?

Jag är inte ute efter att skuldbelägga någon, men tycker i sanningens namn det är lite egendomligt att Delboms vänner och bekanta utanför denna grupp inte ingrep, slog näven i bordet. Vad i hela fridens namn hade hon med dessa utstötta att göra (visst, hon kände sig säkert utstött själv, men ändå)?

nej människor ingriper i regel inte i vuxna människors privatliv. madeleine var knappast utvecklingsstörd och behövde ingen förmyndare. likaså kunde hon knappast föreställa sig det som skedde. mord är sällan en direkt följd av en sådan "nedåtgående spiral". vänner till madde kunde givetvis inte anat att ett gäng påsar med skridskor från landsbygden skulle ha ihjäl henne.
Citera
2016-11-19, 16:59
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokette
nej människor ingriper i regel inte i vuxna människors privatliv. madeleine var knappast utvecklingsstörd och behövde ingen förmyndare. likaså kunde hon knappast föreställa sig det som skedde. mord är sällan en direkt följd av en sådan "nedåtgående spiral". vänner till madde kunde givetvis inte anat att ett gäng påsar med skridskor från landsbygden skulle ha ihjäl henne.

Då har vi olika referensramar. I min värld då ingriper kamrater emellan om någon håller på att gå igenom isen.

Jag har en smula svårt att ta ditt inlägg på allvar, men givetvis kan ingen förutse ett mord av dylikt slag.

Tittar vi på mängd, så finns det ju så klart fler "påsar med skridskor" i storstäderna - hajar inte vart du ville komma med inlägget som sagt.
Citera
2016-11-19, 17:06
Medlem
Kokettes avatar
Citat:
Då har vi olika referensramar. I min värld då ingriper kamrater emellan om någon håller på att gå igenom isen.

Jag har en smula svårt att ta ditt inlägg på allvar, men givetvis kan ingen förutse ett mord av dylikt slag.

Tittar vi på mängd, så finns det ju så klart fler "påsar med skridskor" i storstäderna - hajar inte vart du ville komma med inlägget som sagt.

motivera gärna varför du har svårt att ta inlägget på allvar. mina erfarenheter säger mig att de flesta människor påstår att de alltid skulle ingripa om de anade oråd eller bevittnade något hemskt. sanningen är att det är ytterst få människor som faktiskt ingriper. därför har vi extremt många fall av t.ex kvinnomisshandel som de flesta känt till under flera år, misshandlar som sker öppet utan att någon gör en ansats. vissa människor gör ett halvhjärtat försök att få stopp på eländet men när det inte löser sig direkt återgår man till flashback/familjeliv där man fortsätter förhäva sig. när mina vänner och bekanta håller på att gå igenom isen brukar jag försöka prata med dem, erbjuda dem min hjälp på olika sätt men om de inte är villiga att ta emot den så gör jag i regel inte mer än så. det är ytterst få människor jag skulle kunna tänka mig att hjälpa med tvång.
Citera
2016-11-19, 17:07
Medlem
Citat:

Jag tror kokette var lite ironisk, hon svarar en skribent som ger ett svar till någon som påstår sig känt Madde väl (men uppenbarligen inte verkat funnits i Maddes närhet de sista åren?). Informationen kanske inte var speciellt matnyttig?
Citera
2016-11-19, 17:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaliber007
Dödstraff för detta hänsynlösa mord är det enda rimliga. Eftersom dödstraff inte finns så håller jag tummarna för livsstid!

Alla inblandade är lika skyldiga. Hessling må ha huggit henne men ingen annan sa ett enda ord, ingen försökte stoppa det. Dom lät MD dö utan ånger.

Att ingen tog upp luren och varnade madde är så himla sjukt. Detta är beviset på att det finns helt och hålöet skoningslösa personer.

Det här klientelet är alldeles för snåla för att offra lite av sitt saldo på kontantkortet för att rädda någon från döden, helt övertygad om det.
Citera
2016-11-19, 17:10
Medlem
Citat:
motivera gärna varför du har svårt att ta inlägget på allvar. mina erfarenheter säger mig att de flesta människor påstår att de alltid skulle ingripa om de anade oråd eller bevittnade något hemskt. sanningen är att det är ytterst få människor som faktiskt ingriper. därför har vi extremt många fall av t.ex kvinnomisshandel som de flesta känt till under flera år, misshandlar som sker öppet utan att någon gör en ansats. vissa människor gör ett halvhjärtat försök att få stopp på eländet men när det inte löser sig direkt återgår man till flashback/familjeliv där man fortsätter förhäva sig. när mina vänner och bekanta håller på att gå igenom isen brukar jag försöka prata med dem, erbjuda dem min hjälp på olika sätt men om de inte är villiga att ta emot den så gör jag i regel inte mer än så. det är ytterst få människor jag skulle kunna tänka mig att hjälpa med tvång.

Min inställning också, jag skulle inte "ingripa" med något som helst tvång (vilket väl är olagligt om man inte gör det i ställning som myndighetsrepresentantdär sådan befogenhet finns men då är man jävig gällande de man känner) särskilt inte om det är formellt vuxna människor.
Citera
2016-11-19, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag tror kokette var lite ironisk, hon svarar en skribent som ger ett svar till någon som påstår sig känt Madde väl (men uppenbarligen inte verkat funnits i Maddes närhet de sista åren?). Informationen kanske inte var speciellt matnyttig?
Nu hade ju Madde flyttat omkring och först för 2 år sedan återvänt till denna trakt så det är väl inte omöjligt att de nära vännerna inte ens bodde i samma trakt och då heller inte såg vilket umgänge hon hamnat .
Citera
2016-11-19, 17:13
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:

Tack för förtydligande, och seriösare text;-) Jag håller med dig till hundra procent kring ditt resonemang - och jag fungerar nog i ärlighetens namn precis likadant.

Jag tänkte/kände väl att fallet med Delbom och relationen till dessa brukande lortgrisar var så pass udda och extrem. Som vän/bekant till Delbom så borde man väl kliat sig i huvudet rejält.

För övrigt kliar man väl sig PÅ huvudet och inte i? Alltså bokstavligen. Men antar att talesättet syftar på att man "funderar". 😂
Citera
2016-11-19, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen

Något vittne som säger sig vara en nära vän hade ju bara känt Madde i några månader så då är det väl inte orimligt att den personen inte hade särskilt stor insyn i hennes liv.
Citera
2016-11-19, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Något vittne som säger sig vara en nära vän hade ju bara känt Madde i några månader så då är det väl inte orimligt att den personen inte hade särskilt stor insyn i hennes liv.

Nä, men det kan ju vara relevant om det är i närtid hen har någon insyn kanske? Sedan får man väl hålla i minnet att många kanske inte delger alla delar rörande sin tillvaro till dem de i var stund umgås med.
Citera
2016-11-19, 18:03
Medlem
Citat:
Hårbotten är det ja, alldeles riktigt. Lite roligt uttryck bara.

Ungefär som varför det heter köttbullar, och inte köttbollar? Det sistnämnda känns ju mer riktigt visuellt. En gång i tiden hette det ju "negerbollar", inte "negerbullar". 😂

Förvisso kraftigt avvikande från ämnet/tråden - men nu vart det ju språkcirkus.

Varför språkcirkus? Människor lägger kanske lite olika uttryck i vissa begrepp, om man talar om händelser som föregick i tidsrymd vid tidpunjten något före gärningen framstår det kanske för vissa märkligt om någon säger att hon varit nykter i många år, arbetar som alkoholterapeut etc och man precis läst en uppgift om att hon blivit LOBad ca ett år innan hon mördades?

Då kan man ju undra om det är "nära vän" i närtid, eller vad postaren avse med "nära & vän"?

Inte för att det är" snällt" att skuldbelägga offret men man kan väl lika låta bli att överdriva offrets oskyldighet för att försöka öka allvarligheten av brottet i syfte att öka den utömda påföljden? Det förra är ju i någon mån en konsekvens av det andra.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-11-19 kl. 18:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in