Vadan detta fokus på praktiska tillämpningar? Jag ser det hela totalt omvänt: Vi filosoferar inte för att bygga ett nyttomaximerat, effektivt samhälle, utan vi bygger ett nyttomaximerat, effektivt samhälle för att kunna filosofera, för att kunna leva och bejaka det inneboende värdet i äventyrlighet, i upptäckarglädjen i att utforska världen och oss själva, eller att ifrågasätta om det är mödan värt att göra sådant vi annars gör per automatik; ja, att fundera över till vilken existentiell, filosofisk nytta vi åtar oss allt detta ständiga jäktande och arbete som vi åtar oss under solen.
Varför läsa Dante eller Cicero, varför studera svarta hål, varför blicka ut i kosmos efter jordliknande planeter, varför skapa film och konst eller musik eller konstruera estetisk arkitektur?
Jag såg en gång en diskussion om gränsen för mänskligt vetande där matematikern Gregory Chaitin upprört sa till astrofysikern Mario Livio, efter att Gödels ofullständighetssatser och matematikens fundament kommit på tal, samt fysikens fortsatta framåtskridande trots denna matematisk-filosofiska ostadighet, att (ni får ursäkta att jag parafraserar det hela och tar det från minnet) "Du bryr dig inte om detta för att du är en fysiker! Vi matematiker bryr oss! Om vi inte kan lösa ett problem så ska vi alltså övertala oss om att det inte är viktigt (...) Om du är intresserad av tänkande är detta ett problem, men inte om du enbart är intresserad av att göra transistorer och tjäna miljontals dollar. Vem bryr sig om teknologi?" varpå astrofysikern försvarar sig med att han är en
teoretisk fysiker som är intresserad av universums ursprung och inte har den blekaste aning om hur man gör transistorer, varpå matematikern säger att han är ursäktad.
Hela dialogen finner jag extremt träffsäker! Här är samtalet i sin helhet, vari fler debattörer tar plats:
The Limits of Understanding
Filosofins varande och icke-varande vilar på precis samma fundament som mycket annan form av grundforskning eller kreativt skapande, vill jag mena.
I det inneboende värdet i aktiviteten. Eventuell fallfrukt är sekundär.