• 1
  • 2
2016-11-22, 18:57
Medlem
Många bra svar i tråden. Filosofi är en nödvändig inledande del till vetenskap. Vetenskap kan delas in i "filosofiskt," "teoretiskt," och "praktiskt" tillvägagångssätt. Filosofi kan även sägas vara en inledande del till mänsklig kultur i allmänhet.

Ifrågasättande kan vara mer kreativt än att vara fäst vid färdiga svar. Problem kan vara av större värde än en lösning, en fråga mer än ett svar, en längtan mer än tillfredsställelse, o s v.
Citera
2016-11-23, 00:46
Medlem
Jofs avatar
Förut var det OBLIGATORISKT att läsa en rätt gedigen kurs i Filosofi för ALLA studerande vid OSLO universitet. Oavsett gren eller fakultet.

(Jag vet inte om det är så nu längre.)
Bra tycker jag som förstått att filosofin ger grunder för allt systematiskt högre tänkande.

Här i Sverige ses filosofi ofta som flum

Det är antagligen därför högutbildade ofta uppträder som besserwissrar. Dom har inte lärt sig/förstått att dom bara tillämpar ett av många teoretiska synsätt. Dom (läkare, fysiker, m fl) talar som om dom säger sanningen!
Fast en del fysiker har varit intelligent nog att börja intressera sig för och lägga in filosofi i undervisningen (men tyvärr utan större insikt, enl min erfarenhet).

Sverige är ett filosofisk u-land idag. Ett land präglat av tillämpad teknik och av tekniker, utan filosofisk bildning eller insikt. DÄRFÖR kan frågor som TS:s ställas.
Och därför är det ett enåsiktsland, ett PK land. Där man tror att det bara finns EN sanning. Ett besserwisserland m.a.o.
SKÅL!
Citera
2016-11-23, 02:56
Medlem
Examen Philosophicum og Examen Facultatum (vitenskapsteori) er fortsatt obligatoriske emner ved de fleste/alle studieprogram ved UiO og andre universiteter.

Tror lignende emner er vanlige i mange andre land også.
Citera
2016-11-23, 11:24
Medlem
Jag håller själv på med en hel del filosofi böcker.

En bok som jag läser nu (Aristotle's metaphysics) handlar om just att definiera metafysiken samt den vetskap som man behöver att ha en form av expertis för att kalla sig för t.ex läkare.

Filosofi kan appliceras med allt det som inte kan beskrivas av en läkare, t.ex varför finns den på den här planeten?
Det första med hur penicillin "skapades" var ju av en ren och skär slump så vad säger detta om expertisen att man skulle kunna veta detta..

Filosofi är en väldigt bra grogrund till förståelse, det finns fler sanningar än ekvationer/statistik som är konkreta sanningar som man kan lita på, men inte till 100% för då utesluter man förändringar över något man inte ens har en aning om och som existerar.
För att något ska existera så måste det oftast ha ett namn till sig eller? Det är ju uppenbart att det måste ha ett namn för att kunna existera, men det som inte har något namn till sig måste ju också existera i något tomrum där expertisen inte finns för den gemene man.

Filosofi är mycket djupare än det som jag har skrivit, finns olika filosofiska termer, inom makten, naturen, metafysiken etc etc.
Jag kan väl skriva att man blir lite ignorant om man inte läser filosofi kontinuerligt, man liksom låter dörrar vara stängda som kan öppna ny förståelse och det tycker jag är väldigt dumt, lika dumt som att säga till en läkare som ägnat sitt liv åt att få den expertis, att säga till en sådan individ att denna inte vet ett dugg när man själv inte varit insatt i den expertisen, men det finns undantag också på en läkare/läkare såsom det finns undantag på en filosof/filosof.

Dialektik är också en viktig måttstock som tas upp i filosofi för det som du vet behöver inte betyda något märkvärdigt eller vara av betydelse om du inte har en anpassande retorik till de som inte vet, då spelar det väl ingen större roll om du inte kan förmedla det du vet på ett korrekt sätt med argumentationstekniker samt förståelse.
Och att säga att folk är dumma utan att ha förståelse över detta är att själv vara jävligt dum.
Senast redigerad av Locho 2016-11-23 kl. 11:36.
Citera
2016-11-24, 21:59
Medlem
verificantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Har tänkt på detta ett bra tag nu. Filosofin studerar allt omkring oss i oändlighet men verkar aldrig nå till någon sorts slutsats som kan appliceras i verkligheten.

Psykologin föddes ju genom filosofin av folk som var trötta på att diskutera och tänka utan att komma fram till något som kunde appliceras i praktiken. Är filosofi en värdelös och utdöende vetenskap? Kan det ens kallas vetenskap då den aldrig leder fram till en slutsats eller handling?

Jag tycker att din fråga är ganska så filosofisk till sin art, så filosofin är definitivt inte död ännu
När det gäller applikationer så finns de redan i form av algoritmer. Till exempel i självkörande bilar.

OK, bilarna är inte riktigt ute i samhället ännu, men de kommer. Och algoritmerna som bilarna använder har i högsta grad en filosofi inbyggd i sig. Hur ska en bil t.ex. reagera i en nödsituation? Om den inte kan undvika att skada en människa men kan välja vilken den ska gira mot: Cyklisten med hjälm eller cyklisten utan hjälm?
Citera
2016-11-27, 00:19
Medlem
Sitkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av verificante
Jag tycker att din fråga är ganska så filosofisk till sin art, så filosofin är definitivt inte död ännu
När det gäller applikationer så finns de redan i form av algoritmer. Till exempel i självkörande bilar.

OK, bilarna är inte riktigt ute i samhället ännu, men de kommer. Och algoritmerna som bilarna använder har i högsta grad en filosofi inbyggd i sig. Hur ska en bil t.ex. reagera i en nödsituation? Om den inte kan undvika att skada en människa men kan välja vilken den ska gira mot: Cyklisten med hjälm eller cyklisten utan hjälm?

Det är nog resultatet av algoritmen som uttrycker sig filosofiskt för oss människor. Filosofi är som en optisk illusion, för medvetandet. Den existerar inte riktigt men vi uppfattar en situation filosofiskt. Det är ett tillstånd borttom naturen, djupt inramad i vårt medvetande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in