Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-11-18, 18:10
Medlem
ben-varfors avatar
En Stasiofficer erbjöds 80 000 kronor 1990 för att avslöja
en säkerhetspolitisk forskare som satt centralt i
neutralitetskomplexet i Stockholm.

Omräknat till dagens penningvärde blir detta 128 164 kronor.
Det hade varit billig historieskrivning, jämfört med tex
Palmeutredningen, att öka på summan.

http://www.myntkabinettet.se/fakta/rakna_ut_penningvardet
Citera
2016-11-18, 18:22
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Vad fick en person som ytterst var ansvarig för Palmes säkerhet att helt plötsligt vika ut sig media. Efter många års tystnad.

Och vad fick en mångårig säkerhetsman som DF att göra detsamma. Utan att bryta sin tystnadsplikt. Där den utpekade Barbro/SB naturligtvis var oskyldiga. Eftersom man enbart övade samband i samma område som mordet utfördes. Alltså deltagare i det som Dag beskrev som oidentifierade personer. Som kan ha samband med mordet. Och därmed eventuellt kan knytas till ett visst avsnitt i MOP.
Nackdelen med för mycket ironi är att man inte vet vad som är allvarligt menat. Är nedanstående ironi eller allvar?
Där den utpekade Barbro/SB naturligtvis var oskyldiga. Eftersom man enbart övade samband i samma område som mordet utfördes.
Citera
2016-11-18, 19:15
Medlem
Stelfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Varför visste Bo Ståhl och Anders Larsson att Palme skulle mördas? Vem på Säpo hade berättat det för Ståhl?

Angående Bo R Ståhl så är den här artikeln intressant. Ståhl dog(en skum död enl. en del) i augusti 1989.

Någon som vet vem 57-åringen är?

http://sv.tinypic.com/r/fbmctx/9
Citera
2016-11-18, 19:33
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det finns ingen anledning att betvivla den uppgiften, men han nämnde det inte i något av förhören utan först i tingsrätten.

Lisbet Palme beskrev att när hon först tittade upp såg en man vid Dekorimafasaden mot Tunnelgatan (som sedan förflyttade sig in i gränden) och sedan såg en man i beige komma gående söderut på Sveavägen. Om AB, som han själv och vittnen uppger, gömde sig i Dekorimas entré och stack fram huvudet då och då för att titta, så kan LP ha missat honom. Medan han själv kanske uppfattade att hon tittade på honom när hon såg mannen i beige komma gående ungefär längs samma siktlinje.

Dessutom, AB hade skägg och LP har uppgivit ingen skäggväxt, AB hade en bullig dunjacka och LP har uppgivit en tunnare sort, AB var ganska kort och kraftig medan LP har uppgivit ganska lång och gänglig. Förrutom då att AB stod på Sveavägen medan LP såg en man på Tunnelgatan.

Om vi tillämpar din logik ang Anders BjörkmanLisbeth Palme går det att konstatera att hon på mordnatten kopplade två män runt mordplatsen till MOP. När hon på lördagseftermiddagen hördes av Inge Reneborg hade hon inte sett några anletsdrag av GM.

Dessa började dyka upp när hon ringde upp christer H Sjöblom8/3 med kommentarer angående fantombilden. LP berättar här hur hon diskuterat utseendet med Mårten Palme. Därefter byggs bilden av GM på i förhöret med Hans Holmer 25mars och sedan med rikskrim i slutet av april.

Den världsledande minnesforskaren Elisabeth Loftus varnar för tillförlitligheten just i såna här påbyggda vittnesmål. Risken för icke verkliga fakta ska smyga sig in är uppenbar, därom är lejonparten av vittnesforskarna eniga. De första uppgifterna brukar vara de mest tillförlitliga.

http://lennartremstam.blogspot.se/2015/07/forhor-med-lisbeth-palme-dagen-efter.html
Citera
2016-11-18, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stelf
Angående Bo R Ståhl så är den här artikeln intressant. Ståhl dog(en skum död enl. en del) i augusti 1989.

Joel Haukka
Citera
2016-11-18, 19:46
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Intressant intervju med Bo Ståhl,ny för mig, klar Scheike-varning på utseendet

57-åringen är den mystiske och mytiske Joel Haukka , estnisk sjökapten som jobbade för både T-byrån och IB med början från mitten av 50-talet. På SÄPO misstänktes han för kontakter med KGB för vilkas räkning han skulle hållit koll på Anders Larsson och BS: Det är JH som ger SSI uppgifterna om kontakten mellan AL och riksdagsstenografen Bengt Henningsson.

JH brukade hänga hos baltiska kommittén på Wallin-gatan och var med sin ställning inom svensk U-tjänst klippt och skuren som en bolsjevik-mullvad inom de baltiska exilkretsarna i Sverige. För att komplicera bilden ytterligare finns uppgifter om att JH också erbjudet CIA sina tjänster. När AL lämnar sina brev till statsrådsberedningen och UD 860220 bevakas han av just , JH för SSIs räkning.

Att jobba för flera hemliga tjänster är inte ovanligt. När Hans Melin greps 1979 visade det sig att han jobbat både för KGB, CIA och Iraks Mukhabarat. Arne Treholt nöjde sig med att lämna ut sitt land till Sovjet och Irak i sitt landsförräderi.
Citera
2016-11-18, 20:24
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Jag ser upp till dig i den här tråden, det är ingen hemlighet. Dessutom tycker jag om att djäklas och ställa frågor. Jag skulle vilja veta vilket signalement du ger mördaren? Hur anser du att han var klädd, och hade han t ex mustasch eller ärr i kinden? Vad har du fått du ut av vittnesförhör och förundersökningsprotokoll?

Om gärningsmannen lever och är svensk, läser han då denna tråd? Vad tror du om dom här två sakerna?

GM är i tidsspannet 30-50, 180-85cm lång, något kraftigt byggd, i synnerhet över rygg och axlar.
Klädd i mörka kläder, trekvartslång kappa/rock, mörkhårig eller mörk huvudbonad och lågskor på fötterna.
Det som betecknar honom är kylan och förmågan att gripa tillfället i flykten.
Med grund i Inge Morelius och Helena Lähdes uppgifter pekar det mesta på att han är vid dekorimahörnan ett par minuter innan paret Palme kommer. Trots att det rör sig en del folk vid mordplatsen lyckas han smälta in i miljön och inte iakttas av någon mer än just IM. Detta talar för att det är en person som är en van spanare och med någon form av säkerhetsutbildning.

Han är väl förtrogen med sitt vapen och han besitter en utmärkt lokalkännedom, vilket gör att väldigt mycket talar för att han är svensk. Eftersom ingen sett honom i ansiktet kan jag inte dra några slutsatser om detaljer i utseendet. Lever GM är det mycket möjligt att han läser tråden.

Dessutom tror jag inte han agerat ensam. WT-iakttagelser och framförallt Övervakningspromemorian talar starkt för att en grupp personer mördade Olof Palme.
Citera
2016-11-18, 21:38
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Varför brydde sig inte Alf Karlsson på Säpo om Ivan von Birchans varningar om att CIA planerade att mörda Palme?

Alltså, jag vet ju inte, jag bara gissar. Och jag gissar att Alf Karlsson redan kände till det här när IvB kom flåsande med sina uppgifter. Och att han (Alf) inte hade för avsikt att göra något åt saken.
Citera
2016-11-18, 21:57
Medlem
ieshos avatar
Citat:

Artikeln är från 1987. Året efter besökte jag Lyktan för att sälja Grobladet 1-88. Jag samtalade lite med Ståhl om MOP och han rekommenderade mig att köpa boken 'Land du förskingrade' och sa att en person som var misstänkt för MOP hade haft boken i sitt hem när polisen kom. Han borde ha menat CP men inga namn nämndes eller var ens kända. Bilden i klippet motsvarar bara ytligt den person jag mötte, som var en ganska självsäker, ironisk och mörk personlighet. Men antagligen var han upprörd över Haukkas skvaller på bilden i klippet.

När Grobladet 1-90 var färdigt åkte jag också till Lyktan men då var det en ny föreståndare som berättade att Ståhl var död. Han hade misskött sin diabetes och hade hittats i djup koma - på antikvariatet som jag uppfattade det. Den nya föreståndaren gav samma kusliga intryck som Ståhl själv hade gjort.

http://iesho.blogspot.se/2016/04/33-grobladet-1-90.html

Den eller de timmar som jag själv befann mig på Lyktan kom det hela tiden folk som diskuterade olika frågor med Ståhl.
Citera
2016-11-19, 01:24
Medlem
Kennexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Att ett antal mordkonspiratörer öppet visade sig före mordet viftandes med sina WT är både ologisk och otroligt.

För det var ju knappast ett pojkstreck med livstids fängelse som insats. Eller att de före mordet garanterades livstidslång absolution och mörkläggning.

För mig är det uppenbart att det befann sig flera grupper på plats samtidigt. Med helt olika förutsättningar och agenda. Och att mordet genomfördes mitt framför näsan på de oskyldiga.

Uppenbarligen kan inte oskyldiga ens idag tala ur skägget. Från Holmers Åsa till de poliser som deltog i den sanktionerade narkotikaspaningen i området mordkvällen. Man vill inte ens säga något efter att man gått pension.

Vilket leder mig till slutsatsen att mordet omges av en sekretess som får alla initierade att hålla tyst. Där man är mycket väl medvetna om konsekvenserna för eventuell lösmynthet. Man skyr inte ens sina egna eftermälen när sanningen kommer fram.

Allvarligt talat. Jag tror inte att de nu levande personer som har någon form av kunskap om mordet är rädda för regeringen Löfven. Eftersom han enbart upprepar gamla floskler. Utan att ha kunskap. En svensk modell som sedan WW2 använt hemligstämplande före öppenhet.

Så vilka kan upprätthålla disciplinen och tystnaden under mer än 30 år.

Knäcker vi den gåtan har vi ursprunget till mörkläggningen. En tystad som är konstant även vid regeringsskiften. Man var lika tysta när Bildt var statsminister, som när Göran Persson var det.

Vilket visar att de som idag sitter på sanningen, eller delar av den, inte styrs av politisk tillhörighet. Det styrs av krafter eller kunskaper som förenar alla politiker. Som trollformeln nationens intresse eller förhållandet till främmande makt.

Så vilka kan upprätthålla disciplinen och tystnaden under mer än 30 år.

Någon "organisation/grupp X" med medlemmar som på något sätt "står över" samhällets styrande system och följer sin egen agenda för att......

Ja, vad? Upprätthålla någon egen över-agenda? Hindra sådana som hotar denna över-agenda, såsom "förrädaren Olof Palme"?
Ett slags "Över-Stay Behind"....??

Kanske bildad någon gång under 1950-talet efter Bill Colbys skandinaviska Stay Behind-drive?
....eller något senare (1960-tal ?)
http://stadsholmen.blogspot.se/2013/01/har-ar-mannen-bakom-stay-behind-i.html

En brokig samling som håller koll på varandra och där ingen vågar säga någonting utåt för att man är för insyltad och med "kladdiga fingrar"?
Där den egna "gruppen X:s" stabilitet och sammanhållning tryggar dem själva i den svenska samhällstoppen och med kontakter med "rätt folk" som utför order?

Kanske cyklar de genom Stockholms underjord mot Kungsholmen på kvällen....
...och cyklar därifrån på morgonkvisten, mot en Arla Gryning eller....
ett rent helvete.....
Senast redigerad av Kennex 2016-11-19 kl. 01:26.
Citera
2016-11-19, 04:13
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Nackdelen med för mycket ironi är att man inte vet vad som är allvarligt menat. Är nedanstående ironi eller allvar?
Där den utpekade Barbro/SB naturligtvis var oskyldiga. Eftersom man enbart övade samband i samma område som mordet utfördes.

Jag utgår från Donalds egna uttalanden.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22274343.ab

Citat.
De hade de här apparaterna innanför sina rockar men då och då var de ju tvungna att dra upp antennerna och blotta sig när de skulle ha samband. Och troligen är det därför det finns så många vittnesobservationer av walkie-talkies under kvällen då Palme mördades, säger Donald Forsberg.

Grupperingens syfte var enligt Donald Forsberg att öva samband i stadsmiljö- vilket man gjorde i samarbete med Föräldraföreningen mot narkotika, FMN, som samlade in uppgifter om gatulangning.

Att gruppen skulle ha haft något att göra med mordet på Olof Palme ser han som "nonsens".

Att det skulle ha haft något att göra med mordet på Palme är så bortom vett och förnuft att jag inte ens reflekterat över att vända mig till polisen, säger Donald Forsberg Slut citat.

Ironin uppstår när han garanterar att de inte hade med mordet att göra. Precis som att han ledde dem. Eller själv deltog. För annars kan han ju inte vara så säker på att de inte bröt rutinen just denna kvällen.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-11-19 kl. 05:04.
Citera
2016-11-19, 04:58
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Om vi tillämpar din logik ang Anders BjörkmanLisbeth Palme går det att konstatera att hon på mordnatten kopplade två män runt mordplatsen till MOP. När hon på lördagseftermiddagen hördes av Inge Reneborg hade hon inte sett några anletsdrag av GM.

Dessa började dyka upp när hon ringde upp christer H Sjöblom8/3 med kommentarer angående fantombilden. LP berättar här hur hon diskuterat utseendet med Mårten Palme. Därefter byggs bilden av GM på i förhöret med Hans Holmer 25mars och sedan med rikskrim i slutet av april.

Den världsledande minnesforskaren Elisabeth Loftus varnar för tillförlitligheten just i såna här påbyggda vittnesmål. Risken för icke verkliga fakta ska smyga sig in är uppenbar, därom är lejonparten av vittnesforskarna eniga. De första uppgifterna brukar vara de mest tillförlitliga.

http://lennartremstam.blogspot.se/2015/07/forhor-med-lisbeth-palme-dagen-efter.html

Är ingen minnesforskare så jag kan inte bedöma hur korrekt följande artikel är. Tyvärr ligger den under kostnad.

http://fastly.svd.se/ny-forskning-alla-vara-minnen-ar-falska

Citat.
Det går att plantera felaktiga minnen hos människor visar ny forskning.

Det vi inte minns perfekt skapar vi bilder runt”, säger Agneta Herlitz, professor vid institutionen för klinisk neurovetenskap, Karolinska Institutet. Slut citat.

Jag skulle vilja säga att det finns all anledning att tro att Lisbets minne av CP är planterat. Som första gången kom till utryck när fantombilden publicerades. Och sedan förbättrades med tiden med hjälp av andra. Så kallade påbyggda vittnesmål.

I synnerhet eftersom det var fysiskt omöjligt att iaktta ansikten på platsen enligt hovrättens ledamöter. Beskrivet i GRK.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-11-19 kl. 05:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in