Citat:
Ursprungligen postat av
Passepartout
Lätt för dig att säga att man bara kan betala tillbaka, för någon som inte ens förstår att man kan göra upp en avbetalningsplan är det omöjligt att veta hur man gör. Vi vet inte hur Madeleine agerade när det gäller den här saken, men att försöka leja en torped verkar ju ...
Du har heller ingen aning om vad som kan ha rört sig i kulisserna (inte jag heller). Att ha en fasad utåt (generös med krognotor) är en sak, vad som händer bakom lyckta dörrar, en annan.
Det där har jag ockå reflekterat över. Hon är "generös" men skriver upp alla utlägg. Ungefär som att hon försöker binda upp dem till lojalitet genom att de är skuldsatta. Frågan är om det från start var avtalat och klart att det skulle ses som ett lån eller om hon sade hin tar rundan på krogen.
Skulle det vara så kan man ju undra varför hon försöker anlita exet som torped? Och märklig är väl kommentaren om att det väl liksom är ok om de inte gör uppen avbetalningsplan och betalar!?!? De kanske inte anser sig skyldiga de där pengarna för att de uppfattat att de blivit bjudna?
Varför gick inte Madde till Kronofogden som normala civiliserade människor istället för att börja hota med "torpeder"? Nä, de har inte mycket att mäta ut, och det är då därför hon" hjälper" dem och är "generös", jag skulle inte bli förvånad om det inte alls varit särskilt tydligt från början att transaktionerna skulle avse lån och utlägg?
Och att oja sig över hur hon hamnat i det sällskapet (hallå, man kunde ana att det varit en man på första bilden som publucerades i kvällspressen).... Madde hette Mats innan och hade jobbat som lastbilschaffis, alkoholiserad lastbilschaffis.... min guesstimatation är att Madde till någon del var mer hemma i deras sätt att vara och prata än tvärtom...