2016-11-18, 14:12
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fringis
Jag har inte läst hela FUP med börjat med den.

Det som jag reagerar på är hur olika han verkar ha behandlat Angeica och Lotta. Tja, förutom den där gången han misshandlade Angelica då.

Jag reagerade också på hans berättelse om att han blivit sexuellt utnyttjad av sin mamma. Minns itne vem han berättade det för - Angelica kanske.

Har också reagerat på hur olika Martin behandlade Lotta o Angelica. Han verkar haft kärleksrelation o sex med bägge. De såg rätt lika ut, var undersköterskor bägge två och uppenbarligen förtjusta i Martin.

I Angelica fall verkar dragningen till Martin eventuellt fortfarande bestå.

Men den stora skillnade mellan A o L verkar ha varit att Angelica direkt sa stopp den enda gången han misshandlade henne. Efter det hade de ingen kontakt under en tid.

När Martin åter tog kontak var hon väldigt tydlig med att misshandeln var oacceptabel.
Precis lika tydlig som hon var med att hon inte ville umgås med honom när han druckit eller snortat kokain. Hon vägrade umgås då - sa tydligt att hon inte ville ses och att han inte fick komma hem till henne full efter en utekväll.

Om man läser förhöret med Angelica får i vart fall jag intrycket att hon är en rätt förnuftig kvinna med tydlig uppfattning om var som är acceptabelt i en relation. Och att hon lyckades förmedla detta till Martin.

Psykopat eller inte till trots - så behandlar han henne därefter bra.
Och hon har inte blivit ihjälslagen.
Senast redigerad av Solglittret 2016-11-18 kl. 14:17.
Citera
2016-11-18, 14:58
Medlem
Var Lotta undersköterska? Det har jag missat.
Citera
2016-11-18, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekornavallen

Japp. Precis som Angelica.
Citera
2016-11-18, 15:24
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekornavallen

Jo hon hade visst gått undersköterskeutbildning, troligen innan hon flyttade till Sthlm.

När det gäller Angelica ville hon inte heller att Martin skulle förvara en bag hemma hos henne. Hon misstänkte att han kunde ha olagliga substanser i den som hon inte ville ha att göra med.

I Lottas fall började Lotta tom använda dessa substanser själv....

Så de satte nog gränserna väldigt olika. I Angelicas fall verkar Martin inte haft några större problem att acceptera och anpassa sig till hennes krav.

Så oavsett vilken historik som kan föranlett Angelica o Lottas olika bemästrade av Martin - så kunde den ena hantera det bättre än den andra. Lotta var dessutom äldre än Angelica så det var inte "ungdomligt oförstånd" som ställde till det.

Min uppfattning att man inte skulle inleda en relation med Martin o kasta ut karln om han slår, kommer lite på kant eftersom Angelica uppbenbarligen lyckades "tämja" honom.

Men jag tycker fortfarande Lottas beteende att fortsätta relationen där hon inte "tämjt" honom att sluta slå o hota henne, samtidigt som hon deltar i hans kokainsnortande o ljuger om det mesta till höger o vänster - är fullkomligt vansinnigt beteende av en 41-årig vuxen kvinna.
Hon lekte med elden - en eld hon inte hade kontroll över. Hon begick dessutom brott när hon snortade - ett brott som kunde kostat henne nuvarande jobb och möjlighet att i framtiden få andra jobb.
Senast redigerad av Solglittret 2016-11-18 kl. 15:47.
Citera
2016-11-18, 16:03
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Japp. Precis som Angelica.

Jag har sett det också, men på vissa ställen står det att hon var ekonomiassistent. På vissa ställen att hon jobbade på någon skola.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-11-18 kl. 16:10.
Citera
2016-11-18, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Den uppfattningen har jag också - problemet är Martin. Inte Lotta
Men jag skulle hellre säga att "vem som helst kan råka ut för en sådan typ som Martin. Det behöver inte synas utanpå att en man är störd

Och lagstiftningen måste ändras och bli mkt mer tydlig över vad som är rätt och fel
Därför att i vårdnadstvister om gemensamma barn som ett exempel, blir det glasklart hur dessa utsatta kvinnor blir behandlade också av myndigheterna
Man dömer utifrån ett perspektiv där kvinnorna får skylla sig själva som har barn tillsammans med denna djävul

Det har väl till viss del att göra med att man ser från barnens perspektiv att de har rätt till båda föräldrar.
I en hel del fall är det också så att anklagelserna mot mannen kommer upp först i samband med separationen, vilket då kanske ser ut som att det är överdrift eller lögn i ambition att få ensam vårdnad.
Citera
2016-11-18, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo hon hade visst gått undersköterskeutbildning, troligen innan hon flyttade till Sthlm.

När det gäller Angelica ville hon inte heller att Martin skulle förvara en bag hemma hos henne. Hon misstänkte att han kunde ha olagliga substanser i den som hon inte ville ha att göra med.

I Lottas fall började Lotta tom använda dessa substanser själv....

Så de satte nog gränserna väldigt olika. I Angelicas fall verkar Martin inte haft några större problem att acceptera och anpassa sig till hennes krav.

Så oavsett vilken historik som kan föranlett Angelica o Lottas olika bemästrade av Martin - så kunde den ena hantera det bättre än den andra. Lotta var dessutom äldre än Angelica så det var inte "ungdomligt oförstånd" som ställde till det.

Min uppfattning att man inte skulle inleda en relation med Martin o kasta ut karln om han slår, kommer lite på kant eftersom Angelica uppbenbarligen lyckades "tämja" honom.

Men jag tycker fortfarande Lottas beteende att fortsätta relationen där hon inte "tämjt" honom att sluta slå o hota henne, samtidigt som hon deltar i hans kokainsnortande o ljuger om det mesta till höger o vänster - är fullkomligt vansinnigt beteende av en 41-årig vuxen kvinna.
Hon lekte med elden - en eld hon inte hade kontroll över. Hon begick dessutom brott när hon snortade - ett brott som kunde kostat henne nuvarande jobb och möjlighet att i framtiden få andra jobb.

Martin är inte "tämjd" om han slår ihjäl någon på fyllan. Det kan vara så att inte Angelica triggar för att de helt enkelt inte är så nära?
Citera
2016-11-18, 16:16
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag har sett det också, men på vissa ställen står det att hon var ekonomiassistent. På vissa stälken att hon jobbade på någon skola.

Hon hade gått utbildning till undersköterska - troligen tidigt innan hon kom till Sthlm. Ville dock inte jobba som det o läste ekonomi - oklart på vilken nivå. Hade under lång tid varit sjukskriven (2003-2008) tror jag det var, bl a för nackvärk.

Hon hade ett halvtidsjobb som ekonomiassistent på en skola, ev skulle detta övergå till heltid efter sommaren. Hon sökte också ett annat jobb - finns disk med Martin i sms-form om att hon ville söka detta jobb.
Hon hade större delen av året varit sjukskriven, först på halvtid därefter på heltid, pga psykiska besvär efter att relationen med Magnus hade spruckit i januari 2016. Därtill sprack äv relationen med mannen som tyckte hon var "flirtig med andra" på Finlandsbåten.
Citera
2016-11-18, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Bilder på de skador som hon fick när hon umgicks med Martin - blåmärken på armarna, rumpan etc.

Funktionen kan man diskutera om. Enligt mig var det att oroa Lottas omgivning - samtidigt som hon förbjöd dem att göra något åt saken. De fick inte anmäla, men de skulle ta emot otrevliga bilder på en människa som de tyckte om. Det var som psykisk tortyr för dem, om du frågar mig.

Enligt Lotta skickade hon bilderna så att ifall något "hemskt skulle hända henne" - typ dödsfall - då skulle bilderna kunna användas som bevismaterial.

Bara tanken att någon av mina vänner skulle skicka mig sådana bilder och sen förbjuda mig att promenera till polisen.. Och IFALL jag ändå skulle trotsa den här vännen, då skulle förneka och påstå att hon ramlade med cykeln..

Jag tror att det enda riktiga skulle ha varit att skicka tillbaka bilderna med hälsningen att ifall hon INTE ville anmäla DÅ, då fanns det ingen anledning att spara bilderna till ett senare tillfälle..

På det sättet skulle Lotta - kanske - ha fattat att hon inte kunde använda sina vänner och släktingar som spelpjäsen i det här dramat..

Varför inte anmäla henne för ofredande? För formellt sett är det väl exakt det? Det hade nog jag gjort.
Citera
2016-11-18, 16:28
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Martin är inte "tämjd" om han slår ihjäl någon på fyllan. Det kan vara så att inte Angelica triggar för att de helt enkelt inte är så nära?

Tycker nog att hans våldstendenser är "tämjda" i förhållande till Angelica - eftersom han aldrig mer betedde sig så mot henne. I förhållande till andra, ex Lotta var han inte tämjd, det stämmer.
I grunden är ju Martin själv skuld till sitt dåliga beteende. Men varför det inte riktas mot Angelica kan man ju spekulera om.

Som Martin o Angelica uppger i FUPen, valde han mellan Angelica o Lotta. Han meddelade Angelica att han nog hade mest känslor för Lotta. För både Angelica o Martin verkar det dock ha varit helt ok att fortsätta umgås även ha sex.

Det var Angelica på fotot med Martin som han la ut på nätet - som Lotta blev så upprörd över. Angelica träffade Martin en hel del, även samma kväll innan han gjick ut på krogen för att sedan komma hem o slå ihjäl Lotta.

Så nog var Angelica umgegesmässigt väldigt nära Martin. Själsligt kanske han dock stod närmare Lotta - vilket ju verkligen inte borde gjort honom mer våldsam mot den man håller ännu mer kär.
Citera
2016-11-18, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Har också reagerat på hur olika Martin behandlade Lotta o Angelica. Han verkar haft kärleksrelation o sex med bägge. De såg rätt lika ut, var undersköterskor bägge två och uppenbarligen förtjusta i Martin.

I Angelica fall verkar dragningen till Martin eventuellt fortfarande bestå.

Men den stora skillnade mellan A o L verkar ha varit att Angelica direkt sa stopp den enda gången han misshandlade henne. Efter det hade de ingen kontakt under en tid.

När Martin åter tog kontak var hon väldigt tydlig med att misshandeln var oacceptabel.
Precis lika tydlig som hon var med att hon inte ville umgås med honom när han druckit eller snortat kokain. Hon vägrade umgås då - sa tydligt att hon inte ville ses och att han inte fick komma hem till henne full efter en utekväll.

Om man läser förhöret med Angelica får i vart fall jag intrycket att hon är en rätt förnuftig kvinna med tydlig uppfattning om var som är acceptabelt i en relation. Och att hon lyckades förmedla detta till Martin.

Psykopat eller inte till trots - så behandlar han henne därefter bra.
Och hon har inte blivit ihjälslagen.

Ja, oavsett varför, så verkar Angelica och Lotta bli behandlade på olika sätt av Martin. Missförstå mig inte, jag lägger ingen skuld på Lotta för brotten. Martin och endast Martin är skyldig. Men han verkar ha haft mer respekt för Angelica. Han verkar också ganska besviken på att Angelica berättade om misshandeln för polisen.

Kanske beror det på att hon tog avstånd från honom - eller kanske för att han var närmare Lotta - vad vet jag.

Sen vet man förstås inte - hade inte det med Lotta hänt kanske det hade varit Angelica som råkat riktigt illa ut i stället.
Citera
2016-11-18, 16:45
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Varför inte anmäla henne för ofredande? För formellt sett är det väl exakt det? Det hade nog jag gjort.

Svårt att anmäla en vän för ofredande, vill man ju inte gärna göra.

Men nog är det mycket "dramaquen" över någon som skickar misshandelsbilder o sedan ber vännerna att inte agera - annan än om man blivit ihjälslagen.
Vem som helst skulle ju få ångest om någon man håller kär gjorde detta.

Precis samma ångest som det måste ha inneburit för Lottas syster att höra Lotta skrika i telefonen att hon ska bli ihjälslagen. Och sedan från Lottas sida bara låta det vara - utan att förklara att faran är över och att man nu åter är i kärleksrelation med mannen - som hon ju var.
Låta systern sitta där 40 mil bort o vrida sina händer tills hon i förtvivlan ringer polisen i Stockholm för Lottas skull. Varefter Lotta - blev arg på syster för att hon lagt sig i o ringt polisen??!
Senast redigerad av Solglittret 2016-11-18 kl. 16:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in