2016-11-14, 17:04
Medlem
Lakritspotatisens avatar
Är relativt ny på det här med aktier, har köpt några stycken som jag har på ett ISK-konto hos Avanza. Har hört att man vanligtvis får bäst utdelning genom att äga omkring 12 olika aktier i kanske 5-6 branscher. Just nu äger jag bara ströaktier som jag mer eller mindre bara har chansat på att köpa.

Vad är bästa tipsen för att bli bra på aktier på så kort tid som möjligt. Andra saker som jag har velat lära mig snabbt har jag mer eller mindre lärt mig genom att bara läsa och verkligen ta del av information. Antar att detsamma gäller med aktier.

Aktienyheter
Podcasts
Nyhetssändningar
Forum
Tidningar och böcker
Mm.

Har någon tips på bra kanaler i dessa olika medier. Rekommendera gärna podcasts, bloggar, you name it! Sparpodden har jag börjat lyssna på och planerar även att följa diverse youtubekanaler. Problemet med dessa är att de ofta är ganska sega att uppdatera sina nyheter och därmed förlorar de lite granna poängen. Någon som har ett tips att avvara?
Citera
2016-11-14, 17:07
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Så det är inte så smart att sätta in pengar och börja handla nu när året snart är slut för då åker man på skatt?
Det spelar ingen roll, sätter du in deg nu så kommer avkastningsskatten att beräknas i din deklaration 2018. In med det och handla, vetja.
Citera
2016-11-14, 17:17
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Det spelar ingen roll, sätter du in deg nu så kommer avkastningsskatten att beräknas i din deklaration 2018. In med det och handla, vetja.

Jag satte in 20k. Är det bra idé att satsa 10k på en högriskfond?

Tjänar man på att ha många fonder istället för några få? Jag tänker mig att förvaltningsavgiften blir högre med många fonder, men det borde väl bli ungefär samma iaf.
Senast redigerad av JustZlatan 2016-11-14 kl. 17:50.
Citera
2016-11-14, 18:45
Medlem
JustZlatans avatar
Är det bättre med fonder som har lågt belåningsvärde än fonder som har högt belåningsvärde?
Citera
2016-11-14, 23:34
Medlem
JustZlatans avatar
Idag köpte jag aktiefonder för 30.000 kr. Jag hoppas att det går upp imorgon. Ska jag vänta med att köpa mera? Jag har 100.000 kr till mitt förfogande.
Citera
2016-11-15, 11:05
Medlem
Spaceman81s avatar
Vilken är den bästa appen/programvaran för nybörjare om man vill göra ett demokonto? Har ett litet kapital som jag eventuellt skulle investera. Har aldrig handlat med aktier eller fonder så skulle vilja öva lite först.
Citera
2016-11-15, 17:00
Medlem
muneys avatar
Citat:
Idag köpte jag aktiefonder för 30.000 kr. Jag hoppas att det går upp imorgon. Ska jag vänta med att köpa mera? Jag har 100.000 kr till mitt förfogande.
Ska du köpa mer i samma fonder skulle jag råda dig att vänta. Annars finns en risk att du träffade en peak.

Lägg inte för mycket vikt vid svängningarna från dag till dag, då finns alltid en risk att man paniksäljer.
Citera
2016-11-15, 18:38
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muney
Ska du köpa mer i samma fonder skulle jag råda dig att vänta. Annars finns en risk att du träffade en peak.

Lägg inte för mycket vikt vid svängningarna från dag till dag, då finns alltid en risk att man paniksäljer.

Jo, det känns ju lite skakigt nu när många fonder är på högsta nivå sedan 2008.
Citera
2016-11-16, 18:06
Medlem
JustZlatans avatar
Jag förstår inte. En av mina fonder gick upp 2,07% idag, men det står 0% i avkastning. En annan fond gick upp 1,7% och mitt värde var 5000 kr och den har nu gått upp med bara 8 kr och så står det avkastning 0,16%. Stämmer verkligen det här?
Citera
2016-11-16, 19:23
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Jag förstår inte. En av mina fonder gick upp 2,07% idag, men det står 0% i avkastning. En annan fond gick upp 1,7% och mitt värde var 5000 kr och den har nu gått upp med bara 8 kr och så står det avkastning 0,16%. Stämmer verkligen det här?
För att det är gårdagskvällens kursförändringar du ser och för att dina köporder hanterades igår efter kursförändringarna vilket är som det ska vara. Kolla i morgon istället.
Citera
2016-11-16, 20:08
Medlem
muneys avatar
Har några frågor gällande aktiehandel: Vad finns det för anledningar att en köporder inte går igenom? Hur vanligt är det att en order inte går igenom?
Citera
2016-11-16, 23:53
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muney
Har några frågor gällande aktiehandel: Vad finns det för anledningar att en köporder inte går igenom? Hur vanligt är det att en order inte går igenom?

Beror på vilken typ av köporder du lägger. Är det en market order finns det ingen anledning till varför den inte skulle gå igenom (förutom tekniska problem, handelsstopp eller andra ovanliga oförutsägbara händelser). Lägger du en limit eller stop order går den bara igenom om kursen når din valda nivå. Hur ofta det händer beror såklart på hur långt ifrån rådande marknadspris du lägger ditt pris på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in