2016-11-16, 00:18
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/harprover-kan-visa-om-personen-blivit-forgiftad

"Poliserna som utreder Arbogafallet griper efter halmstrån när de öppnar den 42-årige mannens grav, tror Petra Almqvist, chef för rättsmedicinska avdelningen i Stockholm. Men det kan vara så att poliserna letar efter något specifikt. – Hårprover kan visa om personen blivit förgiftad vid ett tidigare tillfälle."

#letsdoit gav oss en väldigt informativ artikel om tester på hår som jag tycker att vi alla med seriös agenda ska studera i lugn och ro. (Stort tack letsdoit).

http://www.rmv.se/fileadmin/RMVFiles/pdf/haranalys.pdf

Samtidigt har jag en fundering över hur det förhåller sig med naglar. De borde ju också vara en ackumulerande kroppsdel eller? Någon som har en susning?
Citera
2016-11-16, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Med tanke på hur kyrkogårdsarbetarna med sin grävmaskin brukar krossa locket på kistan innan de fyller graven med jord efter en begravning så vet jag inte hur kvarlevorna efter Aki ska kunna "vara förhållandevis väl bevarade"? Förhoppningsvis så har de annorlunda rutiner på denna kyrkogården.

Ja men att kroppen är 'förhållandevis' väl bevarad är ju inte ekvivalent med att den är väl bevarad. Man menar alltså utifrån rådande förhållanden/omständigheter.
Citera
2016-11-16, 00:32
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja men att kroppen är 'förhållandevis' väl bevarad är ju inte ekvivalent med att den är väl bevarad. Man menar alltså utifrån rådande förhållanden/omständigheter.

Så är det ju naturligtvis. Om kroppen är någorlunda väl bevarad i detta sammanhang så betyder det nog att man kan extrahera meningsfulla prover ur denna och inte att den har blivit tilltufsad i samband med justering av kistlocket.
Citera
2016-11-16, 12:12
Medlem
lasternassummas avatar
Utökad rättsmedicinska undersökning
Exakt vad som kommer att komma fram under den utökade rättsmedicinska undersökning som nu ska genomföras kommer säkert att dröja ett tag innan vi får veta. Kanske är det en hel del som vi aldrig får veta. Några uppgifter från media kan dock ge utrymme för vidare spekulationer.

Hårundersökning
Sökning efter spår av tidigare förgiftning, t.ex. från februari 2015.

Magnetkameraundersökning
Jag gissar att märken efter t.ex. slag mot huvud eller annat kraftigt slag kan synas.

Vävnadsundersökningar och analyser
Kan det finnas spår som ännu går att hitta, i form av droger, gift, sömnmedel eller liknande som fortfarande kan identifieras? Kan det finnas nedbrytningsprodukter från sådana ämnen som fortfarande kan identifieras?
Jag vet inte vilka ämnen det kan vara fråga om och hur hastigt dessa försvinner eller övergår i andra ämnen eller nedbrytningsprodukter. Vi får se vad som framkommer, om något.

Fahlander tiger
Förväntningarna från media att få veta mer om hur det går med mordmisstankarna och mordmisstänkt när det gäller mordet på Aki stiger. Detta är från GP:

"– Misstanken avser att kvinnan har ansökt om livförsäkring i makens namn och att hon även har begärt ut ersättning från försäkringen, sa då kammaråklagare Jessica Wenna.

Hennes kollega, Johan Fahlander, tiger om de har någon misstänkt för mord på mannen.
– Jag vill inte kommentera det i nuläget.

Är mannens hustru misstänkt?
– Jag svarade precis på frågan. Jag tänker inte kommentera det, säger han."

https://www.gp.se/nyheter/sverige/nu-öppnas-makens-grav-1.3958323

Senast redigerad av lasternassumma 2016-11-16 kl. 12:27.
Citera
2016-11-16, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Utökad rättsmedicinska undersökning
Exakt vad som kommer att komma fram under den utökade rättsmedicinska undersökning som nu ska genomföras kommer säkert att dröja ett tag innan vi får veta. Kanske är det en hel del som vi aldrig får veta. Några uppgifter från media kan dock ge utrymme för vidare spekulationer.

Små kommentarer bara.
Det här är ju numera en mordutredning och det är väl det som motiverat den extraordinära åtgärden.
Som några påpekat tidigare så brukar polisen ofta begära mordutredning när något hänt, för att ha möjlighet att använda alla resurser redan från början. Det är nämligen lättare att trappa ner än upp. - Jag säger inte något nytt här utan använder bara annat sätt att uttrycka det.
Man vet alltså inte att det faktiskt är ett mord och därför är det lite fel att fråga om någon mordmisstänkt finns. Om man ska vara hyperkorrekt.

Så har jag ruvat lite på en annan sak, som jag inte förrän nu kunde dubbelkolla om jag hört rätt.
Det här inslaget http://www.vlt.se/vastmanland/arboga/live-tv-sommarstugemordet-nu-oppnas-ex-makens-grav
ca 4 minuter in så nämner journalisten "benmärg och vävnad".
Jag fick lite "aha!" av det. Vi har pratat om hår, naglar, eventuella vätskor, skador på kroppen, men ingen har tänkt på benmärgen. På något sätt kändes det så fantastiskt rätt och riktigt i all sin enkelhet. Jag är lite förvånad över att varken Råstam eller Krantz nämner det.

I förrgår fick dessutom skeptikergruppen en ny offentlig medlem, Marton Csatlos, överläkare på rättsmedicinska avdelningen på Rättsmedicinalverket i Stockholm.
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=112&grupp=23169&artikel=6 562503

Han säger bl.a. "Man skulle kunna tänka sig att man gör ett försök att titta under huden på något sätt, för att se om det finns djupare blödningar. Det finns fenomen där blödningar inte syns på en hudyta om det är nära inpå döden". Säger alltså en överläkare på rättsmedicin. Jag vet inte varför det låter fel.

Det här ger ju ett och annat att tänka på.
Nu har man ändå lyckats få ut ungefär det man hoppats på; hur det sedan går med analyserna är ju den avgörande femman.
Där blir det kanske lite mer upphetsat när de kommer in på tolkningsmöjligheterna.
Citera
2016-11-16, 13:28
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Små kommentarer bara.
Det här är ju numera en mordutredning och det är väl det som motiverat den extraordinära åtgärden.
Som några påpekat tidigare så brukar polisen ofta begära mordutredning när något hänt, för att ha möjlighet att använda alla resurser redan från början. Det är nämligen lättare att trappa ner än upp. - Jag säger inte något nytt här utan använder bara annat sätt att uttrycka det.
Man vet alltså inte att det faktiskt är ett mord och därför är det lite fel att fråga om någon mordmisstänkt finns. Om man ska vara hyperkorrekt.

Så har jag ruvat lite på en annan sak, som jag inte förrän nu kunde dubbelkolla om jag hört rätt.
Det här inslaget http://www.vlt.se/vastmanland/arboga/live-tv-sommarstugemordet-nu-oppnas-ex-makens-grav
ca 4 minuter in så nämner journalisten "benmärg och vävnad".
Jag fick lite "aha!" av det. Vi har pratat om hår, naglar, eventuella vätskor, skador på kroppen, men ingen har tänkt på benmärgen. På något sätt kändes det så fantastiskt rätt och riktigt i all sin enkelhet. Jag är lite förvånad över att varken Råstam eller Krantz nämner det.

I förrgår fick dessutom skeptikergruppen en ny offentlig medlem, Marton Csatlos, överläkare på rättsmedicinska avdelningen på Rättsmedicinalverket i Stockholm.
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=112&grupp=23169&artikel=6 562503

Han säger bl.a. "Man skulle kunna tänka sig att man gör ett försök att titta under huden på något sätt, för att se om det finns djupare blödningar. Det finns fenomen där blödningar inte syns på en hudyta om det är nära inpå döden". Säger alltså en överläkare på rättsmedicin. Jag vet inte varför det låter fel.

Det här ger ju ett och annat att tänka på.
Nu har man ändå lyckats få ut ungefär det man hoppats på; hur det sedan går med analyserna är ju den avgörande femman.
Där blir det kanske lite mer upphetsat när de kommer in på tolkningsmöjligheterna.
Jodå, jag har nämnt benmärg i min post 9205, så försök inte.

Benmärg och kiselalger skriver jag om, teoretiskt möjligt att konstatera om mannen levde när han hamnade i vattnet och om han drunknade i det vatten han hittades i. Dock kan det bli svårt att bevisa vem som dränkte honom om han dränktes.
Citera
2016-11-16, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jodå, jag har nämnt benmärg i min post 9205, så försök inte.

Benmärg och kiselalger skriver jag om, teoretiskt möjligt att konstatera om mannen levde när han hamnade i vattnet och om han drunknade i det vatten han hittades i. Dock kan det bli svårt att bevisa vem som dränkte honom om han dränktes.
Du borde ha varit mer påstridig!
(Som jag var med håret, det tyckte jag var så fiffigt)
Jag hade faktiskt uppskattat det om jag varit vid fullt medvetande.

PS
Jag skulle definitivt ha väntat mig en sådan uppgift från en patolog, det var det jag ville ha sagt ursprungligen.
Utan att vilja ta heder och ära från dig.
Senast redigerad av tantigheter 2016-11-16 kl. 13:54.
Citera
2016-11-16, 13:53
Medlem
Tänk vilka belopp detta kostar skattebetalarna. Bedrövligt att det som vanligt gjordes ett undermåligt jobb förra gången. Noterade att den numera pensionerade polis som höll i den utredningen verkar bo i Norrköping. Vet ju inte om han bodde där då men om sommarledigheterna ledde till att en polis i Norrköping fick ta hand om ärendet kan det ha haft betydelse.
Citera
2016-11-16, 14:02
Medlem
lasternassummas avatar
Mord och försök till grovt bedrägeri – Båda eller var för sig?
Är det någon mer än jag som har en minnesbild av att det tidigare gjordes uttalanden att det inte skulle gå att bevisa försök till grovt bedrägeri om det inte kunde bevisas mord?
Var det i tråden eller var det en tidningsuppgift?
Nu har ändå JM delgivits misstanke för förberedelse och försök till grovt bedrägeri genom urkundsförfalskning.
Ännu har ingen delgivits misstanke för mord på Aki.
Jag antar att det innebär att mordet och bedrägeriförsöket kan vara två skilda åtalspunkter som inte nödvändigtvis beror av varandra.

Senast redigerad av lasternassumma 2016-11-16 kl. 14:05.
Citera
2016-11-16, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Mord och försök till grovt bedrägeri – Båda eller var för sig?
Är det någon mer än jag som har en minnesbild av att det tidigare gjordes uttalanden att det inte skulle gå att bevisa försök till grovt bedrägeri om det inte kunde bevisas mord?
Var det i tråden eller var det en tidningsuppgift?
Nu har ändå JM delgivits misstanke för förberedelse och försök till grovt bedrägeri genom urkundsförfalskning.
Ännu har ingen delgivits misstanke för mord på Aki.
Jag antar att det innebär att mordet och bedrägeriförsöket kan vara två skilda åtalspunkter som inte nödvändigtvis beror av varandra.

Jag vill också minnas att något sagts i den vägen, men kan inte hitta av vem.
Men än så länge finns det inget mord!
Man kan alltså inte (åtminstone juridiskt sett) söka efter en mördare.
Däremot kan man söka bakgrund till det grova bedrägeriförsöket.
Svaret på hönan-ägget-problemet betingas av vad man fokuserar på i varje enskilt fall.
-----
Hej-vild spekulation:
om man vet, eller har en god uppfattning om vilken substans A*i for så illa av i Egypten (det finns journalanteckningar därifrån och härifrån)
då kanske man söker spår av den i tanken att JM använt den igen?
Citera
2016-11-16, 15:14
Moderator
OYs avatar
mitti.se citat;

Rättsläkren Peter Krantz är dock skeptisk till att några fler svar kan ges på hur mannen dog.
– Rimligen har nedbrytningen av kroppen fortskridit, det påverkas ju av flera olika faktorer, som jordens beskaffenhet, fukt och så vidare, säger han till Aftonbladet.

En senare artikel, mitti.se citat;

Kvarlevorna ska ha varit relativt välbevarade. Nu hoppas mordutredarna kunna få svar på frågan om mannen drunknat eller bragts om livet.
– Det var i enligt med den bedömning som rättsläkaren hade gjort: Att det fanns goda förhoppningar att det skulle vara tillräckligt väl bevarat för att den här åtgärden skulle vara meningsfull, säger Johan Fahlander,

Krantz påstods av någon i tråden vara landets främsta expert på området, med facit i hand sjönk hans auktoritet i mina ögon, han gissar nämligen lika mycket som alla andra.

Nu hoppas jag att undersökningen bringar klarhet i hur mannen dog.
Citera
2016-11-16, 16:09
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jag vill också minnas att något sagts i den vägen, men kan inte hitta av vem.
Men än så länge finns det inget mord!
Man kan alltså inte (åtminstone juridiskt sett) söka efter en mördare.
Däremot kan man söka bakgrund till det grova bedrägeriförsöket.
Svaret på hönan-ägget-problemet betingas av vad man fokuserar på i varje enskilt fall.
-----
Hej-vild spekulation:
om man vet, eller har en god uppfattning om vilken substans A*i for så illa av i Egypten (det finns journalanteckningar därifrån och härifrån)
då kanske man söker spår av den i tanken att JM använt den igen?

Det finns ett mord till, men ännu ingen som delgivits misstanke för det mordet
Om den förundersökning som inleddes 2016-08-29:
"Förundersökningen gäller mord och försök till grovt bedrägeri."

http://www.expressen.se/nyheter/forundersokning-inleds-om-drunkning/

Det finns ett mord till. Det eftersöks en mördare, även för detta mord. IMO finns det en självklar misstänkt och det är jag helt övertygad att det gör för de som bedriver förundersökningen också, men ingen har ännu formellt delgivits misstanke.

"Hennes kollega, Johan Fahlander, tiger om de har någon misstänkt för mord på mannen.
– Jag vill inte kommentera det i nuläget."

https://www.gp.se/nyheter/sverige/nu-öppnas-makens-grav-1.3958323

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in