2016-11-14, 20:22
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Fast nu svarade du ju inte utan babblade bara en massa goja. Försök igen, hur långt behöver fallskärmsjägarna bära 50 kg utrustning + 30 kg skärm?
Jägarens främsta egenskap är uthållighet och förmåga att anpassa sig till de rådande omständigheterna.

En jägare kan behöva ta sig fram med all tänkbar utrustning. 80kg vikt utöver vapen och stridsutrustning är inte extremt.

Att t.ex fyra man ur en jägargrupp tar hand om all utrustning för en jägargrupp på åtta man är högst relevant.

När en jägare blir skadad är alltid en annan jägare redo att ta all den skadades utrustning på sina axlar plus sin egen. Detta är heller ingen extrem situation.

Vid strid och spaning t.ex så är man betydligt lättare. Man har t o m lagt ifrån sig hjälmen, AK:n och diverse utrustning vid vissa uppdrag.

Så svaret på din fråga är:
Hur långt som helst. Skärmen skall inte upptäckas av fi. Så den kan behövas släpas på i flera km.
Citera
2016-11-14, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman
Jag var jägare & minns marschträningen inför soldatprovet som riktigt jävla tungt.
Man ökade successivt vikten under utbildningen, LK70 hette den modell vi använde & den blev alltmer proppfull med tiden.

När det var dags för jägarmarsch genomfördes visitation av innehållet.

Fast det var sommar så skulle vi packa med vinterunderställ m.m. & den som inte kunde visa upp stipulerad utrustning fick ersätta förlusterna med att stoppa sten i ryggsäcken.

Med AK & stridsutrustning bar man ca 50kg/man & när det blev ens "tur" att bära gruppens radio eller batterier bar man nog mer än så.

När jag ryckte in bar jag ett par jeans som jag lät ligga nedpackat till muck, dessa höll jag knappt på få mig inför sista uppställningen i civila kläder, mina lårmuskler hade nästan dubblerats i volym...
Så ska det låta! Respekt till dig.
Citera
2016-11-14, 20:23
Medlem
Hursomhelstings avatar
50 kg är inget omöjligt men inte hur långt som helst.
När jag gjorde värnplikten och det var et tag sedan så inte fan hade vi sådant fint som jänkarna hade och vad som är idag. Bara kängorna var åt Frankenstein och kläderna vägde as i sig. 25kg och stundtals 40kg packning därför att straffet på den tiden för dem som inte orkade under långmarschen var att lämpa över på kamraterna, och straffet för dem som tappade humöret därav var att bära mera till att man blev ödmjuk och höll käften.

Det är andra betingelser i fält och en del befäl är duktiga på att simulera "the real deal" och plocka fram mallan ur manskapet, det finns knep som fungerar på män (inte kvinnor). Står kuken? Är nog inget som frågas i hobbyverksamheterna.
Citera
2016-11-14, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Jägarens främsta egenskap är uthållighet och förmåga att anpassa sig till de rådande omständigheterna.

En jägare kan behöva ta sig fram med all tänkbar utrustning. 80kg vikt utöver vapen och stridsutrustning är inte extremt.

Att t.ex fyra man ur en jägargrupp tar hand om all utrustning för en jägargrupp på åtta man är högst relevant.

När en jägare blir skadad är alltid en annan jägare redo att ta all den skadades utrustning på sina axlar plus sin egen. Detta är heller ingen extrem situation.

Vid strid och spaning t.ex så är man betydligt lättare. Man har t o m lagt ifrån sig hjälmen, AK:n och diverse utrustning vid vissa uppdrag.

Hur långt som helst. Skärmen skall inte upptäckas av fi. Så den kan behövas släpas på i flera km.
Word! Någon som vet och fattar!
Citera
2016-11-14, 20:32
Medlem
Pirre77s avatar
Femtio kilo stämmer säkert. Jag gjorde lumpen som lapplandsjägare på I22 i Kiruna. När vår LK70 var fullpackad vägde den över 40 kg. Vi bar utöver all utrustning även vår egen mat (VA-mat). Till detta ska sedan adderas den två meter långa träkäppen "säppen" som vi hade till hjälp vid vadning och vid uppsättning av knäppetält där inga träd fanns att tillgå, samt den runt fem kilo tunga AK5:an. Dessutom turades vi om att bära radion "RA 180" och bara den vägde över tio kilo, så vissa marschpass hade man runt 60 kilo på ryggen.

Det kändes som man lättade från marken när man krängde av sig säcken vid marschpauserna
Citera
2016-11-14, 20:56
Bannlyst
Var nog mest förr i tiden nu har de bästa armeerna i världen magnetiska kanoner och flygplan.

Inte mycket en liten späd jägare kan göra mot dessa med eller utan packning på flera hundra kilon
Senast redigerad av Daftdark 2016-11-14 kl. 21:12.
Citera
2016-11-14, 21:07
Medlem
Min uppfattning är att 50 kg är åt det tyngre hållet, om vi talar om utrustning som ska bäras någon längre sträcka.

Runt 40-45 kg känns mer normalt.
Citera
2016-11-14, 21:13
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daftdark
Var nog mest i tiden nu har de bästa armeerna i världen magnetiska kanoner och flygplan.

Inte mycket en liten späd jägare kan göra mot dessa med eller utan packning på flera hundra kilon

Sådana uttalanden är så förbaskad tröttsamma.

Tror du att megaavancerad vapenteknologi är lösningen på alla militära problem?

Vem ska leda in elden från dina magnetiska kanoner och flygplan?
Citera
2016-11-14, 21:23
Medlem
Magnetiska kanoner! Vi har närt en Tesla fantast i våran barm.
Citera
2016-11-14, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08

Du gräver ner skrämen. Ungefär som om du genomför HALO/HAHO springer du inte runt med den utrustningen.

Det vi ifrågasatte var hans skit om 50kg +30kg. Visst kan du bära stridsutrustning(20-40kg) +LK100 50kg+

FJ kan väga 200kg när dom lastar Tp84 men inte framrycka 4 mil efter landning i jävlig terräng med den vikten. Dom gömmer fallskärmarna(huvud+reserv) marscherar fram till områden några/någon km innan målen avlastar man LK100. Tar Stridsväst AK lite extra utrustning som kikare och framrycker och sätter upp oplats.

Man lämnar inte hjälm ofta och aldrig sitt vapen + stridsbälte/ok/väst.
Citera
2016-11-14, 21:27
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goodaftersson
Varför i själva helvete skall någon gå och kånka runt med 50, 60 80 kg på ryggen, sedan skall den personen slås i någon form av stridsövning. Så jävla dumt!!
Jag har passerat 60 år nu och har en medioker kondition, men spöa någon med 50, 60, 80 kg på ryggen, det kommer inte att vara något problem.

Har en övertygelse att dessa idioter övar (militärer) totalt fel saker so vanligt, även om de lassar på 100 kg på ryggen. Leka indianer och cowboys slutade man med vid ungefär 9 års ålder. Men en del har tydligen fortsatt längre upp i åren.

Du är över 60 år och saknar uppenbarligen ALL militär erfarenhet!

Var du malaj? Vapenvägrare? Tjänstgjorde du i handelsflottan?

Ett jägarförband gör allt för att undgå upptäckt, skulle det bli aktuellt med slagsmål har de redan gjort bort sig och är troligen döda.

När de ska strida är givetvis det mesta av utrustningen gömd på behörigt avstånd, striden löses på några sekunder, har de då inte nedkämpat fienden är det kört ändå.

Det måste vem som helst begripa att det inte finns något självändamål med att bära tungt, annat än vid övning för att bygga upp förmågan att bära.

När jägarförbanden bär utrustning kan ni ge er fan på att varenda pinal, bokstavligen ned till minsta the-påse är genomtänkt, stött och blött om det är nödvändigt att ha med.

De bär kläder, mat, tält och annat som är fullkomligt nödvändigt för deras överlevnad i olika väder, inga bekvämligheter.

Annars bärs uppdragsspecifika vapen, ammunition, sprängmedel, radioutrustning, sjukvårdsutrustning osv.
Citera
2016-11-14, 21:36
Medlem
Kennethkvartings avatar
Har inte jägarbakgrund själv, men har kompisar som har det.

Jag minns att på K4 i början av 2000-talet var det ofta signalisten i gruppen som bar tyngst, hans "standardpackning" vägde 52 kg.

Då tror jag inte det var en ryggsäck som vägde 52 kg, utan ryggsäck, uniform, kängor, vapen, antennutrustning osv.

Jag vill minnas att generalläkaren blev bestört när han/hon fick kännedom om det. Då började man ett arbete med att få ned vikten på utrustningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in