2016-11-14, 15:00
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Du får svar nedan. Eller tycker du att kvinnor bara ska behöva gå högst 50 meter, av jämställdhetsskäl?
Eller man kanske ska anställa fallskärmsjägarassistenter som följer med in i planen och hjälper till att hålla de tungt lastade fallskärmsjägarna uppe?
Fy fan vilket mesigt land jag bor i.
Jag klarar nog fortfarande 80 kilo, trots åldern, eftersom jag kan lyfta min son som väger det, men så väger jag 100 kilo (med tio kilo fett) och är atletiskt byggd.
Jag blev för övrigt uttagen till K3 på 80-talet men lyckades snacka till mig en plutonbefälsplats på närmare ort i stället.
Man kan ju dock lätt tänka sig scenarier där man behöver gå längre sträckor. Exempelvis om startbanan för flygplanet måste flyttas på grund av bombning eller haveri. Man kanske kan få transporthjälp. Kanske inte.
Fast nu svarade du ju inte utan babblade bara en massa goja. Försök igen, hur långt behöver fallskärmsjägarna bära 50 kg utrustning + 30 kg skärm?
Citera
2016-11-14, 15:12
Medlem
Citat:
Du får svar nedan. Eller tycker du att kvinnor bara ska behöva gå högst 50 meter, av jämställdhetsskäl?
Eller man kanske ska anställa fallskärmsjägarassistenter som följer med in i planen och hjälper till att hålla de tungt lastade fallskärmsjägarna uppe?
Fy fan vilket mesigt land jag bor i.
Jag klarar nog fortfarande 80 kilo, trots åldern, eftersom jag kan lyfta min son som väger det, men så väger jag 100 kilo (med tio kilo fett) och är atletiskt byggd.
Jag blev för övrigt uttagen till K3 på 80-talet men lyckades snacka till mig en plutonbefälsplats på närmare ort i stället.
Man kan ju dock lätt tänka sig scenarier där man behöver gå längre sträckor. Exempelvis om startbanan för flygplanet måste flyttas på grund av bombning eller haveri. Man kanske kan få transporthjälp. Kanske inte.

Varför skryter du om hur stark du är och vad du fick för resultat på mönstringen för 30 år sen?

..och tror du på riktigt de kånkar runt på 80 kg långa sträckor på FJS?
Citera
2016-11-14, 15:18
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Fast nu svarade du ju inte utan babblade bara en massa goja. Försök igen, hur långt behöver fallskärmsjägarna bära 50 kg utrustning + 30 kg skärm?
Det stod ju 100m i klartext...
Citera
2016-11-14, 15:26
Medlem
Det är när man tar sig från förläggning till flygplan som man väger kanske 80 kilo extra - ofta baxar man ombord jägare...dvs man hjälper dem till positionen innan de hoppar ut. Det kan man se i gamla filmer från 2:a vk. De bär i princip ombord soldaterna inför operation Overlord et.al.

Efter hoppet är man mycket lättare - slänger av sig bördan -
Citera
2016-11-14, 15:26
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandstarter
tror du på riktigt de kånkar runt på 80 kg långa sträckor på FJS?
http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2012/10/ornmarschen-sista-delen-for-att-bli-fallskarmsjagare/

Under slutprovet 25 kg packning. Annan personlig utrustning (vapen osv.) ej medräknat. Totalt kan det mycket väl vara uppåt 45-50 kg. Man hoppar fallskärm med allt detta på sig, går hela dagen, har skjutövning, går hela natten och avslutar sen med en uppiggande orientering. Det är nog för att köra slut på de allra flesta utan att släpa på en fallskärm hela vägen.

Man tar iofs på sig fallskärmen innan man går ombord på planet har jag för mig? Så lite blir det ju med 80 kg på sig...
Citera
2016-11-14, 15:29
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Det stod ju 100m i klartext...
Öh, var? Menar du i inlägg # 10, "Alltså du behöver kunna gå 100m eller liknande"? Kallar du det klartext i så fall? Eller liknande... Jag såg inte att Redax svarade på frågan överhuvudtaget.
Citera
2016-11-14, 15:34
Medlem
Citat:
I genomsnitt de senaste 50 åren är det 132,3 meter per soldat och tillfälle. Enligt statistik på SCB.

Citat:
Ursprungligen postat av Bandstarter
Varför skryter du om hur stark du är och vad du fick för resultat på mönstringen för 30 år sen?

..och tror du på riktigt de kånkar runt på 80 kg långa sträckor på FJS?
1. För att illustrera att det finns soldater som kan bära 80 kilo utan större problem. Rätt man på rätt plats.
2. Vad menar du med "långa sträckor"? Kan du svara på frågan hur långt ett snöre är?
Citera
2016-11-14, 15:39
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Öh, var? Menar du i inlägg # 10, "Alltså du behöver kunna gå 100m eller liknande"? Kallar du det klartext i så fall? Eller liknande... Jag såg inte att Redax svarade på frågan överhuvudtaget.
Han citerade någon annan som sa 100 m. Och mja, det är säkert 100 m mellan förläggningen/förberedelseplatsen och flygplanet. På den vägen släpar man inte skärmen, den är ju inte utlöst då... Men man bär den.

Citat:
För att illustrera att det finns soldater som kan bära 80 kilo utan större problem. Rätt man på rätt plats.
Kan du bära din 80 kg son uppför ett be... en kulle? Säg, 100 m hög.
Citera
2016-11-14, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2012/10/ornmarschen-sista-delen-for-att-bli-fallskarmsjagare/

Under slutprovet 25 kg packning. Annan personlig utrustning (vapen osv.) ej medräknat. Totalt kan det mycket väl vara uppåt 45-50 kg. Man hoppar fallskärm med allt detta på sig, går hela dagen, har skjutövning, går hela natten och avslutar sen med en uppiggande orientering. Det är nog för att köra slut på de allra flesta utan att släpa på en fallskärm hela vägen.

Man tar iofs på sig fallskärmen innan man går ombord på planet har jag för mig? Så lite blir det ju med 80 kg på sig...
Ja, det är hårda bud. Men som du ser i tråden finns det en del flugviktare som inte vill tro på detta. Efter "logiken" att om inte jag kan så är det inte möjligt.
Citera
2016-11-14, 15:43
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ja, det är hårda bud. Men som du ser i tråden finns det en del flugviktare som inte vill tro på detta. Efter "logiken" att om inte jag kan så är det inte möjligt.
Ja det finns dumma människor.

Om det finns folk - svenskar dessutom - som kan cykla hela vägen till Mount Everest och sedan knalla upp till toppen, utan syrgas, och sen traska ned och cykla hem igen, så finns det väl folk som kan bära 80 kg. Larvigt att ens tvivla på detta.
Citera
2016-11-14, 15:47
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Norskorna är lite tuffare än sina svenska systrar..
http://www.aftenposten.no/norge/1400-fikk-tilbudet---ti-kvinner-kom-seg-gjennom-Forsvarets-ekstremutdanning-60909b.html
http://www.aftenposten.no/norge/Disse-jentene-inntar-Forsvarets-siste-skanse-83468b.html
https://m.youtube.com/watch?v=PkhgC2CEmcA
https://m.youtube.com/watch?v=_eN5N4AZxZs

1. 10 av 1400 klarade testen.
2. Dom ska "bara" ha 30 kg packning.
3. Är det icke-PK att fråga om könstest ingick i testet?

Citera
2016-11-14, 15:52
Medlem
Kinesiska fallskärmsjägare https://www.youtube.com/watch?v=9yZHlHAkFSs

Där det talas om 20 kilos övervikt i luften etc...pladder.

Den enskilde fallskärmsjägaren i svensk miljö med tung utrustning - är vad morter? Kanon?

USA och andra har ändrat mönstret från andra vk - dvs den tunga utrustningen sänds i egna fallskärmar till förutbestämda positioner ditt jägaren måste bege sig för att vinna
Senast redigerad av Grobil 2016-11-14 kl. 15:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in