Citat:
Ursprungligen postat av
Trump2016
Bläddrade lite i Försvarets forum och där var en bild på några soldater som påstods kånka runt på 50kg. För mig luktar det BS. Har vandrat en del i fjällen med runt 30kg så jag vet vad jag talar om. 50kg är TUNGT.
När det kommer till bärande så är det absolut tyngsta i armén att vara grk-jägare, de två i gruppen som bär eldröret och bottenplattan släpar på någonting som väger så förbannat - sen plus deras vanliga packning. Nu vet jag dock inte om grk-jägare fortfarande finns.
Varför ska man bära på fallskärmen? Den dumpar man väll när man landar?
Tror det överdrivs rätt friskt hur mycket sakerna väger. Läser man så är det många som tycker att radion väger 20 kg, vapnet 10kg, packningen 30 kg...etc...
Radion väger egentligen 10kg, vapnet 5kg, lätt packning typ 8kg.
Hur mycket kan en man bära och fortfarande gå rätt lång per dag? 40-60% av din vikt skulle jag nog säga.
När jag gjorde lumpen så var jag rätt vältränad, jag bar som mest 3 vapen + stridsväst + radio + packning. Men jävlar vad det sved i skinkorna dagen efter. Och då var det endast under ca 4km marsch, inte på något sätt 70km.
Men som sagt, är det någonting försvaret är bra på så är det att övedriva nått så förjävligt.