2016-10-17, 23:05
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, jag tror att åsna heter Esel på norska. Åsne är deras form av vårt Åsa.

Grannen är från Norge och heter Åsa. (Så jag vet inte om Åsne är norsk form av Åsa)
"Esel" låter mer som en flod i Tyskland.. "Eselübnung"..
Hursomhelst, låter "Åsne" som ett väldigt märkligt namn i mina svenska öron.

Ett annat märkligt namn, som tjejer i Australien heter är "Pippa". Tror det skulle nästan vara omöjligt/olagligt att döpa en stackars tjej i Sverige till "Pippa". Skrattar lite inombords när jag ser eftertexterna till australiska filmer, man hittar alltid/ofta en "Pippa" där.
Senast redigerad av kraftfoder 2016-10-17 kl. 23:23.
Citera
2016-10-18, 05:43
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ett annat märkligt namn, som tjejer i Australien heter är "Pippa". Tror det skulle nästan vara omöjligt/olagligt att döpa en stackars tjej i Sverige till "Pippa". Skrattar lite inombords när jag ser eftertexterna till australiska filmer, man hittar alltid/ofta en "Pippa" där.

Jag trodde att de flesta "Pippa" egentligen hette Philippa. Det finns kvinnor som heter Philippa men som kallas för Pippa i alla fall. Det verkar vara ett vanligt smeknamn i engelsktalande länder. I Sverige skulle folk som heter Filippa eller Philippa med största sannolikhet få ett helt annat smeknamn istället.
Citera
2016-10-18, 07:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Grannen är från Norge och heter Åsa. (Så jag vet inte om Åsne är norsk form av Åsa)
"Esel" låter mer som en flod i Tyskland.. "Eselübnung"..
Hursomhelst, låter "Åsne" som ett väldigt märkligt namn i mina svenska öron.

http://www.xn--versttningar-jcb1w.se/norska-svenska.php?%C3%B6vers%C3%A4ttning=15672&Esel

Pippa är ett smeknamn för Philippa i hela den engelsktalande världen. Men precis som alla svenskar inte förstår att Charlie, Johnny, Lisa och Lotta är smeknamn, utan döper sina barn till det på riktigt, så fattar väl inte alla australiensare m.fl. det. Sedan har ju inte Pippa någon vulgär betydelse på engelska, och de kan inte känna till alla fula ord i hela världen lika lite som vi kan det, så SÅ konstigt är inte namnet. Där alltså. Här skulle det förhoppningsvis inte gå igenom.
Citera
2016-10-18, 07:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Jag trodde att de flesta "Pippa" egentligen hette Philippa. Det finns kvinnor som heter Philippa men som kallas för Pippa i alla fall. Det verkar vara ett vanligt smeknamn i engelsktalande länder. I Sverige skulle folk som heter Filippa eller Philippa med största sannolikhet få ett helt annat smeknamn istället.

Jag hade faktiskt Filippa på min dotter-lista, men strök det just p.g.a. smeknamnet. Vi lever ju i en internationell värld idag, så det kändes onödigt. Men annars älskar jag namnet Filippa! Det kommer från en gammal kultur, har en bra betydelse, förekommer i högklassfamiljer samtidigt som det inte låter knasigt med ett vanligt son-namn efter heller, är mycket feminint o.s.v.. Filippa Reinfeldt har också satt det på kartan på senare år, och man kan tycka vad man vill om hennes politik - men vacker och feminin är hon!
Citera
2016-10-18, 22:18
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
http://www.xn--versttningar-jcb1w.se/norska-svenska.php?%C3%B6vers%C3%A4ttning=15672&Esel

Pippa är ett smeknamn för Philippa i hela den engelsktalande världen. Men precis som alla svenskar inte förstår att Charlie, Johnny, Lisa och Lotta är smeknamn, utan döper sina barn till det på riktigt, så fattar väl inte alla australiensare m.fl. det. Sedan har ju inte Pippa någon vulgär betydelse på engelska, och de kan inte känna till alla fula ord i hela världen lika lite som vi kan det, så SÅ konstigt är inte namnet. Där alltså. Här skulle det förhoppningsvis inte gå igenom.

Jo, jag känner till att "Pippa" är ett smeknamn, samt att stackars småtjejer blir döpta till Pippa i Australien. Givetvis kan man inte "förutse" till 100% att barnets namn är "fult" i andra länder i hela världen, men med dagens googlingsmöjligheter bör detta kunnas göras enkelt av föräldrarna. Samt att föräldrar tänker på att barnets namn inte "enkelt" kan göras till mobbingsnamn i den vanliga skolan.

-Det finns många ungars namn som enkelt kan "skojas till" av elaka/onda klasskamrater.
Citera
2016-11-14, 20:05
Medlem
knekt sparvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mintaf
Är namnet Gusten fult eller snyggt?
Kan vara lite gulligt men jag tänker på en karaktär i en bok jag gillade när jag var liten. Gusten var en liten lintott som hittade en hatt och lekte att den var en hjälm. Alternativt låter det som en adlig gubbe.

Skulle det fungera att döpa sin son till Ragnar?
Citera
2016-11-14, 20:14
Medlem
Trashtextats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Två fina flicknamn som jag själv kommit på men som är helt okej att kopiera, är Levla och Mana.
Levla? Om man är en gamer kanske Mana känns som något bekant, men kan inte sätta fingret på det.

Edit. Kanske det här https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mana
Senast redigerad av Trashtextat 2016-11-14 kl. 20:18.
Citera
2016-11-14, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trashtextat
Levla? Om man är en gamer kanske Mana känns som något bekant, men kan inte sätta fingret på det.

Edit. Kanske det här https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mana
Wow!

Visste inte att det faktiskt var en riktig term! Det brukar ju användas som term för magi i data och tv-spel så det är därifrån jag fått det.

Men att det på riktigt betydde just magisk kraft är ju ännu coolare!

Och ja, jag är lite gamer...

Undrar om mana funkar på både killar och tjejer?
Citera
2016-11-14, 22:21
Medlem
Trashtextats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Wow!

Visste inte att det faktiskt var en riktig term! Det brukar ju användas som term för magi i data och tv-spel så det är därifrån jag fått det.

Men att det på riktigt betydde just magisk kraft är ju ännu coolare!

Och ja, jag är lite gamer...

Undrar om mana funkar på både killar och tjejer?
Har inte den blekaste. Jag är ingen gamer utan får vara glad bara jag klarar av att koppla ihop bluetooth enheter.

Att det har med magi att göra kan vara orsaken till att det kändes bekant. Jag var lite intresserad av sådant i tonåren. Sedan blir väl det en smaksak, med kön och sånt till namnet, även om namn som slutar på a brukar vara kvinnliga.
Citera
2017-01-22, 19:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Inadvertans
Nej för fan, vill du att ditt barn ska bli mobbat och utstött?

Ge ditt barn ett internationellt namn istället, som andas både ryskt och svenskt.

Alexander, Peter, Katarina, Sofia borde väl vara givna.

Annars tycker jag att Karima är ett fint namn.

Är Peter ryskt namn? Är det inte Piotr Rysska motsvarigheten till Peter?
Citera
2017-01-23, 23:16
Medlem
elbels avatar
Är det en bra ide att ge så vanligt namn som möjligt?
Både förnamn men även att man ärver föräldern med det vanligaste

Är ingen direkt fördel att vara så unik och sökbar på internet?
Citera
2017-01-24, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Är det en bra ide att ge så vanligt namn som möjligt?
Både förnamn men även att man ärver föräldern med det vanligaste

Är ingen direkt fördel att vara så unik och sökbar på internet?

Det beror väl på. Kan nog finnas både för- och nackdelar med det, beroende på vad man vill och vad man gör.

Jag tycker du gör ditt barn en tjänst om du ger hen ett namn som hen inte behöver bokstavera eller förklara hela tiden (Maxcimilliam von Zweigbergk) men typ Frank Runeberg är väl lite roligare att heta än Erik Andersson .....tror jag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in