Citat:
Ursprungligen postat av
asamera
Varför är du inte förtjust i de namnen? Jag gillar framförallt Grace. Tycker Grace är jättefint.
Jag har egentligen inget emot något av namnen. Tycker bara att de inte passar lika bra här i Sverige, trots att namnen egentligen är internationellt gångbara. När jag hör talas om/träffar en svensk med sådana namn så tänker jag direkt på att föräldrarna troligen valde namnen för att de är internationellt gångbara och/eller att namnen är ovanliga. Eller att vissa av namnen är trendiga, men det gäller ju knappast Grace, Joyce eller Hope. Vilket gör att jag kan tycka att sådana namn är charmlösa och trista. Hade jag däremot träffat en britt, amerikanska eller liknande som heter Grace, Joyce eller Hope så hade jag inte reagerat alls eller brytt mig överhuvudtaget.
Jag hade dock tyckt att det vore okej om man väljer ett namn som funkar bra på både svenska och engelska, eller om ena föräldern är svensk och den andra föräldern till exempelvis är britt.
Men huvudsaken är ju att du väljer namn som du tycker om. Om du tycker att Grace är jättefint, och får en dotter så är namnet nästan självklart. Vad jag sedan tycker om namnet, det kvittar ju.