2016-09-05, 13:39
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
Rejält sunkigt. Både som smeknamn och framför allt som tilltalsnamn. Äckliga människor genererar äckliga namn. Jag skulle tänka efter en eller två gånger om jag var du! Vad sägs om Adolf? Eller varför inte Joseph? Ernst är ju en klassiker. Lycka till med namnvalet frände!

Kombinera till Gusten Adolf...
Citera
2016-09-06, 09:46
Medlem
hihahihas avatar
Gusten är skitfult. Fast det är ju bara min åsikt. Gustav är isåfall mycket bättre.
Citera
2016-09-17, 01:37
Medlem
asameras avatar
Jag tror inte namnen är speciellt est-ryska men vad säga om:

Grace
Joyce
Hope

?
Citera
2016-09-17, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asamera
Jag tror inte namnen är speciellt est-ryska men vad säga om:

Grace
Joyce
Hope

?

Vill du ha typiskt estniska/ryska namn eftersom du drar upp det? Då passar verkligen inte dessa namn. Finns det någon speciell anledning till varför du valde just de namnen?

Själv förknippar jag de namnen med engelsktalande länder, eftersom namnen är särskilt vanliga just där. Här i Sverige är det ju mindre vanligt. Tydligen är det bara 51 personer i Sverige som har Hope som tilltalsnamn, varav 45 st kvinnor och 6 st män. Grace och Joyce är heller inte särskilt vanliga här i Sverige, så vill du ha ett mer internationellt namn som samtidigt är ovanligt i Sverige så okej. Men personligen är det inga namn som jag är särskilt förtjust i.
Citera
2016-09-17, 02:54
Medlem
asameras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starberries
Vill du ha typiskt estniska/ryska namn eftersom du drar upp det? Då passar verkligen inte dessa namn. Finns det någon speciell anledning till varför du valde just de namnen?

Själv förknippar jag de namnen med engelsktalande länder, eftersom namnen är särskilt vanliga just där. Här i Sverige är det ju mindre vanligt. Tydligen är det bara 51 personer i Sverige som har Hope som tilltalsnamn, varav 45 st kvinnor och 6 st män. Grace och Joyce är heller inte särskilt vanliga här i Sverige, så vill du ha ett mer internationellt namn som samtidigt är ovanligt i Sverige så okej. Men personligen är det inga namn som jag är särskilt förtjust i.

Varför är du inte förtjust i de namnen? Jag gillar framförallt Grace. Tycker Grace är jättefint.
Citera
2016-09-17, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asamera
Varför är du inte förtjust i de namnen? Jag gillar framförallt Grace. Tycker Grace är jättefint.

Jag har egentligen inget emot något av namnen. Tycker bara att de inte passar lika bra här i Sverige, trots att namnen egentligen är internationellt gångbara. När jag hör talas om/träffar en svensk med sådana namn så tänker jag direkt på att föräldrarna troligen valde namnen för att de är internationellt gångbara och/eller att namnen är ovanliga. Eller att vissa av namnen är trendiga, men det gäller ju knappast Grace, Joyce eller Hope. Vilket gör att jag kan tycka att sådana namn är charmlösa och trista. Hade jag däremot träffat en britt, amerikanska eller liknande som heter Grace, Joyce eller Hope så hade jag inte reagerat alls eller brytt mig överhuvudtaget.

Jag hade dock tyckt att det vore okej om man väljer ett namn som funkar bra på både svenska och engelska, eller om ena föräldern är svensk och den andra föräldern till exempelvis är britt.

Men huvudsaken är ju att du väljer namn som du tycker om. Om du tycker att Grace är jättefint, och får en dotter så är namnet nästan självklart. Vad jag sedan tycker om namnet, det kvittar ju.
Citera
2016-09-20, 12:33
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfogg
Finns det något bra namn att döpa pojkar till idag? Kan inte komma på något. Tjejer kan man ju alltid döpa till Anna eller Sara eller nåt.

Eller är det bara för att jag själv är kille som jag tycker så?

Om jag fick en son skulle jag döpa honom till något namn som varit populärt men som är ute nu, och som funkar i Sverige och internationellt. Peter är ett sånt namn.
Citera
2016-10-14, 12:29
Medlem
Två fina flicknamn som jag själv kommit på men som är helt okej att kopiera, är Levla och Mana.
Citera
2016-10-17, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hihahiha
Gusten är skitfult. Fast det är ju bara min åsikt. Gustav är isåfall mycket bättre.

Gusten är ju ett bögnamn, precis som Sören, Sixten och Carsten.
Citera
2016-10-17, 15:05
Medlem
kraftfoders avatar
Åsne.

Hur döper man en liten flicka till Åsne, hur tänker man?
"Hon ser korkad ut, hon ska heta Åsne!"

Varför jag skriver om namnet Åsne, var att jag tänkte på den där skärpta norska tjejen som rapporterade från Irak-kriget för 12-13 år sedan. Betyder "åsne" åsna på norsk?
Citera
2016-10-17, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Åsne.

Varför jag skriver om namnet Åsne, var att jag tänkte på den där skärpta norska tjejen som rapporterade från Irak-kriget för 12-13 år sedan. Betyder "åsne" åsna på norsk?
Nej.
Citera
2016-10-17, 21:06
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Åsne.

Nej, jag tror att åsna heter Esel på norska. Åsne är deras form av vårt Åsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in