2015-09-19, 19:44
Medlem
sigurts avatar
Hur räknas egentligen lönen ut?

Om man jämför vikten och lönen från förra veckan till den här veckan så såg det ut såhär i %

viktökning vecka 2 = 139%
löneökning vecka 2= 12%

Denna vecka blev timlönen 26kr innan skatt
Citera
2015-09-19, 20:15
Medlem
CarlXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Skojar du eller? Vem i sitt sinnes fulla bruk över 18 år gammal vill eller kan arbeta för några hundralappar i veckan?
.
De som inte lärt sig att pengar växer på träd.. Jag började där 1999 och tyckte det var en bra inkomstkälla. Vi var inte lika curlade då, inte jag iallafall. Jobbade ett par år.
Citera
2015-10-11, 17:38
Medlem
Jobbade för SDR ett par månader i 9:an. Alltså visst, lönen är ju skräp men som 14/15-åring med för mycket fritid var det ändå rätt najs att döda någon timme i veckan för att dubbla barnbidraget (typ 700kr extra i månaden)

Ska tilläggas att jag jobbade under hösten, men kan tänka mig att det måste vara ett helvete att dra den där vagnen i snön och -10c!!
Citera
2015-10-11, 18:28
Medlem
25kr/h. SDR kan nog vara det lägsta låglönejobbet i svensk historia. Folk som söker dit har inga mål alls. AF's nya "utbildningar" ger till och med mer pengar än detta.
Senast redigerad av fonzen 2015-10-11 kl. 18:30.
Citera
2016-11-14, 17:33
Medlem
Doleos avatar
Numera anställer Svensk Direktreklam "nyanlända". Dessa utdelare kan inte läsa svenska och de vet inte hur man lägger en tidning i brevlådan. Under flera månader, varje söndag har jag hittat en lokaltidining som jag inte vill ha, i trapphuset utanför min dörr.

Svensk Direktreklam är ett jävla skitföretag, jag har mailat dem och klagat, skrivit att jag inte vill ha den lokaltidningen, eftersom vi redan får en lokaltidining varje vecka som delas ut av posten. Jag behöver inte 2 lokaltidningar varje vecka, speciellt inte den tidning som Svensk Direktreklam delar ut. Jag har redan lappar på dörren där det står "Nej tack till reklam", enligt dem måste man också sätta upp en lapp där man tackar nej till alla gratistidningar också. Detta är ju helt sjukt, att behöva tapetsera ytterdörren med en massa lappar!!!

Här är det senaste mailet från dem:
Citat:
"Gällande att tacka nej till specifika försändelser är det dessvärre inte möjligt. Ni kan antingen acceptera samtliga gratistidningar som delas ut, eller inga alls.
Det är samma sak med reklamen, där ni kan avstå helt eller ta emot samtlig reklam.

Vi hjälper ständigt nyanlända personer att kunna ta ett steg in i vårt svenska samhälle för att på så sätt komma vidare i arbete.
Språkförbristningar förekommer självklart ibland vilket vi i största möjliga mån vill rätta till.

Det är självklart olyckligt om ni har fått tidning och reklam om ni tackat nej till detta."
"Ni kan antingen acceptera samtliga gratistidningar som delas ut, eller inga alls."
Vad i helvete har de för rätt att bestämma vilka gratistidningar som jag vill ha!!!

Svensk Direktreklam är ett företag som tjänar stora pengar, men utdelarna har väl alltid fått dåligt betalt, så det är ju inte direkt förvånande att de utnyttjar "nyanlända" att göra jobbet åt dem. De behöver nog inte betala ut någon lön öht, jag antar att de får betalt av Arbetsförmedlingen för att de anställer "nyanlända". Fyfan vilket ruttet företag.
Senast redigerad av Doleo 2016-11-14 kl. 17:40.
Citera
2016-11-14, 19:13
Medlem
Doleos avatar
Japp jag hade delvis rätt. Svensk Direktreklam betalar inte ut någon lön till de "nyanlända" som de anställt som utdelare.

(AF) Så arbetar vi med etableringsuppdraget
Citat:
Den som omfattas av etableringsinsatserna har rätt till ersättning. Etableringsersättningen betalas ut från och med att etableringsplanen upprättas och gäller under den tid personen deltar i aktiviteterna i planen. Etableringsersättningen är 308 kronor per dag, fem dagar i veckan. Det är Arbetsförmedlingen som beslutar om etableringsersättning och Försäkringskassan som betalar ut den.
Så det är Sveriges skattebetalare som får stå för notan.

"Vi hjälper ständigt nyanlända personer att kunna ta ett steg in i vårt svenska samhälle för att på så sätt komma vidare i arbete."

Fyfan, vilket girigt och ruttet företag, Svensk Direkreklam är. De hjälper inte de "nyanlända", de utnyttjar systemet, de behöver inte betala ut ett öre i lön till dem. För inte fan har de fått någon utbildning, i så fall borde de kunna klara av en så enkel uppgift att stoppa ner en tidning i en brevlåda.

Fakta om Svensk Direktreklam
Citat:
Svensk Direktreklam är ett helägt underbolag till företaget Ge-Te Media som ägs av två män från Uppsala. De äger de två helt dominerande lika stora aktieposterna. Men mindre aktieposter har delats ut till olika släktingar till de två huvudägarna.

Bara enligt den senaste årsredovisningen tog ägarna hem över nio miljoner till sig själva i aktieutdelning. Sex miljoner från huvudbolaget och över 3 miljoner från SDR. Året innan plockade man hem totalt 6 miljoner.
Ägarna tar dessutom ut höga egna löner från företaget, en av dem är i 70-års-åldern och fick en lön på över 1,5 miljoner enligt senaste taxeringen.
Inom Svensk Direktreklam finns ett helt litet hov med kontorsanställda med olika titlar som har mycket fina inkomster, mellan 550-700.000 kronor om året.
VD:n för SDR, som är en kvinna från Uppsala, tar hem lite över en miljon i årslön, enligt den senaste taxeringen.
Källa: http://tidningsbud.blogspot.se/2013/...l#.WCoAhDX5aAN
Senast redigerad av Doleo 2016-11-14 kl. 19:28.
Citera
2016-11-14, 21:14
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doleo

Fyfan, vilket girigt och ruttet företag, Svensk Direkreklam är. De hjälper inte de "nyanlända", de utnyttjar systemet, de behöver inte betala ut ett öre i lön till dem. För inte fan har de fått någon utbildning, i så fall borde de kunna klara av en så enkel uppgift att stoppa ner en tidning i en brevlåda.

Jag har visserligen begränsad erfarenhet av att arbeta för SDR, men att de utnyttjar folk är ingenting nytt. Jobbade som reklamutdelare för dem under en kort period när jag var i övre tonåren, för lite mer än ett decennium sedan. Som jag minns det fick jag ett område och information om att jag skulle behöva lägga ner några timmar varje söndag på att dela ut reklam. Området var dock väldigt stort, vi snackar om hundratals lägenheter, radhus och små enplansvillor och det tog inte ''några timmar'', utan en nästan en hel dag att dela ut allting. Detta var dessutom på vintern. För detta fick jag typ 97.50/gång, alltså sammanlagt mindre än 400 kronor i månaden för fyra dagars slit. Slutade ganska snabbt, då de där 390 kronorna i månaden inte var värt det för mitt tonåriga jag.

Om det stämmer, att de nu har hittat folk som gör jobbet gratis åt dem, så känns det ju väldigt fel. Men föga förvånande, då SDR hade dåligt rykte redan kring mitten på 2000-talets första decennium när jag provade på att dela ut reklam för dem.
Citera
2016-11-15, 17:34
Medlem
Doleos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Om det stämmer, att de nu har hittat folk som gör jobbet gratis åt dem, så känns det ju väldigt fel. Men föga förvånande, då SDR hade dåligt rykte redan kring mitten på 2000-talets första decennium när jag provade på att dela ut reklam för dem.
Jo det stämmer, så här skrev Robin Tordell från SDR i ett mail till mig:
Citat:
"Vi hjälper ständigt nyanlända personer att kunna ta ett steg in i vårt svenska samhälle för att på så sätt komma vidare i arbete. Språkförbristningar förekommer självklart ibland vilket vi i största möjliga mån vill rätta till."
Citera
2016-11-19, 07:23
Medlem
Doleos avatar
Ha!!! Nu tog jag den "nyanlända" mörkhyade utdelaren på bar gärning. Svensk Direktreklam har ändrat taktik, skickar iväg utdelarna runt 7 på morgonen och isället för söndagar, tidiga lördagsmorgnar. De hade nog inte räknat med att jag skulle vara vaken då, men denna utdelare lyckades få in lokaltidningen i brevlådan iaf.

Jag är förbannad på Svensk Direktreklam, inte utdelarna.

Jag hade tänkt sätta upp en egenskriven lapp på dörren idag, då jag förväntade mig att tidningen skulle dyka upp i morgon. Idag åker lappen upp på dörren och där får den sitta.
Citera
2016-11-19, 10:16
Medlem
Citat:
Ha!!! Nu tog jag den "nyanlända" mörkhyade utdelaren på bar gärning. Svensk Direktreklam har ändrat taktik, skickar iväg utdelarna runt 7 på morgonen och isället för söndagar, tidiga lördagsmorgnar. De hade nog inte räknat med att jag skulle vara vaken då, men denna utdelare lyckades få in lokaltidningen i brevlådan iaf.

Jag är förbannad på Svensk Direktreklam, inte utdelarna.

Jag hade tänkt sätta upp en egenskriven lapp på dörren idag, då jag förväntade mig att tidningen skulle dyka upp i morgon. Idag åker lappen upp på dörren och där får den sitta.

Jag röstade SD och jag är en jävligt kräsen och elak person när det kommer till icke-svenskar, men eftersom jag själv jobbat för SDR några år sen när jag var en arbetslös grabb så kan jag inte hjälpa att jag känner enormt medlidande för dessa nyanlända som tvingas jobba för dem.
Citera
2016-11-19, 12:35
Medlem
Citat:
Numera anställer Svensk Direktreklam "nyanlända". Dessa utdelare kan inte läsa svenska och de vet inte hur man lägger en tidning i brevlådan. Under flera månader, varje söndag har jag hittat en lokaltidining som jag inte vill ha, i trapphuset utanför min dörr.

Svensk Direktreklam är ett jävla skitföretag, jag har mailat dem och klagat, skrivit att jag inte vill ha den lokaltidningen, eftersom vi redan får en lokaltidining varje vecka som delas ut av posten. Jag behöver inte 2 lokaltidningar varje vecka, speciellt inte den tidning som Svensk Direktreklam delar ut. Jag har redan lappar på dörren där det står "Nej tack till reklam", enligt dem måste man också sätta upp en lapp där man tackar nej till alla gratistidningar också. Detta är ju helt sjukt, att behöva tapetsera ytterdörren med en massa lappar!!!

Här är det senaste mailet från dem:

"Ni kan antingen acceptera samtliga gratistidningar som delas ut, eller inga alls."
Vad i helvete har de för rätt att bestämma vilka gratistidningar som jag vill ha!!!

Svensk Direktreklam är ett företag som tjänar stora pengar, men utdelarna har väl alltid fått dåligt betalt, så det är ju inte direkt förvånande att de utnyttjar "nyanlända" att göra jobbet åt dem. De behöver nog inte betala ut någon lön öht, jag antar att de får betalt av Arbetsförmedlingen för att de anställer "nyanlända". Fyfan vilket ruttet företag.

Jo, det är lite sjukt att man måste skriva ej gratistidningar men det är så regelverket ser ut. Det skulle knappt kunna gå att dela ut den annars då buden omöjligt kan veta hur många som har skrivit ej reklam på dörren innan han går upp med tidningarna i ett hus.
Och nej man kan självklart skriva ingen "mitt i"eller vad nu den lokala gratistidningen heter hos och därmed slippa den

Tror inte att de får pengar från arbetsförmedlingen eller är asylinvandrare överhuvudtaget utan de flesta är arbetskraftsinvandrare. Och då undrar du naturligtvis hur man kan vara arbetskraftsinvandrare om man är anställd hos svensk direktreklam och tjänar 25kr/timme (Är det ens efter skatt?) när man enligt regelverket för arbetskraftsinvandring måste ha en inkomst på 13 000kr/mån? Jo systemet är faktiskt så pass jävla slappt att det tar minst 5 år innan migrationsverket reagerar på att en arbetskraftsinvandrare ligger under den summan.
Svensk direktreklam skiter ju i det och kör på med samma personer tills deporteringen kommer och anställer en ny arbetskraftsinvandrare istället. Det är helt sjukt
Citera
2016-11-19, 12:40
Medlem
Citat:
Jo det stämmer, så här skrev Robin Tordell från SDR i ett mail till mig:

Då får jag nog ta tillbaka delar av mitt ovanstående inlägg. Man tror ju att det är något jävla skämt när man läser detta.
Hjälper nyanlända in genom att ta emot gratis arbetskraft ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in