2014-11-19, 12:51
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Det beror väl på om man köper rimmade fläsklägg eller färska? Jag köper alltid färska och rimmar själv och ibland rimmar jag inte alls.

Den jag köpte var färdigrimmad, men ändå rätt smaklös.
Dock verkar dom ha fläsklägg både med ben och benfritt. Jag undersökte inte förpackningen desto mer när jag köpte den. Jag utgick bara ifrån att ben alltid finns med i fläsklägg.
Tyvärr verkar inte Nordchark ha fläsklägg i sitt sortiment. Dom har riktigt bra kvalité på sina produkter!
Senast redigerad av Rati 2014-11-19 kl. 12:53.
Citera
2014-11-19, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Den jag köpte var färdigrimmad, men ändå rätt smaklös.
Dock verkar dom ha fläsklägg både med ben och benfritt. Jag undersökte inte förpackningen desto mer när jag köpte den. Jag utgick bara ifrån att ben alltid finns med i fläsklägg.
Tyvärr verkar inte Nordchark ha fläsklägg i sitt sortiment. Dom har riktigt bra kvalité på sina produkter!

Aha, då förstår jag. Rimmad men liksom för saltlös ändå typ? Det låter sådär. Jag vet inte hur mycket benet gör för smaken i fläsklägg. Det är inte så många snittytor där märg kan tränga ut liksom
Citera
2016-11-13, 18:50
Medlem
Paer86s avatar
Köpte en slow cooker idag och tänkte att det vore roligt att testa fläsklägg i den! Är bara lagom förtjust i den traditionella kryddningen och tänkte prova något i stil med chili, barbeque eller något asiatiskt med soja och vitlök. Har ni tips? Tror ni det funkar bra?
Citera
2016-11-13, 19:00
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paer86
Köpte en slow cooker idag och tänkte att det vore roligt att testa fläsklägg i den! Är bara lagom förtjust i den traditionella kryddningen och tänkte prova något i stil med chili, barbeque eller något asiatiskt med soja och vitlök. Har ni tips? Tror ni det funkar bra?

Funkar säkert, fast det beror ju på vad du ska ha lägget till. Är nog inte så smaskens om du ska ha det till ärtsoppa.
Citera
2016-11-13, 19:24
Medlem
Paer86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Funkar säkert, fast det beror ju på vad du ska ha lägget till. Är nog inte så smaskens om du ska ha det till ärtsoppa.
Nej, klart. Men tänker kanske koreansk stil med kimchi och mungbönssallad. Eller om jag gör chipotlegrej av det och gör typ pulled pork. Problemet är att jag hittar bara traditionella recept på fläsklägg och inte i slow cooker. Så undrar om det är nåt jag borde tänka på, steka innan? Ugnsgrill efter? Alla tips mottages tacksamt
Citera
2016-11-13, 20:20
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paer86
Nej, klart. Men tänker kanske koreansk stil med kimchi och mungbönssallad. Eller om jag gör chipotlegrej av det och gör typ pulled pork. Problemet är att jag hittar bara traditionella recept på fläsklägg och inte i slow cooker. Så undrar om det är nåt jag borde tänka på, steka innan? Ugnsgrill efter? Alla tips mottages tacksamt

Om du ändå ska finfördela köttet då är det helt onödigt att steka på innan eller efter enligt mitt tycke.
Bara att tjonga i slow cookern med kryddor och lite vätska. Blir nog bra!
Citera
2017-01-30, 11:58
Medlem
Jag har nu hittat mitt go to-recept för husmansklassikern: Fläsklägg med rotmos

Tryckkokare 6 l volym

1,5 kg rimmat fläsklägg, kluvet i två delar
1 stor kålrot (som en handboll)
6 st mellanstora morötter
6 st mellanstora mjöliga potatisar
1 st liten rotselleri (tennisboll)
1 st gul lök
flingsalt
25 korn vitpeppar
(20 korn kryddpeppar)
3 st lagerblad
1 tsk torkad, malen ingefära
1 msk torkad timjan, mortlas
1 dl vatten

mjölk
smör

Skala, ansa och dela alla rotsaker grovt (2 cm kuber). Lägg bitarna av kålrot i botten på tryckkokaren, släng på 1 dl vatten och ställ kokaren på högsta värme. Skölj lägget och lägg på kålroten. Lägg runt morot och potatis. Dela löken i två delar och ta bort skalet. Lägg löken ovanpå hela rasket. Släng på några nypor flingsalt. Mortla peppar och timjan fint och strö över, lägg i lagerblad och ingefära. Uteslut kryddpeppar om den "juliga" smaken inte är önskvärd.
Stäng tryckkokaren och ställ den på högsta tryck (1,6 bar övertryck). När den kommit upp i tryck, ställ tiden på 40 min. När tiden är slut, stäng av värmen och låt stå 10 min till.
Släpp trycket, plocka ur fläsklägget, lägg åt sidan att vila och häll av all vätska. Sila denna och ställ åt sidan.
Plocka bort löken, stompa rotfrukterna och släng i 50 g smör. Stompa eller elvispa (för ett finare mos) och smaka av. Häll i 1 dl av spadet (köttigare smak) eller mjölk (mildare smak), blanda och smaka av. Salta ev. Ställ åt sidan.

Rensa bort svål, senor och fett från köttet. Skär upp köttet fint och blanda möra och mindre möra delar. Slå på några matskedar av spadet.

Servera fläsklägget med rotmoset och ev färsk, klippt persilja, sötstark senap, kryddigt knäcke med smör och kallt, Bayerskt öl.

Till efterrätt, efter avsatt tid åt fläskkoma, serveras äggvåfflor (med brynt smör och extra salt i smeten), med hjortronsylt, vispad grädde och svart kaffe.

Äggvåfflor:

240 g dinkelmjöl
100 g smör, brynt
5 dl mjölk
2 ägg
1 tsk bakpulver (kan även jäsas med 12 g jäst under 2-4 h)
1 tsk salt

Låt smeten vila ordentligt i kyl någon timme.
Grädda ganska mörkt, servera direkt eller lägg på galler i väntan på servering.

Svårslagen svensk husmanskost.
Senast redigerad av Woodsmoke 2017-01-30 kl. 12:01.
Citera
2017-10-09, 19:19
Medlem
Har gjort några ändringar på äldre dar:
-Skippa löken. Den ger lite fel ton åt rätten.
-Gör allt i grövre bitar, tryckkoka minst 1 h, upo till 1,5 h vid stort lägg.
Då får du mört kött som riktigt faller av benen.
Citera
2017-10-09, 20:09
Medlem
Bertil85s avatar
Du skär av köttet och steker detta och serverar med potatis eller pasta.

Rotmos undanbedes och krydda gärna köttet som du steker. + tomater och annat.

Inget fläsklägg i riktig benämning utan något billigt alternativ till vanligt griskött.
Senast redigerad av Bertil85 2017-10-09 kl. 20:15.
Citera
2018-03-14, 20:45
Medlem
Bump. Kan man göra schweinshaxe på rimmat fläsklägg? Blir det isf lika gott som schweinshaxe gjort på orimmat lägg?

Såg att det var extrapris på fläsklägg denna veckan..
Citera
2018-03-15, 21:21
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gamesetmatch
Bump. Kan man göra schweinshaxe på rimmat fläsklägg? Blir det isf lika gott som schweinshaxe gjort på orimmat lägg?

Om du gör en schweinshaxe på rimmat fläsklägg så kommer det inte smaka som en klassisk schweinshaxe - det kommer smaka som schweinshaxe gjord på ett rimmat lägg.

Men visst går det att göra något liknade:
https://foodjunkies.se/ugnsbakat-flasklagg-med-surkal/
Citera
2018-03-16, 21:08
Medlem
Vem0ths avatar
Kör de fläsklägg jag hittar för 20kr/kg i lergryta med rödlök, hackad chili och massa vitlök. Delad fänkål går även bra att ha i för lite extra mustig smak

Som pulled pork sliter man isär med två gafflar och serverar på rostat bröd med lite stark sås på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in