Jag har nu hittat mitt go to-recept för husmansklassikern: Fläsklägg med rotmos
Tryckkokare 6 l volym
1,5 kg rimmat fläsklägg, kluvet i två delar
1 stor kålrot (som en handboll)
6 st mellanstora morötter
6 st mellanstora mjöliga potatisar
1 st liten rotselleri (tennisboll)
1 st gul lök
flingsalt
25 korn vitpeppar
(20 korn kryddpeppar)
3 st lagerblad
1 tsk torkad, malen ingefära
1 msk torkad timjan, mortlas
1 dl vatten
mjölk
smör
Skala, ansa och dela alla rotsaker grovt (2 cm kuber). Lägg bitarna av kålrot i botten på tryckkokaren, släng på 1 dl vatten och ställ kokaren på högsta värme. Skölj lägget och lägg på kålroten. Lägg runt morot och potatis. Dela löken i två delar och ta bort skalet. Lägg löken ovanpå hela rasket. Släng på några nypor flingsalt. Mortla peppar och timjan fint och strö över, lägg i lagerblad och ingefära. Uteslut kryddpeppar om den "juliga" smaken inte är önskvärd.
Stäng tryckkokaren och ställ den på högsta tryck (1,6 bar övertryck). När den kommit upp i tryck, ställ tiden på 40 min. När tiden är slut, stäng av värmen och låt stå 10 min till.
Släpp trycket, plocka ur fläsklägget, lägg åt sidan att vila och häll av all vätska. Sila denna och ställ åt sidan.
Plocka bort löken, stompa rotfrukterna och släng i 50 g smör. Stompa eller elvispa (för ett finare mos) och smaka av. Häll i 1 dl av spadet (köttigare smak) eller mjölk (mildare smak), blanda och smaka av. Salta ev. Ställ åt sidan.
Rensa bort svål, senor och fett från köttet. Skär upp köttet fint och blanda möra och mindre möra delar. Slå på några matskedar av spadet.
Servera fläsklägget med rotmoset och ev färsk, klippt persilja, sötstark senap, kryddigt knäcke med smör och kallt, Bayerskt öl.
Till efterrätt, efter avsatt tid åt fläskkoma, serveras äggvåfflor (med brynt smör och extra salt i smeten), med hjortronsylt, vispad grädde och svart kaffe.
Äggvåfflor:
240 g dinkelmjöl
100 g smör, brynt
5 dl mjölk
2 ägg
1 tsk bakpulver (kan även jäsas med 12 g jäst under 2-4 h)
1 tsk salt
Låt smeten vila ordentligt i kyl någon timme.
Grädda ganska mörkt, servera direkt eller lägg på galler i väntan på servering.
Svårslagen svensk husmanskost.