2018-03-17, 00:25
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Kör de fläsklägg jag hittar för 20kr/kg i lergryta med rödlök, hackad chili och massa vitlök. Delad fänkål går även bra att ha i för lite extra mustig smak

Som pulled pork sliter man isär med två gafflar och serverar på rostat bröd med lite stark sås på.

Hur länge har du den i ugnen och på vilken temperatur ?
Citera
2018-03-17, 09:13
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Hur länge har du den i ugnen och på vilken temperatur ?

175c och 2 timmar, vänd på den sedan stek en kvart till utan lock.
Citera
2021-12-07, 11:26
Medlem
Har fläsklägg rimmad med ben

steka på för lite yta och köra i tryckkokare resten? godtagbart av er FB kockar?
Citera
2021-12-07, 12:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Har fläsklägg rimmad med ben

steka på för lite yta och köra i tryckkokare resten? godtagbart av er FB kockar?

Fläsklägg blir jättebra i tryckkokare.
Men bestäm dig för om du vill ha stekt eller kokt.
Citera
2021-12-07, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Fläsklägg blir jättebra i tryckkokare.
Men bestäm dig för om du vill ha stekt eller kokt.

är van vid att alltid steka på köttbitar innan jag kör dom i tryckkokaren, tycker dom får lite goare smak då, gör jämt så med pulled pork t.ex.
Citera
2021-12-07, 12:47
Bannlyst
Citat:
är van vid att alltid steka på köttbitar innan jag kör dom i tryckkokaren, tycker dom får lite goare smak då, gör jämt så med pulled pork t.ex.

Varför frågade du isåfall?
Citera
2021-12-07, 13:04
Medlem
Citat:
Varför frågade du isåfall?

har aldrig tillagat fläsklägg tidigare och ville veta om det var ett godtagbart sätt att tillaga det på
Citera
2021-12-07, 13:30
Bannlyst
Citat:
har aldrig tillagat fläsklägg tidigare och ville veta om det var ett godtagbart sätt att tillaga det på

Ja men dåså.
Bestäm om du vill ha kokt eller stekt fläsklägg.
Att både steka och koka är inte godtagbart.
Citera
2021-12-07, 13:32
Medlem
Citat:
Ja men dåså.
Bestäm om du vill ha kokt eller stekt fläsklägg.
Att både steka och koka är inte godtagbart.

Okej, för grejen är att ditt ursprungliga svar fick det låta som att du inte har en aning om varför det kan vara fördelaktigt att steka på köttet innan kokningen. Och det låter fortfarande som det.

Så jag tror jag skippar dina tips. Men tack ändå.
Citera
2021-12-07, 13:40
Medlem
I Tyskland har dom en krispig variant av fläsklägg. Då menar jag väldigt krispigt. Hur gör man den?
Citera
2021-12-07, 14:19
Bannlyst
Citat:
Okej, för grejen är att ditt ursprungliga svar fick det låta som att du inte har en aning om varför det kan vara fördelaktigt att steka på köttet innan kokningen. Och det låter fortfarande som det.

Så jag tror jag skippar dina tips. Men tack ändå.

Jodå.
Det är ofta fördelaktigt att bryna kött, den ganska tjatiga maillardeffekten ger en riktigt bra smak och yta.
Men när du vill göra kokt rimmat fläsklägg så är det väl just det du vill göra, eller?

Det andra sättet att tillaga fläsklägg är att (bryna och) ugnsteka, att blanda teknikerna ger inget mervärde.

Annars kan du ju göra precis som när du gör pulled pork, men det berorju såklarr på vilken maträtt du vill laga.
Senast redigerad av cdec 2021-12-07 kl. 14:26.
Citera
2021-12-07, 14:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av B.Dowie
I Tyskland har dom en krispig variant av fläsklägg. Då menar jag väldigt krispigt. Hur gör man den?

Rista svålen, stek ugn på 125-130 grader 2,5-3 timmar beroende på läggens storlek.
Sen - höj tempen till 225 grader och kör typ 20 minuter till tills svålen är krispig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in