2016-11-13, 16:29
Medlem
HerrGickhans avatar

ATG:s reklam om att pricka in sju första hästarna i ett visst givet lopp är olidlig främst för att de inte kan välja ett svenskt namn för företeelsen: »Sju i topp« hade varit det givna valet, i stället för det pubertala »Top seven«.
Citera
2016-11-13, 16:30
Medlem
HasseBanans avatar
Säga vad man vill, men visst fan var reklamen bättre och roligare på 90-talet?

https://www.youtube.com/watch?v=xtyPAX3u0jY
Citera
2016-11-13, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

ATG:s reklam om att pricka in sju första hästarna i ett visst givet lopp är olidlig främst för att de inte kan välja ett svenskt namn för företeelsen: »Sju i topp« hade varit det givna valet, i stället för det pubertala »Top seven«.
Du är förutsägbar. Du har inga argument och förlöjligar dig själv. Du kan verkligen inte se något ur ett annat perspektiv än ditt eget. Löjligt försök till förminskning av mina inlägg där du upprepande gömmer dem i spoiler och svarar som vanligt i besserwisserton. Kan du för din egen skull komma med något konstruktivt utan att grina "du har fel, jag har rätt"
Citera
2016-11-14, 11:58
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borret
Yoggireklamen...
Är helt briljant och gör jobbet den var tänkt att göra. Yoghurt är en lågtröskelprodukt där problemet att lösa är att den ska sticka ut bland cirka 200 andra (smaker, ej varumärken) i kylarna på exempelvis ICA Maxi.

Skolboksexempel 1A är att slaget om konsumenten äger rum i dess huvud, därför att vi väljer utifrån vår short list på omkring fem produkter i segmentet, fler har inte gemene man i huvudet. Vi väljer det vi känner igen. Så oaktat vad man tycker om Yoggis reklam så har den onekligen tagit plats i våra huvuden.

Procter&Gamble eller om det var Unilever rönte extremt stor framgång med sina dubbade filmer. Värdelösa rent innehållsmässig, men de tog plats med varumärkena i våra huvuden.

För att exemplifiera. Tänk att du står i en butik på en semesterort och du ska köpa tandkräm. Du har att välja på ett inhemskt märke du aldrig sett tidigare samt Colgate. Gissa vilken du tar. Samma sak gäller när du står framför hyllan i din lokala butik.

Innan man dömer en reklam kan det vara en god idé att se till vilket jobb den ska göra. Men visst, rent innehållsmässigt kan jag hålla med dig om att Yoggifilmerna aldrig kommer att vinna Guldpalmen, men det var aldrig meningen.

Testa att fråga de omkring dig vilka Yoghurtmärken de spontant kan räkna upp. De flesta kommer att svara Yoggi.
Citera
2016-11-14, 14:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Testa att fråga de omkring dig vilka Yoghurtmärken de spontant kan räkna upp. De flesta kommer att svara Yoggi.

Det beror mest på det briljanta namnet.
Citera
2016-11-14, 19:00
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Det beror mest på det briljanta namnet.
Så du menar att räckvidd och frekvens inte har någon betydelse
Citera
2016-11-14, 20:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Så du menar att räckvidd och frekvens inte har någon betydelse

Vet inte var jag skulle ha skrivit det någonstans?
Citera
2016-11-14, 20:19
Medlem
Kohtalotars avatar
åhlens nya klädreklam där män klär ut sig till kvinnor för att "bryta könsmaktordningen"
Citera
2016-11-14, 21:12
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Vet inte var jag skulle ha skrivit det någonstans?
Det gör du indirekt genom att påstå att det är namnet som avgör. Man kan tycka att en del reklamfilmer är dåliga, men då har man inte bedömt dom ur en större kontext. Vissa filmer har inte till uppgift att vara "bra". Beroende på mål och sikte på positionering så kan man även addera fler parametrar än räckvidd och frekvens, och namnet kan likväl vara skitkass, det är trots allt det du först kommer att tänka på.

Ska ge dig två exempel på där jag kan läsa dina tankar. Reklam, både "bra" och "dålig" och med ganska usla namn på respektive varumärke, men som likväl är nummer ett hos dig om du tänker snabbt.

Energidryck.

Tvättmedel

Vi kan ta en till.

Diskmedel

På riktigt tror jag dock ingen kan vara så extremt okunnig om kommunikation och samtidigt med liv och lust diskutera ämnet, med mindre än att vederbörande är gravt förståndshandikappad. Det tror jag faktiskt inte att du är, så min slutsats är att du helt enkelt driver med oss andra.
Citera
2016-11-14, 21:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det gör du indirekt genom att påstå att det är namnet som avgör.

I det här fallet är namnet Yoggi så naturligt att folk med garanti kände till det överlägset mest redan före reklamfilmerna som nu retar upp en del. Arla är i princip ensamt om att ha satt ett produktnamn på sin yoghurt. Konkurrenter som Danone och Valio använder sina egna namn med tillägget yoghurt.

Ja, jag påstår att namnet Yoggi är ett genidrag och långt viktigare än filmerna. Det är mer att betrakta som ett specialfall och innebär på inget sätt att jag påstår att namnet alltid avgör.
Senast redigerad av HerrGickhan 2016-11-14 kl. 21:44.
Citera
2016-11-14, 21:50
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
I det här fallet är namnet Yoggi så naturligt att folk med garanti kände till det överlägset mest redan före reklamfilmerna som nu retar upp en del. Arla är i princip ensamt om att ha satt ett produktnamn på sin yoghurt. Konkurrenter som Danone och Valio använder sina egna namn med tillägget yoghurt.

Ja, jag påstår att namnet Yoggi är ett genidrag och långt viktigare än filmerna. Det är mer att betrakta som ett specialfall och innebär på inget sätt att jag påstår att namnet alltid avgör.
Namnet är absolut bra, men det hade inte haft en sportmössa utan frekvens och räckvidd. Med samma insats som Yoggi hade vilken annan som helst tagit förstaplatsen.
Citera
2016-11-14, 22:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Namnet är absolut bra, men det hade inte haft en sportmössa utan frekvens och räckvidd. Med samma insats som Yoggi hade vilken annan som helst tagit förstaplatsen.

Det finns som sagt inget annat så tydligt produktmärke på yoghurtmarknaden. Om du frågat människor i allmänhet för 40 år sedan vad de tänkte på om du sade yoghurt, så hade svaret varit givet: Yoggi.

Sedan att de inte haft en »sportmössa« utan frekvens och räckvidd beror ju alldeles på vad du menar med det. Vi pratar om yoghurt som står exponerad och tillgänglig på mejerihyllan. ICA:s egen yoghurt säljer rätt bra den också, på pris.

Yoggi har funnits i 45 år och är lite av vad Polaroid var för direktfilmskameror, fast givetvis på en helt annan nivå.

Men återigen, jag kommenterade bara att Yoggi är ett riktigt bra namn på en produkt som funnits väldigt länge. Naturligtvis behöver de ändock hela tiden väcka folks medvetande. För mig har det inneburit att jag kommit på vilken yoghurt jag aldrig mer ska köpa. Folk i allmänhet tänker dock inte, de är som får (vilket jag gjort en liknelse med ovan).
Senast redigerad av HerrGickhan 2016-11-14 kl. 22:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in