Citat:
Ursprungligen postat av
kostymnisse
Isak är givetvis en stor talang, det kan givetvis bli en stor transfer när det väl är dags att lämna men sådana transfers sker ju sällan i ett januarifönster? Brukar ju snarare ske under sommaren.
Att han gör det riktigt bra i allsvenskan (jag har dock bara sett honom på plats en gång och då var han i klass med Mané) men hur bra var han innan i ungdomslag etc? Det har jag extremt dålig koll på. Nu är det givetvis insatserna i allsvenskan värde etc baseras på men har han "alltid" vräkt in mål etc?
Att gissa värde är svårt, det beror ju på hur det utformas med klausuler vid vidareförsäljning etc. Högt lär det bli dock.
Nej, han har inte alltid varit 'bäst' däremot förändrades något för något år sedan och han började ta stora kliv. Andreas Alm och övriga tränare såg detta och han började träna med A-laget från 2015 om jag minns rätt, satt på bänken i omgång 30 förra året.
Det är även lätt att glömma att han inte spelade jättemycket i våras och under en del av sommaren var han sjuk och missade många matcher. Det är först på hösten som explosionen kommit, han beskrivs som en fast track player, dvs någon som höjer sig när han får gå upp en nivå och det får vi väl säga att det stämmer hittills.
Jag har skrivit tidigare att det är lönlöst att diskutera summa då det finns för mycket variabler som påverkar, en är som du skriver att det är vinterfönster och inte sommarfönster det jobbas mot. Symbolvärdet Isak är mer värt för AIK än summorna skulle jag påstå,
alla unga spelare i AIK vet nu att det är möjligt att nå A-laget och bli nyckelspelare där. Sedan kommer inte alla att lyckas givetvis men bara att möjligheten dyker upp i tanken hos dem är så mycket värt.